Je cursus verbeteren? 5 tips om gerichte feedback te verzamelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Wil je weten hoe je cursus nog beter kan? Vraag het je cursisten! Zij zijn namelijk degenen die je cursus vanuit het juiste perspectief zien. Als het ware zijn zij, niet jij, de expert op het gebied van hoe de cursus eruit moet zien en wat erin moet zitten. 

Maar hoe vraag je ze op een productieve, constructieve manier om hun mening? Wat voor feedback gaat je helpen om je cursus op een praktische manier te verbeteren?

We geven je in deze blog een aantal tips om het proces te versoepelen. Klaar voor de mening van anderen?

Tip 1: Start met een doel

Waarom wil je eigenlijk feedback verzamelen? Het is belangrijk om dit zo specifiek mogelijk voor ogen te krijgen. Want pas dan weet je ook waarover je feedback gaat verzamelen, en dus welke vragen je wilt stellen.

Wil je bijvoorbeeld feedback op de inhoud van je cursus, of meer op de structuur? Ben je niet zeker over de opdrachten, of meer je manier van presenteren?

Dit gaat je helpen om een enquête of interview op te stellen dat doelgericht is, en niet te veel vragen bevat. Dat maakt het makkelijker voor je respondenten om te antwoorden, en makkelijker voor jezelf om te analyseren. 

Tip 2: Zoek de juiste respondenten

Je wilt het liefst alleen mensen interviewen die je hele cursus hebben doorlopen – tenzij je specifiek informatie wilt over waarom iemand vroegtijdig is gestopt. 

Het kan ook helpen om het op te delen: wat vinden mensen die al meer online cursussen hebben gevolgd, en hoe verschilt dat van wat newbies vinden? 

Tip 3: Stel er iets tegenover

Niemand zit te wachten op een enquête in hun mailbox, waarschijnlijk dan. Je wilt dan ook dat je cursisten enthousiast en eerlijk zijn wanneer ze de enquête invullen, en er niet zomaar doorheen klikken. Stel er daarom wat tegenover, zoals een kortingscode of gratis proefles voor een andere cursus. Zo doen ze net even wat meer moeite, en overtuig je meer mensen om hun mening te geven. 

Tip 4: Timing is everything

Stuur niet zes maanden na afloop van de cursus nog een reminder uit voor een review of enquête. Je wilt dat mensen nog vers in geheugen hebben staan wat je allemaal behandeld hebt. Vraag dus ofwel tussendoor, of vlak na het afronden van de cursus feedback. 

Protip: Communiceer wat je met de feedback gaat doen

Hoe vaak heb jij al een bedrijf je mening gegeven, zonder dat je weet of daar ooit wat mee gedaan wordt? Juist, erg motiverend werkt dat niet. Geef je cursisten daarom informatie over wat je met hun feedback gaat doen, en stuur ze daar een bedankje voor zodra de verbeteringen zijn doorgevoerd. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Artikel uit de categorie:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🚀Maak jouw gratis Soofos account aan

Ontdek Soofos met 30 gratis cursussen en kickstart jouw ontwikkeling.

Vul je gegevens in en ga direct aan de slag


Heb je al een account?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene voorwaarden en de privacy policy. Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.

👋Welkom terug

Ga verder waar je gebleven was.

Login op jouw account


Heb je nog geen account?

👨‍🏫Word instructeur

Geef online les  in een handomdraai, vind direct cursisten en verdien geld met jouw kennis

Vul je gegevens in en start met online lesgeven

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene voorwaarden, de instructeur policy en de privacy policy. Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.