Lang waren Facebook, Instagram en LinkedIn de Grote Drie voor social media marketing. Maar op platforms die overvol raken, is het steeds lastiger om je publiek te bereiken én om originele content te maken. Dus niet alleen kijkers, maar ook creators vonden hun weg naar andere social media.
En die weg leed onder andere naar Pinterest! Het bestaat al langer, maar de commerciële waarde was (vooral buiten Amerika) lang onderschat. Pinterest is al lang niet meer alleen de thuishaven van knutselprojecten en gekke recepten. Je kunt het ook inzetten om bezoekers naar je cursuspagina te trekken.
De voordelen van Pinterest als promotiekanaal
- Het is makkelijk te gebruiken
- Het effect is tijdsbestendig: wat je vandaag pint, kan het volgend jaar nog steeds nog goed doen. Dat doet een Facebookpost een Pin niet na…
- Elke denkbare niche is vertegenwoordigd op Pinterest. Jong, oud, man, vrouw, praktisch of creatief: je vindt het er allemaal.
Zo ga je aan de slag met marketing via Facebook
Klaar met Instagram of wil je gewoon nog beter online vertegenwoordigd zijn? Binnen een aantal clicks ben je ook op Pinterest online. Zo kom je goed voor de dag:
Stap 1: Maak een Pinterest profiel aan
Let’s get started! Zorg dat je profielpagina expertise en waarde uitstraalt. Laat zien wat je doet, en voor wie.
Stap 2: Boards aanmaken
Op je boards laat je je expertise verder zien. Deze boards gaan over je cursusonderwerp, maar deel dit ook op en zoek andere relevante content om boards over te maken waar je op gevonden kunt worden. Hoe meer links en keywords, hoe beter – mits ze goed doordacht zijn. That’s right: Pinterest draagt bij aan je SEO!
Stap 3: Maak een Pinterest salesfunnel
Pinterest draait om de content – waardevolle content. Een rasechte advertentie plaatsen of doorlinken naar een landingspagina zal niet veel opleveren. Via Pinterest wil je volgers aan je binden, totdat ze dermate geïnteresseerd in je zijn dat ze klaar zijn voor de volgende stap: een cursus kopen. Licht dus bijvoorbeeld een tipje van de sluier van je cursus of link door naar relevante blogs en vlogs.
Stap 4: Visuals maken
Geen paniek: dit vraagt niet om designskills. Wel om Canva: het ideale platform om je content voor Pinterest in een oogstrelend jasje te steken. Daar staan al talloze templates klaar om je content te creëren. Ga voor een herkenbare stijl die past bij je verdere branding. Zo bouw je echt aan een merk. Voeg duidelijke en krachtige tekst doe die mensen triggert om op je pins te klikken. Pro tip: ook infographics doen het goed op Pinterest: ze zitten boordevol informatie en trekken de aandacht.
Stap 5: Ready, set, Pin!
De content is er, nu is het tijd om het over je boards te verdelen. Hou er rekening mee dat het algoritme van Pinterest langzamer werkt dan bijvoorbeeld Instagram of Facebook, maar wel langer effect heeft. Je kunt dus ook over enkele maanden nog gevonden worden op je pins. Toch is het ook hier van belang om regelmatig je boards te updaten, om ook je bestaande volgers te vriend te houden.
Gebruik jij al Pinterest in je social media strategie?
Als je start met social media marketing, zijn er talloze marketingmogelijkheden. Snel aan de slag? Volg dan deze cursus om een Waanzinnige Pinterest Strategie te maken, van een van onze eigen experts!