We hebben allemaal wel eens zo’n dag, week of maand. Dat je eigenlijk nergens zin in hebt of dat je er gewoon even motivatie voor hebt. Zonde, want het zal je waarschijnlijk veel voordelen opleveren als je wél doet wat je zou moeten doen. Maar het gebrek aan de wil kan je compleet stoppen in je pad. Dat is natuurlijk iets wat je wilt voorkomen, dus daarom vertellen we je vandaag iets meer over motivatie en hoe je dit kan stimuleren bij jezelf.

 

Waarom heb je geen motivatie meer?

Motivatie is vooral in het veld van psychologie een belangrijke term. De psychologische betekenis van motivatie is: “datgene wat een persoon drijft om bepaald gedrag te vertonen”. Tegenwoordig wordt je er overal mee doodgegooid, vooral op school, tijdens sport en op het werk. Wanneer je even een momentje niet bezig bent, word je al gelabeld als ongemotiveerd. Maar is het dan meteen nodig om je in motivatieboeken en motiverende citaten te storten? Grote kans dat je je motivatie weer een boost kan geven. Maar dan moet je wel weten waar motivatie vandaan komt.

 

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

Er zijn twee verschillende soorten motivatie, dit zijn intrinsieke en extrinsieke motivatie. De eerste hiervan, intrinsieke motivatie, komt van binnenuit. Logisch is dan ook dat extrinsieke motivatie van buitenaf komt.

 

Intrinsieke motivatie

Wanneer we kijken naar de effecten van motivatie, dan zijn de effecten van intrinsieke motivatie vaak sterker dan die van extrinsieke motivatie. Dit komt doordat deze vorm van motivatie van binnenuit komt. Het is enorm waardevol wanneer je iets wilt, omdat je dat vanuit jezelf wilt bereiken. Dit heeft positieve gevolgen voor de creativiteit, interesse en hoe goed het eindresultaat is. Deze vorm van motivatie duurt ook het langst om op te bouwen, maar is enorm waardevol voor diegene die het heeft.

 

Extrinsieke motivatie

Motivatie door externe factoren is extrinsieke motivatie. Deze vorm van motivatie komt voort uit factoren die niet uit een persoon zelf voortkomen. De belangrijkste hierin factor voor velen is beloning. Denk bijvoorbeeld aan die bonus of leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Een andere factor is competitie, van nature kan een persoon de wil om van iedereen te winnen hebben, waardoor dit een sterke drijfveer kan zijn. Het voordeel van extrinsieke motivatie? Je kan iemand direct (in het moment) motiveren. Maar het werkt alleen zolang de uitkomst voordelig is voor de ontvanger.

 

Wat is motivatietekort?

Een gebrek aan motivatie kan ook wel een motivatietekort genoemd worden. Dit kan een hinderende rol spelen in het dagelijkse leven van de persoon die het ervaart. Denk bijvoorbeeld aan de impact die het gebrek aan motivatie kan hebben op school, op je werk of in een interpersoonlijke relatie. Resultaten kunnen uiteenlopen van lagere cijfers tot van school gestuurd worden. Je kan je bonus mislopen of ontslagen worden. Of je kan ruzie krijgen of een relatie opbreken, doordat je niet genoeg motivatie hebt er iets voor te doen. Het is dus een probleem, welke je op moet lossen.

 

Hoe kan je jezelf motiveren?

Er zijn verschillende manieren om jezelf te motiveren. Omdat het een belangrijke rol in de psychologie speelt, zijn er ook vele theorieën over. Een van de bekendste theorieën is de zelfbeschikkingstheorie. Deze theorie bespreekt drie factoren die belangrijk zijn voor de motivatie van een persoon, namelijk:

  • Autonomie.
  • Verbondenheid.
  • Competentie.

 

Motivatietheorie: “zelfbeschikkingstheorie”

Autonomie

Het hebben van controle over je leven en de dingen die je doet, motiveert je. Daarom is autonomie, oftewel het kunnen maken van je eigen keuzes, een belangrijke factor binnen de motivatie. Dit betekent niet dat je alles per se alleen doet, maar dat je er zelf over kan beslissen.

 

Verbondenheid

We kunnen als mens niet zonder andere mensen. Het hebben van de juiste van de mensen om ons heen is van grote invloed op hoe we ons voelen. Het gevoel om ergens bij te horen, heeft dan ook grote invloed op hoe we ons voelen.

 

Competentie

Iets goed willen kunnen of ergens goed in zijn, motiveert de persoon om de taak te doen (en zelfs nóg beter te doen). Het grappige hieraan is dat wanneer je er onverwachts een compliment over krijgt, dit je nog meer motiveert. Dit komt, doordat mensen ergens oprecht goed in willen zijn.

 

10 simpele tips om weer in beweging te komen

Het is goed mogelijk dat je weer gemotiveerd raakt, wanneer je gewoon bezig bent. Maar dan moet je wel eerst weer aan de slag gaan. Om je hierbij te helpen, hebben we wat simpele tips voor je, waardoor je weer in beweging kan komen!

