Het is vaak een aantrekkelijke eigenschap: het hebben van zelfvertrouwen. Maar dit is lang niet voor iedereen een vanzelfsprekende zaak. Bij een gebrek aan zelfvertrouwen zal je snel voelen dat dit een blijvende invloed op je gedrag achterlaat. Hoog tijd dus om eraan te werken en jouw zelfvertrouwen een boost te geven. Daarbij gaan we je vandaag helpen!

 

Waarop heeft jouw zelfvertrouwen invloed?

Invloed op hoe je naar jezelf kijkt

Bij een gebrek aan zelfvertrouwen zul je je minder snel trots voelen op jezelf. Uiteindelijk is het “trots zijn op jezelf” namelijk óók een bron van zelfvertrouwen. Het is dus zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden wanneer je iets hebt voltooid of gedaan. Hoe groot of klein het is maakt niet uit, uiteindelijk doe je het voor jezelf of voor een naaste. Wees trots op wat je doet, wat de reden ervoor ook mag zijn.

Je gevoel van eigen waarde wordt ook beïnvloed door je zelfvertrouwen. Het is enorm belangrijk dat je jezelf accepteert en respecteert. Bij een gebrek aan zelfvertrouwen zal je hier meer moeite mee hebben, dan wanneer je wel zelfverzekerd bent. Dit gevoel van eigen waarde kan je een boost geven door niet teleurgesteld te zijn wanneer iets niet lukt, maar door jezelf duidelijk te maken dat er ruimte voor verbetering is. Niet alleen motiveert dit je om door te gaan, maar je ondermijnt ook je zelfrespect niet meer.

 

Invloed op hoe je je voelt

Het boosten van je zelfvertrouwen kan je emotioneel positief beïnvloeden. Zo zal je minder snel angst voelen in verschillende situaties, wanneer je je zelfvertrouwen stimuleert. Niet alleen ben je meer zelfverzekerd in fysieke situaties, zoals het uitvoeren van een actie of het nemen van een kans, maar ook in emotionele situaties. Je zal minder problemen hebben met het aangaan van een connectie met een vreemde, wanneer je jezelf vertrouwt. Al met al zit je dus beter in je vel!

Dit vertrouwen in jezelf stelt je overigens ook instaat om vertrouwen in anderen te hebben. Ervan uitgaan dat je iemand kan vertrouwen komt namelijk uit jezelf en niet uit de ander. Je zal dus minder bezorgdheid voelen als het om andere mensen aankomt!

 

Wat beïnvloed jouw zelfvertrouwen?

Elke dag open je je sociale media en wordt je doodgegooid met het feit dat andere mensen het “zó” goed hebben. Veel mensen nemen daardoor ook afstand van sociale media. Kanalen zoals Facebook, Snapchat en Instagram zien hun groei dan ook minder worden. Dit komt doordat gebruikers het gevoel hebben dat ze door altijd verbonden te zijn, zich minder verbonden voelen met anderen.

Naast het gevoel dat je je niet verbonden voelt met anderen, kan het ook zorgen voor jaloezie. Een van de minst fijne gevoelens om te ervaren. Sociale media is dus een oprechte bedreiging voor je zelfvertrouwen, dus denk er goed over na of je het echt nodig hebt!

Tip! Kies welke sociale media je echt nodig hebt en schakel de andere media (of de notificaties ervan) uit!

 

Je zelfvertrouwen trainen

Je zelfvertrouwen trainen is een belangrijk onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Het krijgen van meer zelfvertrouwen levert je namelijk veel voordelen op, zoals we eerder al hebben verteld. We zullen je ook wat manieren aanreiken, waardoor jij je meer zelfverzekerd kan gaan voelen.

 

Manieren om je zelfvertrouwen te trainen

Meditatie

Een belangrijke oorzaak van een gebrek aan zelfverzekerdheid is dat je jezelf niet vertrouwt. Een goede oplossing hiervoor is meditatie. Meditatie maakt het mogelijk om beter naar jezelf te luisteren. Hierdoor kan je gaan handelen in een manier die past bij jou en leer je jezelf beter kennen. Het is dus dé beste manier om intern weer in balans te komen. Er gaat wel tijd overheen, maar het is zeker de moeite waard. Benieuwd naar meditatie? Lees over meditatie.

 

Vechtkunst en sport

De relatie tussen sport en zelfvertrouwen is bewezen. Zo heeft sport niet alleen van fysieke waarde, maar ook van mentale en emotionele waarde. Sporten is een oplossing die je gemakkelijk kan implementeren in je dagelijkse leven. Bijvoorbeeld door in je ochtendroutine een paar oefeningen te verwerken. Niet alleen begin je je dag dan actief, maar boost je ook je zelfvertrouwen. De ene sport heeft meer invloed dan de ander. Zo hebben vechtsporten bijvoorbeeld sneller invloed op je zelf verzekerdheid dan andere sporten, omdat je jezelf leert te beschermen.

 

Cursus

Het is mogelijk om een online cursus te volgen, waarin je aan de slag gaat met je zelfvertrouwen. Je gaat dan door middel van begeleidende video’s en opdrachten aan de slag met jezelf. Een voorbeeld hiervan is de online cursus: Verbeter je Zelfvertrouwen en Zelfbeeld.

 

Ga aan de slag!

Zelfs wanneer je je wél zelfverzekerd voelt, is het de moeite waard af en toe wat aandacht aan jezelf te besteden! Ga dus aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling en neem wat tijd uit je dag om aan jezelf te werken. Op lange termijn zul je er veel aan hebben!

 

Begin vandaag nog! Wij geloven in je!

11 november 2019

0 Reacties op "Geef je zelfvertrouwen een boost"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.