Lesgeven is toch lastig?

Lesgeven klinkt vaak moeilijker dan dat het is en dat klopt ook enigszins. Echter, als je weet waar je het over hebt en jezelf een aantal basistechnieken eigen maakt, kun je al een heel eind komen, zonder dat je daadwerkelijk een opleiding tot leraar moet volgen. In dit artikel behandelen we vier technieken, waarmee jij kennis makkelijker en beter kan overbrengen op jouw cursisten en daardoor een betere cursus kunt maken.

 

Techniek 1: Geef cursisten wat ZIJ willen

Het is essentieel jouw cursisten een cursus te geven waar zij naar zoeken, door bijvoorbeeld een oplossing voor hun probleem te bieden. Zorg ervoor dat jouw cursus de behoeftes van jouw doelgroep aanspreekt. Het is dus belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en daarbij duidelijk op te stellen wat jouw cursisten uiteindelijk met de cursus kunnen gaan bereiken. Dit geldt ook voor losstaande videolessen, lees hier verder over de opbouw van een instructievideo.

Ook instructeur worden op Soofos? Bezoek de instructeurspagina en laat je overtuigen.

Techniek 2: De kracht van woorden

Het is niet meteen iets waar je bij stil staat, maar je kan op verschillende manieren eenzelfde boodschap overbrengen. Zorg ervoor dat je woorden altijd op de meest positieve manier gebruikt. Dus in plaats van een cursisten te vertellen “je hebt gefaald” verwoordt je het als “je bent nog niet geslaagd”.

Gebruik daarnaast nooit negatieve feedback, wanneer je iemand wil aanmoedigen. Dit heeft vaak een negatief effect op de motivatie van de cursist. Probeer in plaats daarvan cursisten aan te moedigen door ze inspirerend en motiverend toe te spreken.

 

Voorbeeld:

FOUT – Je hebt gefaald, omdat je niet je best doet.

GOED – Jij hebt het vermogen om heel goed te worden, je moet er alleen net even wat meer tijd en energie in steken.

 

Techniek 3: De wet van verwachting

Heb je ooit gehoord van de uitdrukking “je krijgt wat je verwacht”?

 

De wet van Parkinson

Wanneer er eigenlijk een tijd van drie maanden staat voor een opdracht, vertel dan tegen je cursisten dat zij de taak binnen drie weken af moeten hebben. Het interessante hier is dat de opdracht wordt voltooid in een tijdsbestek dat gebaseerd is op de verwachting van hoeveel tijd het in beslag moet nemen. De wet van Parkinson stelt dat de hoeveelheid werk zich aanpast aan de hoeveelheid beschikbare tijd. Lukt het de cursist niet in drie weken de opdracht op te leveren? Geef dan een extra termijn van twee weken. Dit geeft de indruk dat ze veel meer tijd hebben gekregen, terwijl er eigenlijk wel tot drie maanden tijd aan werk in zit. Zo houdt je cursisten dus scherp en aan het werk!

 

Wees specifiek

Zorg er voor dat je zo duidelijk mogelijk bent in het aangeven van deadlines. Zeg dus niet, “ik weet dat jij snel kan leren, dus zorg ervoor dat deze taak zo snel mogelijk af is”, maar zeg, “ik weet dat jij een snelle leerling bent die deze taak in een week af kan hebben”.

 

Het placebo effect

De kracht van het onderbewustzijn is ongelofelijk. Uit onderzoek is gebleken dat mensen zich gedragen aan de hand van hoe zij worden behandeld. Dus, wanneer je een gemiddelde cursist, behandelt als een genie, dan zal hij dit geloven en zich vervolgens ook zo gaan gedragen. Hiermee haal je het beste in jouw cursisten naar boven.

 

Techniek 4: Verhalen vertellen

“Wil je een verhaal horen”? Vaak trekt deze vraag meteen je aandacht. Mensen zijn nieuwsgierig aangelegd en verhalen vertellen zit ons in het bloed. Het is daarom een krachtige manier om de aandacht te trekken. Tijdens het luisteren naar een verhaal is het makkelijker om ingewikkelde dingen te begrijpen en sta je meer open voor nieuwe concepten en ideeën. Dit komt doordat je tijdelijk aan de echte wereld te ontsnapt. Daarnaast blijft een verhaald boeiend, doordat de cursisten mee worden genomen in het verhaal en zijn ze benieuwd naar de volgende stap. Kortom, het vertellen van verhalen kan ervoor zorgen dat je cursisten beter betrekt en meer laat inleven in de informatie.

 

Zelf een betere cursus geven?

Dat kan! Op Soofos is het nu voor iedereen mogelijk zijn kennis te delen door een eigen online cursus of training te maken. Benieuwd hoe je dat doet? Neem dan een kijkje op onze instructeurspagina, heb je vragen of feedback laat het ons weten! Meteen aan de slag? Start dan met onze cursus “Hoe maak ik een cursus“.

Bron hoofdafbeelding: opensourceway via Foter.com / CC BY-SA

22 februari 2019

0 Reacties op "Vier technieken om een betere cursus te geven"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.