Zo ontwikkel je zelf een sterke huisstijl

Nina Westland
  | 
11 juni 2021

Zelfs als Coca-Cola met groen werkt in plaats van rood, herken je ze nog in één oogopslag. Dat komt doordat hun huisstijl zo goed doordacht is, dat zelfs de kleuren nauwelijks nog wat uitmaken.

Een goede huisstijl hebben is van ongelooflijk grote waarde, maar het kan lastig zijn om je bedrijf in kleuren en vormen te vangen. Daarom zetten wij wat tips voor je op een rijtje om ervoor te zorgen dat je, zelfs als je het zelf doet, een sterke huisstijl kunt creëren. 

Wat zijn de voordelen van een sterke huisstijl?

Waarom zou je überhaupt zoveel aandacht besteden aan kleurgebruik en lettertypes? Here’s why:

  • Sterkere communicatie

Je huisstijl kan, mits goed uitgevoerd, je boodschap en visie versterken. Door het gebruik van bepaalde kleuren bijvoorbeeld, kun je je boodschap kracht bijzetten. Zwart-op-wit komt vaak simpelweg niet zo sterk over.

  • Het maakt communicatie-uitingen maken makkelijker

Wanneer iedereen binnen je organisatie weet hoe de huisstijl eruit ziet, wordt het makkelijker om social media posts en folders te maken: niemand gaat aan de slag met zijn eigen variant of loopt te twijfelen bij elke visual die gemaakt wordt.

  • Je wordt herkenbaarder

Wanneer je telkens met dezelfde huisstijl communiceert, wordt het makkelijker voor je doelgroep om je te herkennen en onthouden.

Wat zijn de elementen van een goede huisstijl?

Een goede huisstijl is een stijl die aansluit op de visie en missie van het bedrijf, maar ook op de tone of voice en de manier van werken. Een bedrijf dat zich bezighoudt met handgemaakte houten tafels, heeft een huisstijl nodig die bijvoorbeeld de kwaliteit en het vakmanschap belicht. Een zzp’er met een bedrijf dat handelt in aandelen, zal een logo nodig hebben dat uitstraalt dat hij verstand van zaken heeft en zakelijk is waar nodig.

Zo ontwikkel je je eigen huisstijl

  • Denk aan je doelgroep

Ja, je huisstijl moet jouw persoonlijkheid uitstralen – of die van je bedrijf. Maar hij moet tegelijkertijd ook je doelgroep aanspreken. Hou dus rekening met wat hen prikkelt en aanspreekt. 

  • Wat wil je uitstralen? 

Vind je het moeilijk om dit in woorden te omschrijven en visueel te maken? Met een moodboard kun je dit prima oplossen!

  • Welke kleuren passen hierbij?

Ga op onderzoek uit welke kleuren welke betekenis hebben, en welke het beste bij jou passen. Hou er ook rekening mee dat bepaalde kleuren gevoelens oproepen bij mensen.

  • Wat moet je logo overbrengen?

Check ook onze blog over het maken van je logo

  • Welk lettertype past bij je stijl?

Lettertypes zeggen veel meer dan je denkt. Probeer niet meer dan twee lettertypes met elkaar te combineren om het leesbaar te houden. Een prachtige huisstijl is niets waard als niemand kan lezen wat je probeert te communiceren.

  • Kun je deze designregels toepassen op al je communicatie?

Vergeet niet dat je huisstijl overal goed moet kunnen worden gepresenteerd. Hou er dus rekening mee hoe iets op print of scherm uitziet. 

Hoe werkt een huisstijl ontwikkelen?

Je kunt het zelf doen

Heb je genoeg vertrouwen in je grafische vaardigheden en genoeg tijd om zelf je huisstijl te maken? Go for it! Verwacht niet dat je meteen de spijker op de kop slaat: je zult merken dat het even duurt voor je de perfecte combinaties hebt gevonden. Het kan ook helpen om je vooraf te verdiepen in een aantal designregels, zodat je zeker weet dat je iets creëert dat ook echt logisch is. 

Met welke tools kan ik zelf een huisstijl ontwikkelen?

Er zijn meerdere handige tools waarmee je een huisstijl, logo of visitekaartje kan ontwerpen. Sommigen zijn moeilijker te gebruiken, zoals de tools van Adobe, dan anderen, en dus hebben we een klein overzicht voor je met verschillende programma’s.

Canva: gratis en gemakkelijk

Canva is een programma dat redelijk makkelijk is in gebruik en stelt je instaat vrij snel een stijl te ontwikkelen. Je kan werken met handige templates en duizenden voorbeelden van anderen die voor zijn gegaan. Voor iemand die wél weet wat hij wil, maar niet hoe hij het kan maken, is Canva een uitstekende optie. Ook is de tool tot op zekere hoogte gratis! Check ook onze cursussen over Canva.

Adobe Illustrator: uitgebreide opties, volledig blank canvas 

Illustrator is ideaal om logo’s en pictogrammen mee te maken. Ideaal voor je website dus! Deze tool van Adobe is wereldberoemd en geroemd, en wordt door vele ontwerpers en designers als favoriete tool bestempeld. Dit is wel een lastiger programma om te gebruiken én kost geld. Wil je verder gaan dan de basis, dan kan je natuurlijk ook een cursus volgen over Illustrator.

Explore workflows for brand identity design | Tutoriales de Adobe  Illustrator
Maak je eigen huisstijl met Adobe

Je kunt het uitbesteden

Het laten ontwerpen door een designer/bureau kan veel uitkomst bieden voor mensen die echt even vast zitten. Designers zullen veel sneller doorhebben wat je wilt en wat goed past bij het bedrijf. Het is niet de goedkoopste optie, maar wel een goede als je zelf niet verder komt. Je houdt er wel veel tijd aan over, die je anders kwijt bent aan ontwerpen.

Wat kost de ontwikkeling van een huisstijl?

Met de ontwikkeling van een huisstijl gaan vrijwel altijd kosten gepaard. Zelfs met gratis programma’s zal je er een flinke hoeveelheid tijd in moeten stoppen. En tijd is voor iemand met een bedrijf juist vaak een schaarste. Designers kunnen van alles vragen, van 40 tot 100 euro per uur. Hou er dus rekening mee dat je goed weet wat je wilt, voor je meerdere malen met nieuwe ideeën komt aanzetten.

Ben je een ondernemer en wil je meer weten over grafisch ontwerp voor jouw business? Check dan alle artikelen over design. 

Artikel uit de categorie:
Design

0 Reacties op "Zo ontwikkel je zelf een sterke huisstijl"

    Geef een reactie op dit artikel

    Leer onbeperkt met Soofos Plus

    • Onbeperkte toegang tot honderden Nederlandse cursussen
    • Probeer 7 dagen volledig gratis
    • Maandabonnement vanaf €19 per maand
    Probeer gratis Meer informatie over Soofos Plus
    soofos plus cursussen op laptop
    Gemaakt met in NL © 2021 - Soofos B.V.