Beoordeeld met een 9,1 door onze klanten Al 80.000+ mensen leren op Soofos
Kies direct uit 500+ cursussen Wekelijks nieuwe cursussen
Praktische en duidelijke video's 24/7 beschikbaar op alle apparaten

Welke verschillende soorten digitale publicaties zijn er?

Tegenwoordig wilt iedereen alles digitaal hebben en moet het op alle apparaten toegankelijk zijn. Dat betekent dat veel ontwerpers over stappen op digitale publicaties. Zullen tijdschriften over enkele jaren nog bestaan? Misschien wel, misschien niet, maar het is zeker dat de digitale variant het gaat overleven. Het voordeel van een digitale publicatie is dat het vaak ook de mogelijkheid geeft om een publicatie interactief te maken.

Wat zijn Interactieve Publicaties

Een interactieve publicatie is een digitale uitgave die is ontworpen om een dynamische en participatieve ervaring te bieden aan haar lezers of gebruikers. In tegenstelling tot traditionele, statische publicaties zoals boeken, kranten of tijdschriften, bieden interactieve publicaties mogelijkheden voor interactie en betrokkenheid, waardoor de content levendiger en persoonlijker wordt. De interactieve elementen kunnen variëren van eenvoudige links tot complexe multimediale functies, waaronder video’s, audiofragmenten, animaties, en interactieve grafieken.

Een aantal elementen die je vaak tegenkomt in interactieve publicaties:

  • Multimedia-inhoud
  • Hyperlinks
  • Interactieve grafieken en kaarten
  • Zelfevaluatietools en quizzes
  • Personalisatie

Wat beschouwen we als digitale publicatie?

Eigenlijk kunnen heel veel publicaties beschouwd worden als digitale publicatie. Wat wel kenmerkend is, is de dat de publicaties vaak te navigeren zijn door middel van slimme links en menu’s. Maar ook informatieve bestanden die er meer uitzien als een complexe applicatie kunnen vallen in de categorie van digitale publicatie. Kenmerkend is in elk geval:

  • Dat de digitale publicatie responsief is, oftewel op elk soort scherm mooi geschaald is.
  • Dat de publicatie interactief is, bijvoorbeeld door middel van links, video’s of andere media.

Hieronder vallen natuurlijk enorm veel soorten bestanden. Maar welke bestandssoorten worden eigenlijk het meest gebruikt?

De meestgebruikte soorten bestanden voor interactieve publicaties

Er zijn dus meerdere soorten, waaruit je kan kiezen. Gelukkig zijn de meestgebruikte op één hand te tellen. De meestgebruikte type bestanden zijn namelijk:

  1. PDF’s, in bijzonder de interactieve PDF.
  2. Interactieve eBooks.
  3. EPUBs, in bijzonder de reflowable EPUB.

Interactieve PDF’s

Een interactieve PDF is een PDF met bewegende beelden, animaties, media of links. Het is dus eigenlijk een soort tot levend komend boek. Wanneer het aankomt op digitale publicaties is dit waarschijnlijk de makkelijkste manier om te beginnen met interactiviteit. Hierover kan je in deze cursus over interactieve PDF’s meer leren.

Een interactieve PDF kan je gebruiken voor:

  • Online boeken.
  • Brochures.
  • Vragenlijsten.
  • Presentaties.

Interactieve eBooks

Tegenwoordig worden eBooks, met name whitepapers, steeds belangrijker in de marketing- en acquisitiestrategie van bedrijven. Zo zien we namelijk veel korte eBooks met nuttige tips voor mensen. Deze krijg je vaak gratis of in ruil voor je e-mailadres. Een handige manier dus om een toekomstige of huidige klant iets speciaals te bieden. Het is perfect om aan te tonen dat je verstand van zaken hebt.

eBooks kan je gebruiken voor:

  • Je eigen online boek.
  • Interactieve infographics.
  • White papers.

Deze soorten publicaties zijn vooral relevant in het begin, maar ook in het midden, van het aankoopproces. Het is daardoor een ideale manier om nieuwe klanten te overtuigen en je autoriteit aan te tonen.

(Reflowable) EPUBs

Een ePUB is een bestandsvorm die veel gebruikt en gelezen wordt op mobiele apparaten. Ze worden voor verschillende producties ingezet. Hierbij kun je denken aan verschillende bestanden, zoals romans, studiemateriaal, jaarverslagen en rapporten. Maar ook boeken of tijdschriften met een meer illustratief (en interactief) karakter, zoals kinderboeken, kookboeken en reisgidsen, behoren tot de mogelijkheden.

Waarmee maak je deze digitale publicaties?

Voor de meeste digitale publicaties gebruiken designers en ontwerpers Adobe InDesign. Ook is het mogelijk om een PDF te maken met Microsoft Word. Het is dus maar net wat je zelf wilt en waar je graag mee werkt. Het is belangrijk dat je met een tool werkt waar je je fijn bij voelt. Alleen omdat de meeste mensen InDesign gebruiken, betekent natuurlijk niet dat jij dat ook moet doen!

De meest relevante tools:

  1. Adobe InDesign.
  2. Microsoft Word.
  3. Adobe Acrobat Pro.
  4. Affinity Publisher

Begin met leren over publicaties

Om er eentje te maken, moet je natuurlijk wel weten hoe het werkt! Wij raden je aan om dan aan de slag te gaan met een online cursus. Bijvoorbeeld over het maken van een PDF met Word en InDesign, of over Adobe InDesign in het algemeen!

Begin vandaag nog met leren!

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Ontdek onze cursussen, gratis.

Ben je nog niet uitgeleerd? Maak kennis met onze instructeurs. Echte mensen die hun passies met jou delen. Maak een gratis account en begin direct.

Blijf op de hoogte​

We willen je graag inspireren om nog meer uit jezelf te halen. Kom op onze e-mail lijst om op de hoogte te blijven over online leren, nieuwe cursussen en toffe acties.
Krijg de beste Learning & Development tips in jouw inbox
10% korting op jouw volgende cursus? 🎁

🏢 Ontdek Soofos Teams

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.