Het belang van goede voeding

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Waarom is gezonde voeding belangrijk?

Vroeger voelde het misschien alsof je geforceerd werd om je groenten te eten, maar waarom eigenlijk dat wist je niet.

Misschien zou het makkelijker zijn, als je wist welke voordelen gezonde voeding allemaal voor je heeft.

En het excuus: “het is niet lekker” slaat nergens op, want dat betekent gewoon dat je een verkeerd recept gekozen hebt of verkeerde kruiden gebruikt hebt.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van gezonde voeding:

  • Betere weerstand tegen ziektes.
  • Meer energie en meer uithoudingsvermogen.
  • Zorgt voor natuurlijke (niet-versnelde) veroudering van het lichaam.
  • Minder last van onzuivere huid.
  • Betere stressbestendigheid en beter humeur.

Wil je dat? Wij denken van wel. Daarom krijg je van ons tips voor gezondere voeding. Wil je er met een cursus meer over leren? Bekijk dan onze cursussen over voeding!

Tips voor gezondere voeding

Met deze tips maak je je voeding gezonder. Vaak is een kleine verandering al genoeg om een gerecht of snack om te toveren van ongezond naar gezond!

1. Vervang een onnatuurlijke snack met iets natuurlijks

Consumptie is hét woord in deze tijd. Voor onze voeding doet het vaak niet veel goeds. Want je eet vaker ongezonde dingen of je eet gewoon vaker.

Door iets bewuster te kiezen voor een gezonde snack over een ongezonde snack kan je de schade echter wel beperken.

Een koekje kan je vervangen door een appel, en snoep kan je vervangen door snoepgroenten, zoals tomaatjes of komkommer.

De keuze is niet altijd makkelijk, maar zolang je bewuster nadenkt over de keuze, dan is het goed.

2. Kies vaker voor plantaardig

Niet alleen goed voor het milieu, maar ook goed voor je lichaam. Plantaardig eten kan zorgen voor minder risico op hart- en vaatziekten.

Je kan dit doen door een keer zuivel of vleeswaren te vervangen met noten, fruit of groenten.

3. Vaker vlees vervangen

Het vervangen van vlees (en vis) is voor de meesten een grote verandering. Zoals net al aangegeven, heeft het wel positieve gevolgen voor het lichaam.

Met name rood vlees kan je beter een keer in de week vervangen. Vooral omdat daar de meeste hart- en vaatziekten aan worden gelinkt.

4. Hou rekening met vitamine- en mineraaltekorten

Mineralen en vitamines zijn heel belangrijk voor je. Ze houden namelijk alle processen in je lichaam in stand.

Zodra je gaat opmerken wat je allemaal eet en drinkt, misschien door bij te houden wat je eet, kan je snel inventariseren welke vitamines en mineralen je mist.

Veel mineralen en vitamines waaraan we snel een tekort hebben zijn, bijvoorbeeld: Vitamine D, Vitamine B12, Magnesium, IJzer en Calcium.

5. Drink vaker en beter

Voeding is niet alleen eten. Je krijgt ook heel veel mineralen en vitaminen binnen door te drinken.

Het is dus belangrijk om rekening te houden met alles wat je drinkt op een dag.

Vrijwel alle frisdranken kan je beter vervangen door water, thee en koffie. Waarvan je thee en koffie ook weer met mate kan drinken.

6. Eet gevarieerder

Teveel is al niet goed, teveel van hetzelfde is nog slechter. Diversiteit in je dieet is een goede manier om allerlei verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Door een keer rood vlees te vervangen door vis, door een keer chips te vervangen met ongezouten noten en koffie een keer te vervangen door mineraalwater krijg je opeens andere voedingsstoffen binnen.

7. Kies vet boven vetvrij

Het eten en drinken van bewerkte producten is doorgaans niet goed voor het lichaam.

Dat geldt niet alleen voor producten met toegevoegde suikers, maar bijvoorbeeld ook voor zuivel en alles waar het label “light” op staat. Daar kunnen misschien minder vetten in zitten, maar zitten dan weer meer suikers in, en vice versa.

8. Lees de labels beter

Doorgaand op bovenstaande tip kunnen we je aanraden om de labels goed te lezen. Zo word je bewust van wat je in je lichaam stopt.

Let dus goed op en lees de voedingswaarden goed door! Weten wat je eet, is de basis van gezonder eten.

Vroeg beginnen met gezond eten

Het is waarschijnlijk al te laat om je volledige routine om te gooien. Maar mocht je voor anderen koken, en specifiek voor kinderen, let er dan juist meer op.

Je kan ze aanleren dat gezond eten niet vies of saai hoeft te zijn. Als je dat zelf vindt, dan is het hoog tijd om een beter recepten boek te vinden!

Af en toe een slechte snack, maaltijd of minder goed drankje is niet slecht, maar als het de standaard is, dan gaat er ergens iets fout!

Leer meer over gezonder eten

Je kan bij Soofos ook leren over gezonder eten door middel van een online cursus! Bekijk onze categorie met cursussen over voeding eens!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Artikel uit de categorie:

Ontdek onze cursussen, gratis.

Ben je nog niet uitgeleerd? Maak kennis met onze instructeurs. Echte mensen die hun passies met jou delen. Maak een gratis account en begin direct.

🚀Maak jouw gratis Soofos account aan

Ontdek Soofos met 30 gratis cursussen en kickstart jouw ontwikkeling.

Vul je gegevens in en ga direct aan de slag


Heb je al een account?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene voorwaarden en de privacy policy. Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.

👋Welkom terug

Ga verder waar je gebleven was.

Login op jouw account


Heb je nog geen account?

👨‍🏫Word instructeur

Geef online les  in een handomdraai, vind direct cursisten en verdien geld met jouw kennis

Vul je gegevens in en start met online lesgeven

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene voorwaarden, de instructeur policy en de privacy policy. Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.