Elke website moet goed vindbaar zijn, die van ons natuurlijk ook! Om goed vindbaar te worden, moet je grote vrienden worden met een van de grootste bedrijven ter wereld en hun product: Google. Zoekmachineoptimalisatie is dé manier om jouw website beter vindbaar te maken in de zoekmachine en meer websitebezoekers te trekken.
Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel; zoekmachineoptimalisatie. Of je nou een simpele blog hebt of een uitgebreide webshop, je hebt een website en op die website staat content: teksten, foto’s en misschien zelfs video’s. Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van deze content, zodat Google deze beter snapt en aantrekkelijk vindt, waardoor je website of blog een hogere positie in Google krijgt.
Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?
We leven in een digitale wereld die blijft groeien. Iedereen is online en bijna elk bedrijf heeft een website. De concurrentie is dus enorm! Veel bedrijven doen al aan SEO en daarom kan je eigenlijk niet achterblijven. Als je je content niet optimaliseert voor Google, dan loop je simpelweg achter. Door slim gebruik te maken van SEO zorg je ervoor dat jouw website opvalt in de lange lijst van zoekresultaten, en daardoor als eerste wordt gekozen door potentiële klanten.
Hoe kan je SEO zelf doen?
Het klinkt misschien lastig, maar je kunt zelf al veel doen zonder diepe technische kennis. Het is zelfs voor iemand zonder kennis van programmeren en code mogelijk om met de basis van SEO aan de slag te gaan. Zoekmachineoptimalisatie bestaat namelijk uit drie pijlers:
Pijler 1: de content
De kracht van content is niet te onderschatten. Voorheen draaide het om kwantiteit en het strategisch plaatsen van zoekwoorden. Nu is de focus verschoven naar kwaliteit en relevantie. Kies onderwerpen waar je expertise in hebt, en breidt deze uit met relevante subonderwerpen. Verrijk je content met kwalitatieve media zoals afbeeldingen en video’s om de boodschap te versterken. Teksten en afbeeldingen moeten niet alleen van kwalitatief hoge waarde zijn, ze moeten ook relevant zijn voor je websitebezoeker.
Klein stappenplan voor content
1. Bepaal je onderwerp, hou dit specifiek, maar met genoeg relevante informatie. Je kunt subonderwerpen bespreken, maar wanneer dit teveel afwijkt van het hoofdonderwerp is het slimmer om ervoor te kiezen hier een aparte blog over te schrijven.
2. Schrijf de tekst en zorg ervoor dat het gebruiksvriendelijk en relevant is voor de lezer.
3. Voeg media toe zoals afbeeldingen of video om je expertise te benadrukken.
4. Rond je bericht af met een duidelijke call-to-action. Zet lezers aan iets te doen, bijvoorbeeld om iets te kopen of contact op te nemen.
Pijler 2: de technische kant
Achter de schermen is er veel dat je kunt doen om SEO te verbeteren. Als je een WordPress blog of website hebt, dan raden wij aan dat je Yoast installeert. Deze plugin helpt bij het automatiseren van vele SEO-taken zoals het genereren van sitemaps en het optimaliseren van metadata. Sitemaps helpen Google om snel alle pagina’s op jouw website te bekijken. Naast de sitemap, is het ook handig om in verwante artikelen en blogs te verwijzen naar andere relevante berichten. Zo krijg je een goede interne linkstructuur die zowel de gebruiker als zoekmachines helpt om te navigeren door je website.
Pijler 3: autoriteit opbouwen
SEO is niet alleen gebaseerd op wat er op jouw website gebeurt. Google hecht namelijk enorm veel waarde aan wat anderen van jouw website vinden. Daarom is het belangrijk om op relevante en betrouwbare websites een linkje te laten plaatsen naar jouw website of blog. Dit soort backlinks verhoogt niet alleen je geloofwaardigheid bij Google, maar kan ook direct verkeer naar je site leiden.
Wat is de makkelijkste manier om te beginnen?
Hoewel SEO complex kan klinken, kun je prima zelf met de basis van SEO aan de slag gaan. Het schrijven van relevante teksten waarin je betrouwbare en waardevolle informatie deelt, is een eerste belangrijke stap. Wil je na dit artikel zelf aan de slag en meer leren over SEO? Bekijk dan de cursus “Scoren met SEO“!
Denk je dat je er niet voldoende tijd voor hebt, of wil je het gewoon aan een specialist overlaten? Dan zijn er ook diverse mogelijkheden om SEO uit te besteden. Denk aan het inhuren een (marketing) bureau gespecialiseerd in SEO of een freelance SEO specialist. Een SEO expert kan je helpen met zowel het schrijven van goede SEO teksten als het effectief inrichten van de techniek.
Ga aan de slag met SEO en scoor hoger in Google!