7 must-know tips voor meer verkoopsucces met je online cursus

Mooie dingen maken doe je uiteindelijk toch het liefst. Dus als jouw online cursus eindelijk af is, heb je weinig zin om als een malle dat ding te gaan lopen promoten. En trouwens, je hebt ook helemaal geen idee hoe je dat het beste zou kunnen doen.

Ik snap het. Jij wilt gewoon toffe content maken. En verkopen is nou eenmaal niet jouw cup of tea.

Maar als je van jouw online cursus een succes wilt maken, zul je toch echt iets aan marketing moeten doen.

In dit blogartikel krijg je 7 must-know tips voor meer verkoopsucces met je online cursus. Dit geeft je hopelijk volop ideeën en inspiratie. En ga je eenmaal met deze tips aan de slag, dan ga je marketing straks nog leuk vinden ook. Let maar op!

Dus laten we maar snel in het diepe springen met tip nummer 1…

#1 Verkopen is geen achteraf-dingetje ⏰

Je hoeft je pas druk te maken over verkopen als je online cursus helemaal af is. Toch?

Uhm, nee. Dan ben je al te laat. Veel te laat zelfs. 

Verkopen is geen achteraf-dingetje.

Bedenk dus bij alles wat je doet wat voor effect het heeft op het verkopen van je cursus. Zelfs vóórdat je begint met het maken van je cursus, moet je al volop nadenken over verkopen.

Dat brengt ons gelijk bij tip 2… 

#2 Check eerst of er een markt is voor je cursus 🔎

Heb jij straks een online cursus op de plank liggen waar helemaal niemand in geïnteresseerd is? Dan raak je ’m aan de straatstenen niet kwijt en kun je blijven promoten tot je een ons weegt.

Check dus eerst of er een markt is voor je cursus. Want als jij kiest voor een populair onderwerp waar veel interesse in is, dan wordt verkopen straks 100x makkelijker. Hier zijn wat handige tips die je daarbij kunnen helpen.

Zoekwoordenonderzoek

Heb je een leuk onderwerp in gedachten om een cursus over te maken? Check dan eerst met een zoekwoordenonderzoek of er interesse in is. Dat doe je zo:

👉 Maak een lijstje met zoekwoorden rond jouw cursusonderwerp. Bijvoorbeeld ‘yoga’, ‘yogacursus’ en ‘yoga voor beginners’.

👉 Ga naar de Google Zoekwoordplanner.

👉 Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’.

👉 Vul de zoekwoorden van je lijstje in (max 10).

👉 Selecteer de juiste taal en regio.

👉 Klik op de blauwe knop.

👉 Je krijgt nu jouw zoekwoorden te zien + een lijst met suggesties voor zoekwoorden rond jouw onderwerp. Bij elk zoekwoord zie je de ‘gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten’ staan. Dit is het aantal zoekopdrachten per maand in Google voor dat zoekwoord.

Voilà. Je hebt nu een goed idee hoeveel interesse er is voor jouw onderwerp. 

Valt het tegen en zoeken er niet zoveel mensen op? Dan zul je misschien een ander onderwerp voor je cursus moeten verzinnen.

Yoga is een geschikt onderwerp voor een cursus. Maar een cursus over paperclips vouwen? Dat lijkt niet zo’n goed idee.

💡 Let op. Schiet je onderwerp niet meteen af als de Zoekwoordplanner aangeeft dat er weinig op wordt gezocht. Het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten is een inschatting en soms zit de tool ernaast. Of misschien is jouw onderwerp wel een nieuwe trend die bijvoorbeeld al hip is in de VS en nu langzaam aan het overwaaien is naar Nederland. Er wordt nu nog niet veel op gezocht in Google.nl, maar de interesse kan binnenkort sterk gaan groeien.

Vraag je volgers of er interesse is

Ben je actief op social media en/of heb je een nieuwsbrief? Vraag dan aan je volgers of ze interesse hebben in een cursus over onderwerp X. 

