Elk bedrijf heeft karakter, of je dat nou wilt of niet. Dat kan authentiek én jong zijn, of flexibel en ervaren. Hoe jij je bedrijf laat overkomen op klanten en andere bedrijven, hangt grotendeels af van de manier waarop je jezelf toont. Met de kleuren roze en babyblauw zal je als bruincafé waarschijnlijk de juiste boodschap niet kunnen overbrengen naar de klant. Een passende huisstijl is dus echt van groots belang.

 

Waarom wil je karakter aan je bedrijf geven?

Een passend logo of een mooi ontworpen visitekaartje kan een wezenlijk verschil maken. De eerste indruk is blijvend, en dus zal een potentiële klant meteen beslissen of hij iets bij je wilt kopen, of dat hij zich omdraait en nooit meer terug komt. Die goede huisstijl, met een mooi logo en goede designs geven dus een bepaald karakter aan je bedrijf. Dat karakter is bepalend voor de relatie met de klant.

 

Wat is een goede huisstijl?

Een huisstijl is dus belangrijk, maar wat maakt een huisstijl goed? Een goede huisstijl is een stijl die aansluit op de visie en missie van het bedrijf, maar ook op de tone-of-voice en de manier van werken. Een bedrijf dat zich bezighoudt met handgemaakte houten tafels, heeft een huisstijl nodig die bijvoorbeeld de kwaliteit en het vakmanschap belicht. Een ZZP’er met een bedrijf dat handelt in aandelen, zal een logo nodig hebben dat uitstraalt dat hij verstand van zaken heeft en zakelijk is waar nodig.

 

Wat is het belang van een goede huisstijl?

Een goede huisstijl is belangrijk voor het succesvol overbrengen van de identiteit. Je wilt niet op een onhandige voet beginnen en moeten uitleggen wat het logo of een ander aspect van de huisstijl betekent. Het is dus van belang dat de huisstijl perfect aansluit op het bedrijf en dat alles samen één compleet plaatje is.

 

Hoe? Zelf ontwikkelen of laten ontwerpen?

Een huisstijl heb je niet zomaar, maar net als bij alles, moet je gewoon één keer beginnen. Je kan beginnen door zelf achter de tekentafel te springen, of door een designer/bureau in te schakelen. Bij wijze van spreken kan iedereen zelf een logo en visitekaartje ontwerpen. Voor mensen zonder design ervaring is het handig eerst rond te kijken naar bestaande stijlen (zoals Apple, Google, etc.). Als je een stijl (of stijlen) gevonden hebt, kan je vanaf daar beginnen, dat scheelt al een hoop! Zelf designen is vaak ook stukken goedkoper, maar kost wel tijd.

Het laten ontwerpen door een designer/bureau kan veel uitkomst bieden voor mensen die echt even vast zitten. Het oog en de oren van designers zullen veel sneller doorhebben wat je wilt en wat goed past bij het bedrijf. Het is niet de goedkoopste optie, maar wel een goede als je zelf niet verder komt. Je houd er wel veel tijd aan over, die je anders kwijt bent aan ontwerpen.

 

Nuttige tools

Er zijn meerdere handige tools waarmee je een huisstijl, logo of visitekaartje kan ontwerpen. Sommigen zijn moeilijker te gebruiken dan anderen, en dus hebben we een klein overzichtje voor je met verschillende programma’s.

 

Canva (gemakkelijk)

Canva is een programma dat redelijk makkelijk is in gebruik en stelt je instaat vrij snel een stijl te ontwikkelen. Je kan werken met handige templates en duizenden voorbeelden van anderen die voor zijn gegaan. Voor iemand die wél weet wat hij wilt, maar niet hoe hij het kan maken, is Canva een uitstekende optie. Ook is de tool tot zekere hoogte gratis!

 

Adobe Illustrator (lastiger)

Illustrator is ideaal om logo’s en pictogrammen mee te maken. Ideaal voor je website dus! Deze tool van Adobe is wereldberoemd en geroemd, en wordt door vele ontwerpers en designers als favoriete tool bestempeld. Dit is wel een lastiger programma om te gebruiken én kost geld. Wil je verder gaan dan de basis, dan kan je natuurlijk ook een cursus volgen over Illustrator.

 

Adobe Indesign (lastiger)

Net als Illustrator, is Indesign een programma van Adobe. Ook Indesign is bekend en berucht onder alle designers en ontwerpers, en leent zich uitstekend voor de latere stappen van het huisstijl ontwerp. Met Indesign maak je namelijk brochures, magazines en ander drukwerk. Ook over Indesign is er veel te leren aan de hand van een goede cursus.

 

Wat kost de ontwikkeling van een huisstijl?

Met de ontwikkeling van een huisstijl gaan vrijwel altijd kosten gepaard. Zelfs met gratis programma’s zal je er een flinke hoeveelheid tijd in moeten stoppen. En tijd is voor iemand met een bedrijf juist vaak een schaarste. Voor het inschakelen van een bureau moet je vaak ook diep in de zakken voelen.

Een goede stijl is dus belangrijk en er zijn verschillende manieren stijl te vinden en te maken. Maar je moet er wel eerst mee beginnen, hopelijk weet je nu beter waar je jouw eerste stap kan zetten.

 

Ga aan dus aan de slag en creëer jouw karakter met een goede huisstijl!

27 november 2018

0 Reacties op "Hoe maak jij een eigen huisstijl?"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.