Cursus verkopen? Hier is 7X inspiratie voor je contentmarketing in 2023 

Nieuw jaar, nieuwe contentplanning? Als je het aankomende jaar echt wil scoren en nog meer cursussen wilt verkopen, is het een goed idee om je marketing eens goed onder de loep te nemen.

Dit artikel is voor iedereen:

  • Instructeurs die wel regelmatig posten, maar dat meer lukraak doen. Je bent op zoek naar nieuwe ideeën of wilt echt met een strategie aan de slag. Jij en je volgers zijn hard toe aan nieuwe content.
  • Instructeurs die nog niet vaak genoeg posten. Je wilt aan de slag met een contentkalender maar weet nog niet waar je die mee gaat vullen. 

Voel je je aangesproken? Mooi. Lees dan snel door voor onze aanbevelingen om je adventskalender, eh, contentkalender mee te vullen.

1. Leerzame content

Hij lijkt zo voor de hand liggend, als je een educatief product verkoopt. Toch kun je vast nog meer met educatieve content spelen dan je nu al doet. 

Met educatieve content voeg je direct waarde toe voor je volgers. Je kunt er ook je stijl van lesgeven in laten zien, en spelen met verschillende niveaus van moeilijkheid: perfect voor wie verschillende cursussen verkoopt. 

Hier een aantal ideeën:

  • Tiktok-style video’s met snelle tutorials. Die video’s kun je met een aantal makkelijke aanpassingen ook op Youtube en Instagram delen, of zelfs op LinkedIn als dat passend is voor je doelgroep.
  • Infographics die een stuk theorie uitleggen die je kunt delen op socials, blogs en nieuwsbrieven. Vergeet ook Pinterest niet! 
  • Veelgestelde vragen, beantwoord: met een FAQ kun je zoveel vragen beantwoorden en je inbox schoon houden. Het maakt niet uit hoe simpel sommige vragen lijken: maak er een artikel of aparte pagina over, er is altijd wel iemand die er wat aan heeft.
  • Artikelen die stap voor stap instructies geven. Sommige mensen lezen nou eenmaal graag. Denk aan recepten, of tutorials met foto’s en tekst.
  • Pro tips: heb je echt een bijzondere tip? Hou hem niet voor jezelf en maak er social posts van!
  • Statistieken en feitjes: soms helpt het om je kennis kracht bij te zetten met statistieken en onderzoek van anderen. Je publiek kan er van leren, en jij laat ermee zien dat je diep in de materie zit.

2. Persoonlijke content

Ben je tot nu toe nog te verlegen geweest met het plaatsen van persoonlijke content? Laten we daar in 2023 verandering in brengen!

Nee, je volgers hoeven niet te weten naar welke verjaardag je bent geweest en welke taart je daar hebt gegeten. Je kunt de content altijd relevant voor hen maken, en relateren aan je onderwerp. Als instructeur kun je daarbij denken aan:

  • Je ervaring met lesgeven
  • Je ervaring met je onderwerp: hoe ben je expert geworden
  • Lessen die je hebt geleerd als online instructeur
  • Een kijkje achter de schermen bij het maken van cursuscontent
  • Persoonlijke successen over nieuwe vaardigheden die je hebt geleerd, maar ook blunders!
  • Deel je favorieten: influencers, boeken, films, producten – zolang het maar relevant is voor je doelgroep

3. Interactieve content

Word je een beetje moe van al dat eenrichtingsverkeer? Ga dan voor interactieve content! Dit werkt perfect voor social media, maar ook in online community’s op Facebook en Slack. 

Je hoeft geen hele gesprekken aan te gaan (al mag dat wel natuurlijk.) Een snelle poll kan je al veel inzichten opleveren, en is eens wat anders in de tijdlijn van je volgers.

Je kunt ook een Q&A sessie hosten, op camera of in een chatbox, zoals op Slack. 

Met interactieve content kan je doelgroep zich beter aan je merk en onderwerp binden, en hou je ze geïnteresseerd.

4. Humor

Een lastige om uit te voeren, maar durf er zeker mee te experimenteren: humor! Je hoeft niet opeens je eigen memes te maken (tenzij je een goed idee hebt). Je kunt ook grappige content delen die relevant is voor je onderwerp, maar gemaakt is door anderen. Als je maar de juiste tags en verwijzingen erbij zet. 

5. UGC: content door en voor cursisten

Misschien zijn je cursisten je wel moe. Geintje, natuurlijk. Maar het kan een goede opfrisser zijn om content te gebruiken die gemaakt is door je cursisten. 

Nee, je hoeft ze geen baan aan te bieden. Als jij je cursus interessant genoeg maakt om te delen, of opdrachten geeft die mensen aan de wereld willen laten zien, ben je op een sluwe manier bezig met het verzamelen van User Generated Content. 

Reviews, eindopdrachten, interviews en gastbloggers: de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt je community altijd simpelweg vragen om UGC content, en er ook iets voor teruggeven. 

6. Content over je cursusonderwerp (maar niet over je cursus)

Je kunt er altijd voor kiezen om meer achtergrondinformatie te geven over je cursusonderwerp. Duik in de geschiedenis, of speculeer over de toekomst. Deel nieuwsberichten die relateren aan het onderwerp, of interessante artikelen van experts over het onderwerp. Mix things up!

7. SEO content

Ja, ook hier moet je nog steeds mee aan de slag in 2023. Want je moet wel gevonden kunnen worden, anders is al die andere content helemaal voor niks geweest. 

Voordat je aan de slag gaat met SEO, zorg ervoor dat je de meest up-to-date kennis hebt over wat wel en niet werkt voor zoekmachines. Ze zijn constant in ontwikkeling, dus je wilt ervoor zorgen dat al je moeite niet verloren gaat aan gedateerde kennis. 

Op zoek naar een cursus over SEO? Die hebben we op Soofos natuurlijk ook. Hier vind je al onze SEO cursussen.

Hoe creëer je de juiste mix?

Daar is helaas geen standaard recept voor. Weeg af welke content je het makkelijkst kunt maken: het moet vooral ook vol te houden zijn. Doe daar het meest van, en vul het verder aan. Je kunt het ook evenredig verdelen, natuurlijk.

Maar het allerbelangrijkste: meet wat werkt. Zet voor elk kwartaal of voor elke maand op een rijtje wat voor soort content je hebt geplaatst, hoe daar op gereageerd werd en hoe dat je resultaten beïnvloedt. Als je daar uiteindelijk de mix op aanpast, zit je helemaal goed!

Knallen met je contentmarketing in 2023

Dit is natuurlijk nog maar het tipje van de ijsberg. Ben je op zoek naar nog meer inspiratie of wil je je contentmarketing-vaardigheden aanscherpen? Check dan al deze cursussen over contentmarketing!

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.