Krijg je veel enthousiaste reacties, dan zit het wel snor met je onderwerp. Zo niet, dan moet je nog even verder puzzelen.

💡 Je kunt ook meerdere onderwerpen tegelijk voorleggen aan je volgers. Met een poll of een enquête via bijvoorbeeld Google Forms.

Doe een pre-sale

Je kunt ook overwegen om een pre-sale te doen van je cursus. Dan ga je jouw cursus alvast verkopen, terwijl je hem nog niet eens gemaakt hebt 😎. Dit is een perfecte manier om heel gericht te peilen of er concrete interesse voor je cursus is.

Maak een salespage, plak er een toekomstige datum op wanneer je cursus af is, en ga de boel promoten. Kijk dan hoeveel bestellingen er binnenrollen.

✅ Loopt het lekker en verkoop je goed? Dan weet je zeker dat er interesse is en kun je aan de slag om de cursus echt te gaan maken.

❌ Valt het tegen en verkoop je weinig/niks? Dan geef je kopers hun geld terug en ga je een ander onderwerp verzinnen voor je cursus.

Een pre-sale ondervangt tegelijk een bekend probleem waar veel aspirant-cursusmakers mee worstelen. 

Stel dat jij straks 2 maanden hard gaat bikkelen om een mooie cursus te maken. En dan lanceer je ’m eindelijk… en verkoop je helemaal niks, noppes, nada. Ouch 😩. Om deze reden zien veel mensen er zelfs maar helemaal van af om een cursus te maken. Het risico van een mogelijke flop is te groot.

Een pre-sale lost dit probleem op. Je hebt gelijk al wat centjes op je bankrekening staan en dit geeft je alle rust en ruimte om jouw cursus te gaan maken.

Een pre-sale kan wonderen doen. 

Check bijvoorbeeld dit verhaal van fotograaf Janita O’Hara die $13.500 verdiende met een pre-sale van haar eerste online cursus.

Klinkt als een no-brainer, zo’n pre-sale…

⚠️ Maar hier is de dikke disclaimer…

Bedenk je wel dat het niet zo eenvoudig is om een pre-sale te doen. Je moet mensen namelijk verleiden je cursus te kopen, terwijl je ’m nog niet eens gemaakt hebt.

Om de kans op succes te vergroten, zou je alvast een deel van de cursus (zeg 25%) kunnen maken als voorproefje. Dan hebben mensen in ieder geval al een aardig idee van wat ze precies kopen. 

Of, nog veiliger, je opent een wachtlijst voor gratis voorinschrijving op je cursus. Dan kun je alvast interesse peilen zonder dat je gelijk al mensen vraagt om geld over te maken. Het nadeel is dan natuurlijk wel dat mensen minder commitment hebben. Gratis inschrijven op een wachtlijst is zo gepiept, maar het is geen garantie dat ze ook uiteindelijk je cursus kopen als ie af is.

#3 Maak ijzersterke, unieke content 🤩

Je hebt vast deze dooddoener wel eens gehoord: “een goed product verkoopt zichzelf”. 

Daar kan een dikke vette streep doorheen. Je kan nog zo’n geweldig product hebben, maar als je er helemaal niemand over vertelt en niks aan marketing doet, komt er echt geen geld in het laatje.

Aan de andere kant zit er toch wel een kern van waarheid in die uitspraak.

Want zie je… als je een geweldig sterk product hebt, wordt verkopen wel 100x makkelijker.

✅ Een ijzersterke cursus zorgt voor mond-tot-mondreclame. Cursisten gaan jouw cursus voor jou promoten. Dit is bijzonder effectief en zorgt voor veel meer verkopen.

✅ Een ijzersterke cursus betekent ook meer positieve reviews. En die doen wonderen. Met mooie reviews op je salespage klikken er veel meer mensen op die koopknop.