 

1. Zet uitdagende en inspirerende doelen voor jezelf

Het stellen van doelen helpt je op meerdere manieren. Zo kan je voor jezelf een concreet einddoel voor ogen krijgen. Ook is nuttig, doordat je het ergens opschrijft, waardoor je weer over andere dingen kan nadenken. Je kan het nu op meerdere plekken opschrijven, zodat je jezelf eraan kan herinneren.

 

2. Hou je progressie in de gaten

Het monitoren van je eigen progressie is een goede manier om jezelf te motiveren op momenten dat je niet snel genoeg gaat. Ook als je precies snel genoeg gaat of sneller, dan geeft dit je een voldaan gevoel, waardoor je door blijft gaan.

 

3. Maak een kleine stap in de juiste richting

Het maken van een kleine stap kan je al in beweging brengen. Deze stap kan een handeling zijn, maar kan bijvoorbeeld ook het maken van een planning of het klaarleggen van middelen zijn. Het mooie van beweging is, is dat het motiveert om meer te bewegen. Een kleine stap is in elk geval een eerste stap, waarna er meer kunnen volgen.

 

4. Plan per dag, week en maand wat je wilt bereiken

Als je van tevoren plannen maakt van wat je wilt bereiken, dan wordt het opeens haalbaar je doelen te bereiken. Het bereiken van je doelen door “zomaar” iets te doen is namelijk geen effectieve manier om er te komen. Per dag kan je plannen welke taken je moet doen. Voor de week kan je bepaalde targets zetten en per maand kan je je richten op grotere doelen, waardoor je wordt uitgedaagd.

 

5. Schrijf per doel op “waarom” je het wilt bereiken

Een belangrijk onderdeel van intrinsieke motivatie is de wil om iets te doen. Waarom wil je het eigenlijk? Als je dit duidelijk maakt voor jezelf, dan kan je de waarom laten resoneren in je hoofd en dingen die je doet, waardoor je altijd weer terug kan komen in de stemming om het te willen doen.

 

6. Zorg voor een goede ochtendroutine

Het hebben van een goede ochtendroutine maakt het makkelijker om je dag met energie en focus te beginnen. Het wordt dan makkelijker om op te staan, je klaar te maken en op pad te gaan. De ochtend is trouwens het perfecte moment om iets voor jezelf te doen, zoals sporten of mediteren. Omdat je hierdoor energie voor de rest van de dag krijgt. Combineer dit met je ontbijt en persoonlijke verzorging, en je krijgt een goede routine.

Tip: geen idee hoe je kan starten met meditatie? Bekijk dan eens onze online meditatiecursussen.

 

7. Sport regelmatig en ga op tijd slapen

Wanneer je sporten onderdeel maakt van je ochtendroutine, dan ga je in ieder geval met meer regelmaat sporten. Het is een goede manier om je zelfvertrouwen een boost te geven en je lichaam in staat van paraatheid te krijgen. Je voelt je fitter, waardoor je meer energie te besteden hebt. Combineer dit met een goed slaappatroon en je zult zien dat je makkelijker gemotiveerd blijft om je taken te doen, op werk, thuis en/of op school.

 

8. Ga vaker naar buiten, ook zonder reden

Buiten zijn is goed voor je, zoveel is wel duidelijk. Niet krijgen je hersenen een boost van de frisse lucht, maar ook de vitamine D van de zon geeft je energie. Ook is het een perfect moment om even niet naar je laptop of telefoon te kijken, zodat je ogen even rust krijgen. Je hebt echt geen reden nodig om naar buiten te gaan.

 

9. Focus je op één ding tegelijk

Verdeelde aandacht betekent dat je niet op één ding focust, maar op meerdere tegelijk. Je zult hierbij zien dat de resultaten van al je taken slechter worden, wanneer je ze afwisselend probeert te doen. Focus je op één ding tegelijk, zodat je deze met volledige aandacht kan voltooien. Het resultaat zal stukken beter zijn, waardoor je weer gemotiveerd wordt.

 

10. Laat jezelf geen dingen uitstellen

Het uitstellen van taken zorgt er uiteindelijk voor dat je er de motivatie voor kwijtraakt. Accepteer dus niet dat je iets uitstelt tot morgen, overmorgen of volgend jaar, wat je ook nú kan doen. Als je iets uitstelt, dan geef je jezelf de indruk dat het niet belangrijk is, waardoor je de motivatie kwijtraakt. Doe het nu, tenzij dat echt niet kan, maar doe het dan wel meteen zodra je de kans hebt.

 

Ga aan de slag en motiveer jezelf!

Je hebt nu geen excuses meer om ongemotiveerd te zijn. Breng jezelf in beweging en zorg ervoor dat je dingen weer wilt doen! Heb jij nog tips om jezelf te motiveren? Laat ze dan zeker even achter in de comments!

 

Motiveer jezelf en kom in beweging!

11 november 2019

0 Reacties op "Geen motivatie? Zo stimuleer je intrinsieke motivatie"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.