Het gerucht gaat dat tegenwoordig iedereen wel een website kan bouwen. Kleine ondernemers, bloggers, IT-fanatiekelingen: ze zijn allemaal overladen met een breed scala aan tools die je beloven om binnen 1 dag een fantastische website te creëren.
Is het echt zo makkelijk? Waar begin je? En wat moet je zeker niet vergeten?
In dit artikel behandelen we alle praktische vaardigheden die je moet bezitten om niet zomaar een website in elkaar te flansen. We willen namelijk dat je leert hoe je een website bouwt die je gaat helpen je doelen te bereiken – eentje die goed werkt, converteert en verkoopt!
Wat komt er aan bod?
- Waar je een website in kunt bouwen – en moet je leren coderen?
- Heb je een hele website nodig, of slechts een strakke landingspagina?
- Copywriting en SEO: door de juiste woorden te vinden, vinden de juiste mensen jou
- To blog or not to blog, that’s the question
- Een oogje in het zeil houden in Google Analytics
- Een webshop bouwen met WooCommerce
WordPress
Wie op zoek is naar een tool om een eigen website mee te bouwen, kan niet om WordPress heen. Dit is met afstand het meest gebruikte programma om websites mee te maken.
In essentie is WordPress een CMS: een contentmanagementsysteem. Je kunt er veel meer mee dan bloggen.
Met allerlei plug-ins en thema’s kun je de meest prachtige websites bouwen en beheren. Zo kun je WordPress dus als het ware op je eigen manier inrichten, en vooral de tools en templates toevoegen waar je zelf mee aan de slag wilt.
Bovendien heeft WordPress ook allerlei plug-ins die je helpen om je website te optimaliseren voor zoekmachines, maar daarover later meer.
In principe is WordPress gratis – al zijn er uiteraard bepaalde plug-ins waar je wel voor betaald.
Leer de kneepjes van het vak in deze cursus WordPress websites maken!
Gutenberg
Hoe ga je te werk in WordPress? Een van de manieren om je content vorm te geven, is door het gebruik van Gutenberg. Dit is een editor die werkt met ‘blocks’. Zo kun je gemakkelijk een pagina vullen met verschillende blokken, van tekst tot media. Je leert Gutenberg echt goed gebruiken met deze cursus WordPress Gutenberg!
Elementor
Een andere editor die ook populair is, is Elementor. In Elementor is het gemakkelijk werken, omdat je direct aanpassingen kunt aanbrengen in het design van je website – en meteen ziet hoe dat eruit komt te zien voor bezoekers. Omdat je meteen ziet hoe de frontend vormgegeven wordt, hoef je niet te switchen tussen de editor en preview mode. Klinkt dat als jouw pakkie an? Check dan zeker ook deze cursus WordPress met Elementor!
Joomla
Een alternatief voor WordPress is Joomla. Dit is ook een contentmanagementsysteem, maar met Joomla kun je al snel wat meer ingewikkelde websites maken.
Je start met responsive templates en gaat die vervolgens aanpassen om jouw ideale website te creëren.
Joomla is Open Source en je kunt het gratis downloaden. Ook hier kun je extra functionaliteiten toevoegen met (betaalde) extensies.
Om Joomla te gebruiken heb je geen verstand nodig van HTML, CSS, JavaScript, PHP of wat dan ook – je kunt vrijwel direct aan de slag! Eerst echt leren hoe het werkt? Dan is deze cursus Joomla voor jou!
Je website vormgeven in Adobe Experience Design
Wil je voordat je begint met bouwen eerst je eigen design maken, en niet per se met templates werken? Dat kun je doen met Adobe Experience Design. Hiermee ontwerp je websites en apps en kunt meteen zien hoe ze eruit komen te zien op een smartphone, desktop of tablet. Een prototype, noemen we dat!
Een complete beginner zal dit waarschijnlijk niet doen – want je moet het ontwerp ook kunnen overzetten naar een daadwerkelijke, responsive website. Daar kun je dan een ontwikkelaar voor inschakelen – of je volgt zelf een cursus!
HTML
Hou jij van een uitdaging en wil je meer dan drag-and-drops en blocks? Dan helpt het om HTML te leren. Dit is een programmeertaal: HyperText Markup Language. Door in HTML te schrijven kun je aanpassingen doen in je website en beter begrijpen hoe het allemaal werkt aan de achterkant. Nieuwsgierig, maar nog niet zeker of dit wel iets voor jou is? Begin met deze gratis cursus HTML!
Hoe zit het met Wix?