Besteed dus veel aandacht aan de content van je cursus. Maak ’m zo goed als je kunt. Give it all you got! 

En vooral ook: probeer ’m uniek te maken. Voeg iets bijzonders toe waarmee jij jouw cursus onderscheidt van de rest. Dat zie je straks zeker terug in de verkopen.

💡 Tip: uniek betekent niet per se dat jouw cursus dingen vertelt die niemand anders ter wereld ooit al eerder bedacht heeft (dat is ook vrij lastig). Maar je kunt bijvoorbeeld wél een unieke invalshoek bedenken voor je content. Of een unieke naam plakken op een methode/proces/idee in je cursus. Zo voeg je een vleugje uniekheid toe aan je cursus en spring je eruit ten opzichte van je concurrenten.

#4 Overtuigende copy = meer verkopen ✍️

Hoe beter jouw copy, hoe meer je verkoopt. Zo simpel is het. 

Met krachtige teksten overtuig je mensen om jouw cursus te kopen. Goede copy maakt een wereld van verschil.

Vooral de salespage is belangrijk. Focus hierbij op de elementen die het meest in het oog springen. Voor salespages op Soofos zijn dat bijvoorbeeld:

  1. De titel van je cursus
  2. De korte beschrijving onder de titel
  3. De leerdoelen

Maar ook andere copy is de moeite waard om goed je best op te doen. Bijvoorbeeld jouw promotie-berichten op social media en in je nieuwsbrief. Overtuig mensen van de meerwaarde van jouw cursus en raak de juiste snaar.

💡 Je schrijf-skills aanscherpen? Volg dan mijn cursus Succesvol SEO-schrijven. Zo sla je twee vliegen in één klap. Je leert betere teksten schrijven die ook nog eens beter gevonden worden in Google. Dat betekent: meer bezoekers naar je website en meer omzet met je cursus.

#5 Zet een mooie funnel op 🤑

Wanneer was de laatste keer dat jij op internet aan het rondklikken was, ineens ergens op een salespage belandde, en na 10 seconden lezen op de koop-knop klikte om voor een paar honderd euri een online cursus aan te schaffen?

Precies. Nooit.

Mensen doen niet zomaar een impulsaankoop. Een kopje koffie, oké. Maar een dure cursus… I don’t think so. Je moet eerst een beetje warm zijn om een wat duurder product te kopen. Je moet de aanbieder kennen, overtuigd zijn dat hij/zij een expert is, al eerder iets over de cursus gelezen hebben, een aanrader hebben gekregen van een collega, enz.

Bij een duur product, ga je niet over één nacht ijs. 

Volgens een oude regel van Jeffrey Lant moeten er 7 contactmomenten zijn voordat een prospect iets van je koopt. In het huidige tijdperk van digitale marketing is dat misschien zelfs nog wel veel meer dan 7. Hoeveel momenten het ook zijn, je moet je marketing breed inzetten om succesvol je cursus te verkopen. 

Heb je alleen een salespage voor je cursus, zonder voorproefje, zonder gratis content eromheen? Dan wordt het een lastig verhaal.

Als ondernemer/cursusmaker kun je hierop inspelen door een mooie funnel op te zetten. Dit is een trechter die van breed naar smal gaat. Bovenaan de funnel zit je gratis content. Denk aan tips die je deelt op LinkedIn, YouTube en je nieuwsbrief. Dit is een mooie, laagdrempelige manier om je kennis te delen en meer bekendheid op te bouwen. Mensen weten wie je bent en dat je een expert bent in jouw vakgebied. Dat maakt de stap naar het kopen van je cursus al een heel stuk kleiner.

