5 tips om zelf makkelijk een website te bouwen

Zelf succesvol een website bouwen met onze tips

Elk bedrijf heeft er wel eentje nodig: een website. Maar niet alleen bedrijven maken er graag gebruik van. Ook freelancers, ZZP’ers en zelfs hobbyisten willen zichzelf vindbaar maken op het internet. Omdat te doen heb je dus een website nodig. Maar hoe maak of koop je die? Wij willen je vandaag helpen om jouw eerste stappen online te zetten, zodat je aan de slag kan gaan met jouw digitale paradijsje.

Waarom zelf een website willen bouwen?

De meeste mensen met een ondernemende houding, zullen niet snel iemand inschakelen die zo’n project van hem of haar overneemt. Dat is niet gek, want je wilt natuurlijk zelf aan je bedrijf werken. We horen het maar al te vaak: “Waarom zou ik het bouwen van een website uitbesteden? Dat kan ik toch makkelijk zelf?” Wij zijn het daar volledig mee eens, misschien is het niet makkelijk, maar je kan het inderdaad zelf doen, mocht je dat willen.

Met WordPress een website maken

Dit zal een begrip zijn die je weleens gehoord hebt. WordPress is namelijk hét meest gebruikte content management systeem dat er bestaat. WordPress leent zich uitstekend voor simpele websites en degelijke webshops. Voor de beginner is het dus ideaal. Heb jij geen programmeerkennis en lijkt het je toch leuk om zelf aan jouw website te werken? Dan is WordPress echt wat voor jou en is het misschien de moeite waard om te leren over het WordPress systeem.

Welke andere mogelijkheden zijn er?

WordPress is niet het enige programma/systeem, waarmee je een website kan maken. Ook met andere tools, zoals Adobe Muse en Joomla! kan je een website maken. Joomla! is een CMS dat vooral gericht is op webshops en zal daarom niet voor iedereen relevant zijn. Adobe Muse is dat wel, aangezien je hiermee zonder code een website kan maken. Wel een klein probleempje, Adobe is namelijk gestopt met het ontwikkelen van Muse. Maar je kan er nog altijd gebruik van maken, mits je een Creative Cloud abonnement hebt.

Waar moet je aan denken bij het maken van een website

De domeinnaam

Dit is een van de eerste keuzes die je moet maken, tijdens het maken van een website. Het is niet alleen cruciaal om deze zo goed mogelijk te laten aansluiten op jouw bedrijfsnaam en/of producten, maar het is ook belangrijk dat mensen deze makkelijk kunnen onthouden. Wij raden het je af om te kiezen voor ‘normaal’ gespelde woorden te gebruiken, tenzij het echt duidelijk of bekend is dat het op een andere manier geschreven wordt.

SEO (Zoekmachineoptimalisatie)

Het zal waarschijnlijk niet het eerste punt op de agenda zijn voor velen, maar SEO is een belangrijke taak om in je gedachten te houden. Vanaf dag één dat je live gaat, ben je in principe vindbaar in Google. Daarom is het belangrijk na te denken over hoe je daar gezien wilt worden. We raden het je aan een plug-in te downloaden, in het geval van WordPress, om de belangrijkste SEO taken makkelijk te maken voor jezelf. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan de Yoast-plug-in. Een handige cursus voor als je meer wilt weten over SEO is de cursus van Michiel Brand.

Stijl en vormgeving

De stijl en vormgeving van jouw website zijn bepalend voor het gevoel dat mensen hebben, wanneer ze jouw website bezoeken. Denk dus van te voren na over welke kleuren, afbeeldingen, vormen en lettertypes je wilt gaan gebruiken op jouw website! Ben je niet helemaal zeker van jouw kleurschema? Gebruik dan de color picker van Adobe, een erg handige tool.

Gebruiksvriendelijkheid

Een van de belangrijkste ontwikkelingen op het internet is de nadruk op gebruiksvriendelijkheid. Steeds meer mensen openen websites op telefoon en tablets, en steeds minder op de computer. Denk dus goed na over de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele apparaten. Ook mooi daarbij is dat Google de voorkeur geeft aan websites die goed werken op mobieltjes en tablets. Dubbele winst dus!

E-mailmarketing

Hou er rekening mee dat jouw klanten zich op de hoogte willen voelen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld e-mailmarketing gebruiken. Hierbij heb je de keuze uit verschillende programma’s en welke jij nodig hebt, ligt volledig aan jouw wensen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van MailChimp, ActiveCampaign of een van de andere populaire e-mailmarketing programma’s.

Meer over leren

Deze bovenstaande tips zijn voor alle websites relevant, maar niet even makkelijk uit te voeren. Ben je dus druk bezig met je website, omdat je met jouw ondernemende houding de uitdaging aan wilde gaan? Leer dan gewoon meer over het onderwerp met een van onze cursussen over webontwikkeling. Het zal je zeker niet tegenwerken!

Op welke manier ga jij deze uitdaging aan? Laat het weten!

Comments

10% korting op jouw volgende cursus? 🎁

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.