De ene cursus is de andere niet. Als je het goed aanpakt. Wie even door onze honderden cursussen bladert, zal zien dat er overlap zit in sommige cursusonderwerpen. Betekent dat dat er over dat onderwerp al genoeg, misschien zelfs te veel wordt gezegd? Nee!
Als je al een tijdje rondloopt met het idee om een online cursus te geven, maar denkt dat je teveel concurrentie zult hebben, dan heb je je onderwerp niet genoeg gespecifieerd.
In deze blog leggen we je uit waarom het een voordeel kan zijn om niet zoveel mogelijk mensen, maar juist een kleinere, gerichte groep aan te spreken. En wat voorbeelden, natuurlijk.
Wees specifiek: van technische SEO tot zakelijk Spaans
Er zijn altijd mensen op zoek naar specifieke kennis en kunde over een bepaald onderwerp. Misschien ben je wel een hele goede SEO-copywriter en ken je alle basics als geen ander. Maar wat is nou datgene wat jou speciaal maakt, beter dan de copywriter om de hoek? Denk daar goed over na, en baseer daar je cursus op.
Wil je een cursus geven over een taal? Kijk dan verder dan het aanleren van de grammatica of beginselen. Er zijn vast ook gevorderden die meer willen weten over cultuur, een hun accent onder de knie willen krijgen of misschien gericht zakelijke taal willen leren beheersen.
Van een online cursus over social media marketing naar een cursus over verkopen via Pinterest. Leren coderen? Maak je cursus aantrekkelijker door direct ergens naartoe te werken! Photoshop? Waarom niet een cursus voor ervaren photoshoppers die beter willen worden in portretfotografie mooier maken.
Hoe specifieker, kleiner en concreter je het maakt, hoe beter mensen zich kunnen voorstellen wat ze na afloop van je cursus kunnen.
Is less more? Soms wel.
Veel mensen denken bij het maken van een cursus aan beginners, maar er is ook altijd een groep gevorderden die beter wil worden in wat ze doen. Wat kun je hen bieden?
De basis spreekt misschien een groter publiek aan, maar juist ook mensen die op zoek zijn naar specialistische kennis kunnen waardevolle cursisten (en dus klanten) zijn. Deze mensen gebruiken de cursus misschien om er professioneel en zakelijk voordeel mee op te doen. Of ze hebben al eerder (grote) investeringen gedaan om op hun huidige level te komen. Met andere woorden: de bereidheid om te investeren in je cursus zal groot zijn.
Voel je de inspiratie?
Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Waar raak jij maar niet over uitgepraat? Of waar blijven mensen jou steeds maar vragen over stellen. Maak van je passie een passief inkomen door een cursus te maken en verkopen via Soofos.