Je komt bijna niet om hun reclames heen: Wix. Dit is een gratis tool waarin je met een drag-and-drop systeem makkelijk een website in elkaar zet. Maar WordPress is mateloos veel populairder. Dat heeft o.a. Te maken met de kosten op de lange termijn – als je je website echt professioneel wil neerzetten – de mogelijkheden voor SEO, en opslag. Wix is daarentegen wel echt leuk om mee te werken: je ziet meteen het eindresultaat van je creativiteit en dat maakt het voor veel mensen makkelijker om mee te werken.
Website of landingspagina?
Heb je echt een website nodig met een Homepage, About, Diensten, Contact en meer van dat soort pagina’s – of zou je aan een pagina genoeg kunnen hebben?
Het hangt er enorm vanaf waar je je website voor gaat gebruiken. Stel je organiseert een online workshop, eenmalig. Hier een complete website voor bouwen, klinkt als veel werk – en is dat wel waar mensen behoefte aan hebben?
In dit geval kan een individuele landingspagina al genoeg zijn. Dit is een one-pager waarbij je je aanbod op een zo aantrekkelijk mogelijke manier presenteert.
Want laten we eerlijk zijn: als iemand zich eerst een weg moet banen door ‘Welkom op mijn website’ en pagina’s vol informatie, dan haken ze al snel af. Een landingspagina daarentegen helpt je om snel te converteren of leads te verzamelen.
Klinkt dat als muziek in je oren? Dan ga je deze cursus over converterende landingspagina’s bouwen helemaal fantastisch vinden!
Copywriting en SEO
Om te kunnen converteren, moet je copywriting toepassen. Oftewel: webteksten schrijven die je gaan helpen om je product of dienst te verkopen – of in elk geval wilt dat je website goed gevonden gaat worden, dan zul je het een en ander over copywriting moeten leren.
Nee, je hoeft geen kei in taal te zijn. En je hoeft ook niet een hele studie marketing af te ronden.
Toegegeven, copywriting is niet makkelijk, zeker als je niet vaak schrijft. Maar er zijn wel een aantal; do’s en don’ts waar je je gemakkelijk aan kunt houden. Die leer je onder andere in deze cursus over converterende copywriting hacks.
Zoekmachineoptimalisatie
Hoe zit het dan met SEO? Dit is iets waar veel mensen slapeloze nachten van krijgen wanneer ze zelf een website gaan maken. Je wilt natuurlijk wel gevonden worden, maar hoe krijg je in hemelsnaam grip op de zoekmachine goden zoals Google?
Als je de basis al goed hebt, wordt het een stuk makkelijker om gevonden te worden. Daarbij is het wel belangrijk dat je weet wat je wel en niet moet doen. Ook daar staat een cursus over klaar: hier leer je hoe je scoort met SEO!
To blog or not to blog?
Ah, de eeuwige worsteling van vele online ondernemers: je begint enthousiast en vol ideeën aan je blog. Elke week rollen de blogs uit je mouw op je toetsenbord, en je ziet je bezoekersaantallen stijgen. Totdat je het te druk krijgt, geen ideeën meer klaar hebt liggen of de motivatie verliest.
Bloggen is – wanneer je het goed doet – ontzettend goed voor onder andere je vindbaarheid. Het is een extra kans om te pronken met je belangrijkste zoekwoorden. Maar met een blog kun je veel meer: het kan zomaar een extra inkomstenbron worden. Hoe je dat doet, ontdek je in deze cursus over geld verdienen met bloggen.
Google Analytics
Knock knock, who’s there? Helaas kom je daar nooit echt helemaal achter als het op je websitebezoekers aankomt. Toch wil je weten hoeveel mensen er naar je website komen, en of ze ongeveer in je doelgroep passen. Daar kun je namelijk je strategie en content op aanpassen, zodat je juiste mensen aantrekt. Gelukkig is er een gratis tool die je die inzichten geef – je moet ze alleen leren lezen. Volg daarom deze cursus Google Analytics!
Webwinkel bouwen met WooCommerce
Wil je niet zomaar een website bouwen, maar een heuse webwinkel! Ook dit kun je zelf leren doen, met kant-en-klare themes en plug-ins van WordPress. Zo kun je met WooCommerce relatief makkelijk je webshop opzetten, zonder dat je je heel druk hoeft te maken over het design en de systemen erachter. Ready to sell? Start deze cursus over WooCommerce webwinkels. Je leert ook in een klap welke snufjes je voor je marketing kunt inzetten!