In 4 stappen de structuur van je cursus bepalen

Je hebt een prachtige titel in gedachten, je onderwerp lekker specifiek gemaakt (zoals we je hebben geleerd), weet hoe je effectief kennis overdraagt en hebt ons 10-stappenplan doorlopen.

Maar je blijft schuiven met de lessen in je cursus: hoe geef je dit alles nou echt structuur?

Geen nood: met de vijf stappen in dit artikel, kom je tot een logische structuur waar je cursisten fan van zullen zijn.

Stap 1: Kom erachter wat je cursisten verwachten

De beste tip die we je kunnen geven, is cursisten laten meedenken over hoe hun ideale cursus eruit ziet.

Wat is de belangrijkste verwachting die ze hebben van de cursus? Welk probleem willen ze oplossen? 

Willen ze een intro in een bepaald onderwerp? Meer kennis over iets wat ze al weten? Een techniek onder de knie krijgen, of stap voor stap een product maken met de cursus? 

Dit bepaalt bijvoorbeeld het verschil in een cursus Photoshop. Wil iemand:

  • Wegwijs worden in Photoshop in 4 weken
  • In 4 weken leren hoe je modellen retoucheert in Photoshop?
  • De nieuwste updates van Photoshop ontdekken?
  • Photoshop leren: de belangrijkste punten voor ondernemers

Probeer erachter te komen waar de behoeftes liggen. Dat bepaalt voor een groot deel je structuur.

Stap 2: Categoriseer je lessen en ideeën

Stel, je wilt een cursus maken over tuinieren. Dan zul je ideeën hebben als:

  • Zorgen voor het gras
  • Materiaal dat je nodig hebt
  • Bloemen en planten
  • De verschillende seizoenen

En ga zo maar door. Groepeer alle losse ideeën die je hebt, hoe klein ook, en probeer er een logische module van te maken. Speel hier vooral ook mee: het zou zomaar kunnen dat je zo iets nieuws te binnen schiet!

Die modules kun je vervolgens als ‘hoofdstukken’ in je cursus gaan zetten, of je splitst ze juist op per level. Dat hangt af van het format dat je gaat gebruiken.

Stap 3: Kies een passend format

Zoals je al ziet in stap 1, zijn er verschillende formats mogelijk. Je kunt je cursus indelen op een bepaalde tijd, in X aantal stappen, of met een losser format.

Denk bij het kiezen van je format ook vooruit: als je vervolgcursussen gaat maken (en dat zou leuk zijn!), hoe zorg je dan dat ze logisch op elkaar aansluiten? Is dat nodig? En: wat willen je cursisten?

Tip 4: Differentieer de hoofd- van de bijzaken

Sommige content hoort gewoon in je cursus thuis, andere content is vooral goed als ondersteunend materiaal, bonusmateriaal of premium content bijvoorbeeld.

Probeer je cursus niet vol te proppen met alle content waarmee je op de proppen komt. Hou per les goed vast aan de hoofdlijnen. Wil je er iets extra’s bij vertellen, overweeg dan om extra lessen te maken, of een minicursus over een specifiek onderwerp – perfect voor cursisten die verdieping zorgen.

Checklist: klopt de structuur?

Doorloop je cursus zelf, en vraag ook feedback van anderen. Focus je op deze vragen:

  • Zit er een chronologische volgorde in?
  • Zit er dubbele content in? Of mis ik iets?
  • Zijn de lessen klein genoeg om het begrijpelijk te houden, maar groot genoeg om het uitdagend te maken?

Op zoek naar meer tips over het maken van een cursus? Hier lees je ze allemaal!

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.