Wat ook heel goed werkt: een gratis minicursus. Zo kunnen mensen al een mooi voorproefje krijgen zonder dat ze gelijk de portemonnee hoeven te trekken. In jouw gratis cursus verwijs je natuurlijk naar je betaalde cursus. En geef je een mooie korting als ze zich inschrijven…

💡 Een goed doordachte funnel is een van de beste manieren om je cursus te verkopen. Het is de ideale verkoop-buddy. En omdat al je content online staat, gaat het nog op de automatische piloot ook.

#6 Knallen met jouw favoriete marketingmethodes 💪

Online marketing biedt zo ontzettend veel mogelijkheden. 

Prachtig natuurlijk, maar je moet ook uitkijken dat je jezelf niet in de voet schiet. Want sommige ondernemers gaan zo enthousiast te werk dat ze zoveel mogelijk marketingmethodes willen gebruiken. En overal aanwezig willen zijn. 

Dat is niet alleen een perfecte manier om een burnout te krijgen, het is ook verre van effectief. Als je te veel hooi op je vork neemt, doe je elk marketingkanaal feitelijk maar halve bak. En haal je niet het maximale resultaat.

Maak dus eerst een marketingplan en maak keuzes.

Welke marketingmethodes ga je inzetten? En op welke platformen wil je vooral aanwezig zijn? Qua marketingmethodes kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • E-mailmarketing
  • Bloggen/contentmarketing
  • SEO
  • Adverteren
  • Social media

En qua platformen zijn er ook allerlei mogelijkheden:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube

Denk ook aan jouw eigen talenten. Kun je goed schrijven? Ga dan lekker bloggen op je eigen website. Is video’s maken helemaal jouw ding? Deel dan leuke gratis tips op YouTube. Ben je een ster met afbeeldingen? Ga dan los op Instagram.

💡 Maak een goed marketingplan en maak keuzes. Focus op de methodes/platformen die het beste aansluiten op jouw doelgroep en jouw talenten. 

#7 Lanceer je cursus naar de maan 🚀

Het blijft speciaal. Het moment dat jouw online cursus eindelijk live gaat. Dit is de bekroning van al jouw harde werk. De champagne kan open 🍾!

Het is niet alleen een bijzonder moment voor jezelf, maar de lancering is ook cruciaal voor het verdere succes van je cursus. Gaat er iets mis, dan kom je nergens. En misschien ontploft je raket zelfs als het een beetje tegenzit. Maar als de lancering soepel verloopt, dan schiet die raket zo naar de maan…

Een goeie lancering geeft jouw cursus het noodzakelijke duwtje in de rug. Een hoop aandacht, veel sales in een korte tijd, enthousiaste reviews en reacties… het kan het verschil betekenen tussen een cursus die niks oplevert en een supersuccesvolle cursus waarbij de sales door het dak gaan.

Hier zijn wat handige tips voor een perfecte lancering:

👉 NASA is maandenlang bezig met voorbereiden voordat die raket uiteindelijk de lucht ingaat. Ook bij een cursuslancering is een goede voorbereiding essentieel. Maak dus eerst een lanceerplan, zodat je precies weet hoe je het aan gaat pakken.

👉 Kondig (ruim) van tevoren aan dat je een nieuwe cursus gaat lanceren. Deel bijvoorbeeld alvast wat voorproefjes via social media en je nieuwsbrief. Zo raken mensen enthousiast en werk je langzaam naar de lanceerdatum toe.

👉 Reviews zijn belangrijk voor je verkoopsucces. Liefst heb je al wat mooie reviews op je salespage staan op de dag dat jouw cursus lanceert. Geef dus je cursus gratis weg aan een groepje geïnteresseerden. En vraag ze om een review achter te laten voordat de cursus live gaat. Doe dit allemaal ruim van tevoren, want mensen zijn druk en het kost tijd om een cursus door te nemen en reviewen. 

👉 Geef een mooie korting tijdens de lancering. Bijvoorbeeld: 7 dagen lang een lanceerkorting van 25%. Dit maakt mensen enthousiast en spoort ze aan om snel te bestellen. Wees ook zeker niet te flauw met je korting. Een dikke korting is aantrekkelijker en geeft je cursus een vliegende start.

