To Affinity and Beyond

Er is een ster rijzende in de grafische wereld: Affinity. Om de opkomst van Affinity te begrijpen, moeten we eerst kijken naar de huidige status quo en hoe deze tot stand is gekomen.

Adobe: de internationale standaard

Iedereen kent het programma Photoshop. Van jong tot oud, man en vrouw, ongeacht welk beroepenveld. Of ze het programma nu ooit voor zich hebben gehad of niet. Het is knap als mensen de naam van je programma als werkwoord gebruiken (“dat is gephotoshopt”).

Dat geldt minder voor de twee andere DTP programma’s van Adobe: Illustrator en InDesign. Desalniettemin zijn deze drie programma’s bij elkaar de internationale standaard geworden voor beeldbewerking, illustratie en printmedia. Maar er zijn voor het eerst sinds jaren kapers op de kust.

Macromedia

Jaren geleden was Macromedia een grote naam en concurrent van Adobe. Het internet stond vol met animaties die gemaakt werden met Macromedia Flash, DVD menu’s werden gemaakt met Macromedia Director en website kon je maken met Macromedia Dreamweaver. Adobe zag dit en kocht Macromedia in 2005 op. Veel programma’s van Macromedia werden stopgezet of opgenomen in andere programma’s.

Sinds 2005 zijn er wel andere partijen die losse Adobe programma’s trachten te vervangen maar deze verworven niet veel bekendheid en focuste zich vooral op één specifiek onderdeel, zoals bijvoorbeeld alleen fotobewerking.

Omdat de grafische wereld vooral met Adobe producten en bestanden werkt is het lastig om naar een ander programma te switchen. Je wilt namelijk wel aan een Photoshop, Illustrator of InDesign document verder kunnen blijven werken.

Onvrede over Adobe

Adobe heeft sindsdien een monopolie met al hun producten. Zeker in de DTP
(desktoppublishing) wereld. Van beeldbewerking met Photoshop tot printwerk met InDesign. Het probleem met een monopolie is dat je niet je al je gebruikers tevreden kunt houden. Door de jaren heen zijn er concurrenten opgedoken maar de meeste konden en kunnen niet tippen aan het volledige DTP-pakket wat Adobe aanbiedt.

Daarbij is het de moeite waard om te vermelden dat alle affinity programma’s nu 3 maanden gratis te gebruiken zijn. En als je het wilt kopen je nu maar de helft betaald.

𝗔𝗳𝗳𝗶𝗻𝗶𝘁𝘆 𝟯 𝗺𝗮𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻 𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗴𝗿𝗮𝘁𝗶𝘀 Serif komt met een sympathieke actie tijdens de corona crisis. Je kunt de Affinity programma’s nu 3 maanden lang gratis gebruiken. Als je de programma’s besluit te kopen kosten deze maar eenmalig 27,99. In tegenstelling tot Adobe heb je deze programma’s dan voor het leven. Voor dat bedrag is er eigenlijk geen drempel om het niet uit te proberen.

Een veel gehoorde klacht is ook dat de programma’s van Adobe vaak ook overvol aanvoelen. Dit komt door alle functies die er de de jaren heen steeds bij komen. Het voelt vaak alsof het er maar bij gepropt word waardoor de programma’s voor beginners als intimiderend worden ervaren.

Waar je vroeger het programma kon kopen, biedt Adobe sinds een aantal jaar haar programma’s aan in de SaaS vorm; Software as a Service. En dat wordt ze niet in dank afgenomen door de grafische wereld. En dat is geheel begrijpelijk. Voor een enkel programma betaal je namelijk €24,19. De enige andere optie is om het hele pakket van 20 programma’s af te nemen voor €60,49. Deze prijzen zijn dus per maand. Voor een startende vormgever, hobbymatig fotograaf of klein bedrijf is dit vaak een flinke uitgave. Bij gebrek aan een goed volwaardig alternatief ook de enige mogelijkheid. Dan krijg je dus alle programma’s terwijl de meeste voldoende hebben aan een combinatie van 3 programma’s.

