Ook bij Soofos werken we met stagiairs, zoals (bijna) elk bedrijf dat doet. Toevallig hebben wij het geluk dat we absolute toppers binnenhalen, maar zelfs deze toppertjes kunnen nog veel leren. Bij Soofos besteden we over het algemeen veel aandacht aan opleiding (dat is ons ding). Dat is voor de stagiairs die hier werken niet anders. Die gooien we namelijk meteen voor de haaien/computer, om de broodnodige skills bij te leren. Dat zouden meer bedrijven moeten doen.

 

Het maximale uit de stagiair halen

Het is een prachtig voorbeeld van tweerichtingsverkeer, het aannemen van stagiairs. Naast het feit dat ze (hopelijk) veel voor je doen, kan jij namelijk veel voor de stagiairs betekenen. Het is een goede kans om praktijkervaring op te doen, aangeleerde vaardigheden te testen en nieuwe dingen te leren. Maar hoe haal je eigenlijk het meeste uit de korte tijd die jullie gegund is?

 

Wat moet/wil de stagiair eigenlijk kunnen?

Scholen hebben altijd hele duidelijke wensen voor de dingen die stagiairs mogen leren. Deze wensen sluiten vaak niet aan bij het vakgebied, omdat het vakgebied veel sneller ontwikkelt dan de lesstof op school. Het is dus vooral aan de stagiair en het bedrijf om te ontdekken welke kennis er wél nodig is. Een mooi voorbeeld hiervan is een onze stagiairs die online marketing studeert, maar weinig praktijkgerichte kennis had. School was hiervoor verantwoordelijk, die richtte zich namelijk op verouderde theorie over marketing. Dat betekent dat er een enorme kloof is tussen dat wat het bedrijfsleven wilt, en wat school biedt.

 

Ga erover in gesprek

In gesprek gaan over wat de stagiair nú kan, en wat hij volgens het bedrijf moet kunnen, is dus erg belangrijk. Daarmee zie je snel of de kloof te overbruggen is, en als dat zo is, welke extra vaardigheden er aangeleerd moeten worden. In ons geval moest de stagiair meer leren over onder andere e-mailmarketing en adverteren. Eind goed, al goed, heeft deze stagiair veel meer marketing gedaan dan voorheen mogelijk was. Het leren van skills die echt nuttig zijn in de praktijk is dus voor de stagiair en het bedrijf enorm nuttig.

 

Welke skills moet een stagiair dan leren?

Dat ligt er natuurlijk net aan wat de functie van de stagiair inhoudt. Iemand die op de designafdeling terecht komt, heeft andere skills nodig dan iemand die marketing gaat doen. Uiteraard is hier enige overlap in mogelijk. Om het jou iets makkelijker te maken, geven we je vandaag een overzicht van skills die een marketingstagiair en een designstagiair in onze ogen moeten hebben.

 

Belangrijkste skills voor een marketingstagiair

 

De marketingstagiair

De marketingstagiair kan van onschatbare (woorden van een voormalig marketingstagiair) waarde zijn voor een klein- tot middelgroot bedrijf. Bepaalde kennis is gewoon vereist wanneer je als marketeer aan de slag wilt. Vandaag richten we ons vooral op online marketing en de skills die daarbij horen, omdat dit de meest voorkomende marketingfunctie is tegenwoordig. De soft skills én hard skills die je echt moet hebben om succesvol online marketing uit te voeren staan hieronder!

 

Internetmarketing als geheel

Hieronder vallen onder andere e-mailmarketing, SEO (zoekmachineoptimalisatie), SEA (zoekmachine-adverteren) en sociale media. Dit zijn in onze ogen de vier belangrijkste pijlers van internetmarketing. Voor een marketingstagiair is het dus belangrijk om over enkele of al deze onderwerpen kennis te hebben. Op het gebied van e-mailmarketing worden vooral programma’s zoals MailChimp en ActiveCampaign gebruikt, en het is dus goed om te weten hoe je hier mee om gaat. Dit blogbericht over e-mailmarketing laat de belangrijkste verschillen tussen beide programma’s zien.