💡 De lancering is cruciaal voor het succes van je cursus. Maak een plan, deel voorproefjes, zorg voor vroege reviews en geef een dikke korting. Dan knalt jouw raket in één keer door naar de maan.

#8 Bonustip

“Waar ben je nu mee bezig man? 7 is het magische getal en dan kom je nog met nummer 8 aan.” Ja, ik weet het. Maar deze is te goed om niet met je te delen.

Jouw eigen netwerk/volgers zijn de ideale doelgroep voor het verkopen van je cursus. Ze kennen je al een beetje en dat maakt het een stuk makkelijker om je cursus te verkopen. Je hebt de gunfactor en ze weten dat jij de expert bent.

Maar tegelijk blijft je bereik wel beperkt tot je eigen kringetje. En wat als je sowieso nog maar weinig nieuwsbriefabonnees/bloglezers/social media-volgers hebt? Dan wordt verkopen al een stuk lastiger. Daarom is hier bonustip #8: gebruik het netwerk van anderen!

Op deze manier geef je echt een boost aan je marketing. Ineens komt jouw cursus onder de aandacht van een hele nieuwe groep mensen. Dat is echt goud waard en kan je een hele hoop extra sales opleveren. 

Hier zijn wat slimme tips ter inspiratie:

👉 Benader podcasters met de vraag of ze jou willen interviewen over je nieuwe cursus. De podcast heeft zo een interessant onderwerp voor een nieuwe aflevering. En jij kan je cursus promoten aan een groep luisteraars die jou (misschien) nog niet kennen. Een win-win, zoals dat heet. Zo hadden wij bijvoorbeeld Nicol Tadema te gast op onze SEO Podcast om te praten over haar nieuwe boek De 7 magische woorden. Ze deelde allerlei nuttige tips over copywriting. Wil je meer resultaat halen met jouw sales copy, dan is het ook zeker de moeite waard om de aflevering nog eens terug te luisteren.

👉 Benader collega-ondernemers om jouw cursus te promoten in hun nieuwsbrief of socials. Vraag hun bijvoorbeeld om aandacht te besteden aan de lancering van jouw nieuwe cursus. Als tegenprestatie kun je ze hiervoor betalen en/of ze gratis toegang geven tot je cursus. Misschien schrijven ze ook wel een toffe review voor je!

👉 Zet een affiliate-systeem op, waarbij mensen een commissie krijgen als ze jouw cursus verkopen. Dit kan echt fantastisch goed werken. Je hebt gratis en voor niks ineens een heel team van verkoopmedewerkers die hun uiterste best doen om jouw cursus aan de man te brengen. Hoef jij je niet in het zweet te werken. Dat is nog eens lazy ass marketing! 

💡 Staat jouw cursus op Soofos? Vraag mensen dan om zich hier aan te melden als affiliate. Dan krijgen ze 10% commissie als iemand zich via hun affiliate-link inschrijft voor jouw cursus.

Op naar meer verkopen

Zo, dat was even een lange zit. Er valt kennelijk genoeg te vertellen over de marketing van je cursus. 

Maar… je kunt blijven lezen tot je erbij neervalt, uiteindelijk moet je het natuurlijk gewoon gaan doen!

Ga dus vooral actief met deze tips aan de slag. Maak een plan, focus op jouw favoriete marketingmethodes/-platformen en ga ervoor.

Ik wens je veel (verkoop)succes met jouw online cursus 💪!

Dit artikel is geschreven door Soofos instructeur Michiel. Hij maakte zelf de succesvolle gratis SEO-cursus en cursus Scoren met SEO met tips die voor iedereen waardevol zijn, of je nou een online cursus verkoopt of een andere online business runt! En als je écht professioneel aan de slag wilt met SEO, heeft Michiel de opleiding SEO ontwikkelt.

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.