Je hebt bloed, zweet en tranen in je online cursus gestoken. En heel wat mensen hebben hem ook gekocht. Maar …niet iedereen maakt ‘m af. Teleurstelling alom: waar gaat het mis?
In dit artikel duiken we in de stappen die je kunt ondernemen wanneer je merkt dat niet genoeg cursisten tot de eindstreep komen.
1. Achterhaal waarom mensen de cursus niet afmaken
De eerste en belangrijkste stap is erachter komen waarom je cursisten het niet tot het eind volhouden. Dit kun je gemakkelijk doen met een online survey, of op kleinere schaal door persoonlijk een e-mail te sturen en het gesprek aan te gaan.
Misschien missen ze simpelweg de motivatie, of vinden ze juist de cursus te lang of saai. Of ze hebben na een aantal hoofdstukken al alle kennis die ze nodig hadden. Dat zou kunnen betekenen dat je je cursus kunt opdelen in verschillende delen, en die apart kunt verkopen.
In het geval van een tekort aan motivatie onder je cursisten, hebben we onderstaande tips verzameld om ze langer betrokken te houden bij je cursus.
In deze blog lees je meer over effectief feedback verzamelen voor je cursus
2. Laat zien hoe de kennis in het leven van je cursisten kan worden toegepast
Voor veel cursisten is het lastig om zich voor te stellen hoe wat ze leren in een cursus in hun dagelijkse leven werkt. Dus: laat ze in opdrachten werken met voorbeelden of scenario’s die ze zelf kunnen kiezen, of doe goed onderzoek naar wat voor soort opdrachten mensen graag zien. Door de connectie te creëren tussen je cursus en het echte leven, wordt het makkelijk voor cursisten om het nut ervan in te zien – en dan maken ze het ook af!
3. Voeg een live of persoonlijk element toe om naartoe te werken
Wat als je weet dat er op het eind van de cursus een pot goud is te vinden? Die pot goud kun jij zijn: zo kun je bijvoorbeeld een gratis een-op-een sessie, adviesgesprek of een ander relevant type meeting beloven aan iedereen die de cursus afrondt. Ook andere ‘live’ (dit kan makkelijk online zijn) mijlpalen in de cursus houden mensen gemotiveerd en voegen extra waarde toe. Ook is het makkelijker om ze een band op te bouwen met je cursisten, wat hen ook extra motivatie zal geven om tot dat laatste lesje door te gaan.
4. Bouw een online community
Die verbinding kun je ook vormen met de andere cursisten, bijvoorbeeld door een online community op te zetten. Zelf doen we dit voor onze instructeurs op Facebook, maar je kunt ook iets vergelijkbaars doen met jouw cursisten! Hier kunnen ze hun voortgang en vragen delen met anderen. Maakt die cursus net even wat persoonlijker.
5. Help mensen op weg met tijdsgebonden challenges
Sommige mensen hebben moeite met de vrijheid van een online cursus en zien graag een duidelijke tijdlijn voor zich: maak die dan voor ze! Stuur bijvoorbeeld een voorbeeldplanning met bepaalde challenges. Je hoeft niet voor iedereen aparte challenges met data op te zetten: zet een automatische e-mailreeks op voor elke nieuwe cursist en gebruik tijdsindicaties als week 1 of dag 50, zodat het automatisch op iedereen toepasbaar is.
Zorg ervoor dat je genoeg tijd besteedt aan het opzetten van een goede structuur voor je cursus, zodat cursisten ieder hoofdstuk met frisse motivatie tegemoet gaan. In deze blog leer je meer over effectief kennis overdragen.