16 ideeën voor je volgende nieuwsbrief

Of je nu wekelijks, elke twee weken of ‘slechts’ elke maand een nieuwsbrief de deur uit doet, het gaat gegarandeerd gebeuren dat je tegen een writer’s block aanloopt: wat moet je nu weer schrijven?

Het idee dat je nieuwsbrief ‘nieuws’ moet zijn over iets gerelateerd aan je onderneming is al lang achterhaald: niemand zit te wachten op nieuwtjes over je recent gekochte monitor of je belastingaangifte (tenzij dat natuurlijk superrelevant is voor je cursus, ha). 

Er zijn nieuwsbrieven in allerlei soorten en maten – van mensen die hun nieuwsbrief gebruiken als persoonlijk dagboek, tot super leerzame nieuwsbrieven vol tips en how-to’s.

In dit artikel hebben we X ideeën voor je verzameld. Voor het gemak hebben we ze alvast opgedeeld in twee categorieën: content die je kunt sturen naar abonnees die je cursus nog niet hebben gekocht, en content voor cursisten die je nieuwsbrief ontvangen. Er zit wat overlap in, dus lees vooral alle tips – wie weet kun je er wat mee. Tijd om je nieuwsbrief een opknapbeurt te geven!

Deel 1: Content voor mensen die je cursus nog niet hebben gekocht

  1. Persoonlijke content
    Oké, misschien hoeft het niet woord voor woord uit je dagboek te komen, maar persoonlijke content kan voor sommige cursusonderwerpen echt de juiste snaar raken. Het mooie aan persoonlijke content is dat het altijd uniek is. Heb je bijvoorbeeld een cursus over gezonde voeding, dan kun je je voedingsdagboek delen, de restaurants waar je die week hebt gegeten of anekdotes over hoe je in het verleden en nu met voeding omgaat. Heb je een cursus over programmeren, dan kun je een kijkje geven in je werkweek. Heb je een cursus over Photoshop, dan kun je elke week een persoonlijke foto bewerken met een kort verhaaltje erbij. Voor vrijwel ieder onderwerp is er een passende persoonlijke aanpak! 

    Je prijst ze in je nieuwsbrief niet direct je cursus aan, maar omdat je volgers regelmatig leuke, persoonlijke en unieke content ontvangen, blijf je wel top of mind.

  2. Deel succesverhalen van cursisten
    Je kunt het ook op een andere manier persoonlijk maken. Geef eens een cursist het podium en laat ze vertellen over hun ervaringen met het onderwerp en uiteraard je cursus.

  3. Bied een voorproefje
    Geef een voorproefje van aankomende cursusinhoud of lessen. Dat kan een kort hoofdstuk zijn, een opdracht die in je cursus voorkomt of ander cursusmateriaal dat goed in een nieuwsbrief past. Houd het wel kort!

  4. Exclusieve kortingen en promoties
    Heb je echt geen idee wat je deze week de digitale deur uit moet sturen? Biedt dan een eenmalige korting aan je nieuwsbrieflezers. 

  5. Deel je bestaande content
    Heb je e-books, video’s of blogposts? Deel deze dan ook in de nieuwsbrief. De kans is groot dat mensen niet regelmatig naar je website of social media gaan om specifiek te checken of je nieuwe content geüpload hebt, dus met je nieuwsbrief kun je ze een handje helpen.

  6. Industrienieuws en -updates
    Deel branchenieuws en updates met betrekking tot je cursusonderwerp. Wat doen bedrijven in je sector dat noemenswaardig is? Zijn er tweets of quotes van influencers in je vakgebied die het waard zijn om te delen? Ook het nieuws van anderen kun je gebruiken in jouw nieuwsbrief!

  7. Relevante evenementen, conferenties of webinars
    De kans is groot dat je volgers geïnteresseerd zijn in events of webinars die te maken hebben met je vakgebied. Stuur dus eens in de zoveel tijd een kalender met interessante evenementen die ze kunnen bijwonen.

    Pssst: Zo organiseer je zelf een webinar, gemakkelijk en gratis

  8. Beantwoord veelgestelde vragen
    Je FAQ-pagina kan ook prima in een nieuwsbrief worden gebruikt – al is het vast handig om het in kleinere stukken op te delen. Dit maakt het makkelijker voor twijfelaars om meer informatie in te winnen over je cursus, zonder naar je website te hoeven.

Deel 2: Nieuwsbriefcontent voor cursisten

  1. Deel nieuwe cursusinhoud
    Heb je iets gedaan met feedback die binnen is gekomen, of je cursus op een andere manier opgeknapt? Laat het je cursisten dan altijd weten! 
  1. Deel relevante casestudy’s of voorbeelden
    Dit kan je cursisten helpen beter te begrijpen hoe de concepten die ze leren van toepassing zijn in praktijksituaties. 
  1. Highlight gastschrijvers of experts
    Laat eens een andere expert aan het woord in je nieuwsbrief. Dat kan een fris perspectief bieden en je cursisten kunnen zo vast iets extra’s leren. Nog beter: als je ook in de nieuwsbrief van je gastschrijver tevoorschijn komt – zo bereiken jullie allebei meer mensen.
  1. Deel persoonlijke updates
    Niet alleen mensen die je cursus nog niet volgen zijn geïnteresseerd in de persoon achter de cursus – je kunt het soort content dat we daar benoemden ook prima delen in nieuwsbrieven voor bestaande abonnees. Dat kan helpen om een community te bouwen en om meer interactie op te roepen met je lezers.
  1. Bied inzichten achter de schermen
    Geef een kijkje in het proces voor het maken van cursussen of updates over toekomstige cursusinhoud. Dit kan ervoor zorgen dat je studenten zich meer verbonden voelen met jou en je cursus en dat ze uitkijken naar nieuwe cursusinhoud. Misschien inspireer je ze zelfs om ook een cursus te maken!
  1. Geef tips om gemotiveerd te blijven
    Door niet alleen tips te geven over je cursusinhoud, maar ook over online leren in het algemeen, kun je je cursisten helpen. Wij schrijven zelf ook blogs over onder andere motivatie en creativiteit – wat ook super relevant is voor iemand die een online cursus maakt of volgt. Think outside the box!
  1. Deel je favoriete content
    Podcasts, posts op LinkedIn die wat losmaakten, TikToks, Instagramposts van influencers in je vakgebied: laat je doelgroep zien wat jij volgt gerelateerd aan je cursusonderwerp, en je hebt zo een goedgevulde nieuwsbrief. Wel altijd netjes de bron vermelden.
  1. Communitynieuws
    Je kunt je nieuwsbrief ook gebruiken om je community levendig te houden. Deel bijvoorbeeld berichten die mensen misschien gemist hebben, zet events op, winacties uit en roep een cursist van de maand uit.

    Heb je meer inspiratie nodig? Check dan deze gratis cursus met inspiratie voor een waardevolle nieuwsbrief.

    Op zoek naar nog meer ideeën om je cursus te promoten? Lees dan deze blog: 7 must-know tips voor meer verkoopsucces met je online cursus 

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.
10% korting op jouw volgende cursus? 🎁

🏢 Ontdek Soofos Teams

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.