 

Zoekmachine (Google is de baas)

Zoekmachinemarketing is een aparte tak van sport. Er zijn genoeg marketingbureaus, klein én groot, die zich volledig wijden aan het optimaliseren voor, en het adverteren in de zoekmachine. Kennis van zoekmachineoptimalisatie is enorm belangrijk binnen de online marketing, zeker op lange termijn. Adverteren binnen de zoekmachines kan juist op korte termijn enorm relevant zijn.

 

Sociale media

Tot slot valt sociale media nog onder internetmarketing. Adverteren op relevante sociale mediakanalen is enorm belangrijk om de naam van het bedrijf bekend te maken. Hiervoor lenen Facebook en Instagram zich heel goed voor de particuliere doelgroep, en LinkedIn zich bijvoorbeeld goed voor de zakelijke doelgroep. Goed kunnen communiceren is enorm belangrijk voor alle activiteiten binnen de online marketing, maar vooral op sociale kanalen is het cruciaal.

 

Soft skills binnen de marketing

Wat is een soft skill? Een soft skill is een sociale en intellectuele skill, die je vooral persoonlijk inzet. Voor marketeers niet geheel onbelangrijk, omdat je mensen wilt bereiken. Daar is niet alleen bepaalde persoonlijkheid voor nodig, maar moet je je ook kunnen verplaatsen in de klant.

 

Alles moet getest kunnen worden

En dat betekent dat je data nodig hebt, dat waar je echt wat mee kan. Voor online marketing is het enorm belangrijk om te optimaliseren. Bedrijven zijn altijd bezig met het optimaliseren op conversieratio, bounce-ratio en tientallen andere statistieken. Het is dus voor een marketingstagiair enorm nuttig om niet alleen data te kunnen verzamelen, maar hier ook relevante informatie uit te halen. Google Analytics en Excel nemen een groot gedeelte van het werk uit handen.

 

Belangrijkste skills voor een designstagiair

 

De designstagiair

Het is verrassend dat de marketing- en designstagiair met elkaar verschillen en dat ze tóch veel gemeen hebben met elkaar. Het raakvlak ligt natuurlijk vooral binnen het communicatiegedeelte. De marketeer richt zich op de boodschap en de designer op hoe de boodschap eruitziet. Maar zelfs de marketeer zal nooit even goed zijn in het ontwerpen van communicatie-uitingen als de designer. Daar is dus een andere skillset voor nodig.

 

Designen met designprogramma’s

Klinkt logisch, is logisch. Om te kunnen designen moet je kennis hebben van de verschillende designprogramma’s die in omloop zijn. Voor ons zijn de belangrijkste Photoshop, Illustrator en Indesign. Deze worden dagelijks het meeste gebruikt en zijn dus voor bijna elk bedrijf dat aandacht steekt in haar communicatie cruciaal. Wil je meer weten over deze onderwerpen? Bekijk dan de pagina’s over de cursus Photoshop, cursus Illustrator en cursus Indesign.

 

Ook soft skills in design

Net als in de marketing is het in de designwereld ook belangrijk je te kunnen verplaatsen in de klant. Je moet namelijk in kunnen schatten wat een bepaald bericht of een afbeelding doet met iemand. Hoe mensen reageren bepaald wat ze van jou als bedrijf vinden. Daarom moet een designstagiair erg goed weten wat bepaalde kleuren, teksten of afbeeldingen doen met de klant.

 

 

De belangrijke skills, samengevat

In onze ogen is het in ieder geval belangrijk voor een stagiair om te weten wat de klant wilt en hoe de klant zich voelt. Natuurlijk wordt dat grotendeels bepaald door persoonlijkheid, maar het is ook aan te leren. Verder zijn de nuttige skills voor de marketeer vooral SEO, adverteren en e-mailmarketing, en voor de designer zijn dit de hard skills van de programma’s zoals Photoshop en Indesign.

 

 

Leer jouw stagiairs dus de juiste dingen aan. Daar hebben jullie beiden profijt van!
27 november 2018

0 Reacties op "Belangrijke skills die school jouw stagiairs niet aanleert"

Geef een reactie op dit artikel

top
  © 2018 Soofos B.V.