Maak kennis met Affinity

En daar lijkt nu verandering in te komen. Het Engelse bedrijf Serif timmert al sinds 1987 aan de weg met verschillende programma’s. Zij zagen de weg die Adobe insloeg en hoorde de schreeuw om een alternatief. Serif creëerde in de laatste jaren de Affinity reeks: Affinity Photo en Affinity Designer als alternatief voor Adobe Photoshop en Adobe Illustrator. In juni 2019 brachten ze dan uiteindelijk Affinity Publisher uit, Serif’s tegenhanger voor Adobe InDesign.

Wat de Affinity reeks onderscheid van andere concurrenten is dat je Adobe Photoshop, Illustrator en InDesign documenten kunt openen en bewerken ín de Affinity programma’s. En dat allemaal voor een eenmalige prijs van €54,99 per programma. Geen verrassing dus dat ze zoveel terrein winnen. DTP-ers, vormgevers, illustratoren en fotografen kunnen samenwerken met mensen die met Adobe werken terwijl ze zelf werken met een programma wat net zo krachtig is voor minder geld.

Wat doet ieder programma?

Affinity Photo gebruik je voor beeldbewerking. Retoucheer oneffenheden en bewerk kleuren in foto’s, maak visuals voor je website en je email marketing campagnes en presenteer je media mooi door middel van mockups.

Affinity Designer wordt gebruikt voor het maken van vector illustraties. Denk hierbij aan onder andere logo’s, iconen, tekeningen en infographics. Alles wat je in vector maakt is oneindig schaalbaar en zal altijd scherp blijven.

Affinity Publisher is er om al je drukwerk mee op te maken, zoals een visitekaartje, poster, flyer, magazine of brochure. Vanuit Publisher exporteer je een PDF die je bij een drukker aan kunt leveren.

Met de komst van Affinity Publisher gaf Serif de grafische wereld een cadeau: StudioLink. Deze revolutionaire technologie maakt het werken met deze DTP programma’s een stuk makkelijker en efficiënter, en het is een verademing. Als je in Affinity Publisher werkt, dan kun je met een klik schakelen naar Affinity Photo of Affinity Designer om je document te bewerken. Waarom is dit revolutionair? Omdat je dit in hetzelfde programma doet. Dat is tot op heden ongekend. Je kunt je niet anders dan afvragen waarom een grote speler als Adobe hier nog niet mee is gekomen. Ze kunnen in ieder geval niet achter blijven.

Zie StudioLink in actie: https://www.creatienest.nl/affinity-studiolink/.

Holy trinity van Affinity

Al met al heeft Serif met Affinity Photo, Designer en Publisher een DTP drie-eenheid in handen die boven concurrenten uitstijgt en opgewassen is tegen het powerhouse Adobe. Dat komt door de aanschafprijs, dat het mogelijk is om te werken met Adobe bestanden en Affinity’s StudioLink.

In 2019 is het aantal Affinity gebruikers binnen een jaar verdubbelt, naar 2 miljoen. Een verdubbeling in een jaar tijd is erg indrukwekkend. Het ziet er ook niet naar uit dat Serif zich laat opkopen door marktleider Adobe aangezien er bij iedere update mensen de oversteek wagen naar de Affinity programma’s. Affinity is dus al een speler om in de gaten te houden voor zowel hobbyisten als professionele gebruikers. Wellicht kun je de sprong nu al wagen.

Ontdek het zelf

Zelf de kracht van Affinity ervaren? Kijk dan eens voor een online cursus over Affinity of op www.creatienest.nl voor een Affinity cursus bij jou op locatie met persoonlijke begeleiding.

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Ontdek onze cursussen, gratis.

Ben je nog niet uitgeleerd? Maak kennis met onze instructeurs. Echte mensen die hun passies met jou delen. Maak een gratis account en begin direct.

Blijf op de hoogte​

We willen je graag inspireren om nog meer uit jezelf te halen. Kom op onze e-mail lijst om op de hoogte te blijven over online leren, nieuwe cursussen en toffe acties.
Krijg de beste Learning & Development tips in jouw inbox
10% korting op jouw volgende cursus? 🎁

🏢 Ontdek Soofos Teams

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.