De wereld om ons heen lijkt tot een halt geroepen, maar in de online wereld is het nog steeds hartstikke druk.
En dat is dan ook waar je nu moet zijn. Om toch nog wat uit je bedrijf te kunnen halen. Om klaar te zijn voor wat er komen gaat. En dat geldt voor veel meer soorten ondernemingen dan je op het eerste gezicht zou denken.
Redenen om online te gaan
Het is lang niet alleen voor winkels weggelegd om hun bedrijf (deels) online voort te zetten. Een aantal van de vele redenen om ook als zelfstandig ondernemer of met jouw bedrijf nog meer online te gaan zijn:
- Extra omzet
- Zichtbaar blijven (of worden)
- Klantrelaties onderhouden
- Toekomstbestendig zijn
- Een sterk merk bouwen
Ben je na ‘extra omzet’ gestopt met lezen, omdat de verdere punten niet direct geld opleveren? Bedenk je dan dat je als ondernemer gaat voor continuïteit. Je zit er in voor de lange termijn. Daar horen ook investeringen bij die zich niet direct terugverdienen. Onderstaande tips en ideeën helpen je op weg.
1. Online cursussen geven
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: een cursus geven over jouw vakgebied (of een totaal ongerelateerde hobby) is een mooie manier om een extra – en passief – inkomen op te bouwen.
Wat had jij willen weten toen jij in jouw vakgebied begon? Wat zijn de belangrijkste lessen? Welke vaardigheden zijn belangrijk voor jouw vak? De mogelijkheden om een cursus te maken van wat je al bezit – kennis en kunde – zijn eindeloos.
We geven je graag een stevige voorzet. Leer hoe je in enkele eenvoudige stappen zelf een online cursus maakt en verkoopt om een passief inkomen op te bouwen.
2. Coaching
Hierbij geldt hetzelfde als voor cursussen. Coaching is meer geschikt voor kennis die echt 1-op-1 gedeeld moet worden. Jij hebt jarenlange ervaring en kent de kneepjes van het vak: dat heeft waarde. Met op maat gemaakte coachingsessies kun je andere (soon to be) ondernemers een duwtje in de juiste richting geven.
‘’Is dat niet gek? Nog meer concurrentie creëren? We hebben het al moeilijk genoeg.’’ Als het goed is, behoud je nog altijd je concurrentievoordeel. Geen enkel bedrijf of ondernemer is exact gelijk. Zelfs als ze in wezen hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden, onderscheiden ze zich in hun branding, persoonlijkheid en doelgroep.
Ook niet onbelangrijk: met een online cursus of coaching laat je zien dat je een expert bent in je vakgebied. Het straalt autoriteit uit en wekt vertrouwen op. Dat trekt klanten aan.
3. Online verkopen
Een hele webshop laten bouwen is misschien een te grote investering op dit moment. Maar ook via social media kun je verkopen. Zo zijn er talloze kleine winkels en boetiekjes die via Instagram of Facebook hun producten toch aan de man krijgen. Die kanalen had je als het goed is toch al, en zo niet: op naar het volgende punt.
The show must go online
Bouw aan je merk
Hoe presteert je website? Wordt hij veel gevonden en zo ja, ook goed gelezen? Kan je SEO beter, of is het design nog steeds dat template van vijf jaar terug? Dit is hét moment om je online branding aan te pakken. En niet alleen je website, ook je social media kunnen misschien wel een opknapbeurt gebruiken.
Zorg ervoor dat alles up-to-date en aantrekkelijk is. Post regelmatig op Instagram of Facebook, en onderzoek eens of Pinterest ook voor jouw bedrijf kan werken (spoiler alert: waarschijnlijk wel).
Affiliate links
Bloggen is ook een mooie manier om jezelf als autoriteit te profileren en tegelijkertijd te werken aan je online zichtbaarheid. Met de juiste technieken helpen blogs je namelijk ook hoger te scoren in zoekmachines. Daarbij kun je gaan werken met affiliate links om wat extra geld te verdienen.
Ben je een kok of restauranteigenaar? Start een blog – of nog leuker, vlog – met recepten en kooktips. Verschillende webshops hebben affiliate programma’s waarbij je betaald wordt wanneer er via jouw links bepaalde producten worden gekocht. Je kunt ook affiliate worden bij Soofos – dan bouw je een inkomen op met cursussen van andere instructeurs!
Kennis bijspijkeren met Soofos Plus
Website en social media up-to-date? Nu jij en je medewerkers nog. Zorg dat alle certificaten behaald zijn. Leer iets nieuws. Deel dat proces ook via social media: laat je bezoekers of klanten weten wat ze te wachten staat als de deuren weer open gaan.
Wil je als zelfstandig ondernemer kosten besparen door minder te hoeven uitbesteden? Ga dan aan de slag met cursussen voor o.a. design, tekstschrijven of zelfs Excel.
Hint: die volg je natuurlijk allemaal makkelijk bij Soofos. Kun je niet kiezen? Dan kies je een jaarabonnement.
Afkijken bij anderen
Pandemie of niet: ondernemen is al moeilijk genoeg, en de mogelijkheden van online ondernemen kunnen overweldigend lijken. Doe inspiratie op bij anderen: Google eens wat concurrenten online uitspoken of typ op Youtube eens wat keywords uit je vakgebied in en ontdek wat je allemaal kunt doen!