Elke website moet goed vindbaar zijn, die van ons natuurlijk ook! Om goed vindbaar te worden, moet je grote vrienden worden met een van de grootste bedrijven ter wereld en hun product: Google. Zoekmachineoptimalisatie is dé manier om jouw website beter vindbaar te maken in de zoekmachine.

 

Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Of je nou een simpele blog hebt of een uitgebreide webshop, je hebt een website en op die website staan ‘dingen’. Deze ‘dingen’ noemen we content en is mééstal vindbaar in Google. Tenzij je anders aangeeft. Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van deze content, zodat deze een hogere positie in Google krijgt.

 

Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?

We leven in een digitale wereld die blijft groeien. Steeds meer bedrijven, als ze dat al niet zijn, gaan ook online en dit zorgt voor grote concurrentie. Veel bedrijven doen al aan SEO en daarom kan je eigenlijk niet achterblijven. Het is alsof de bedrijven die wél aan SEO doen de grootste kans hebben om gekozen te worden met gym, en de bedrijven die niet aan SEO doen als laatste gekozen worden. En je wilt natuurlijk als eerste gekozen worden. Door óók aan SEO te doen zorg je ervoor dat je weer meegaat doen voor de eerste plek.

 

Hoe kan je SEO zelf doen?

Zoekmachineoptimalisatie kan heel lastig zijn, als je het jezelf lastig maakt. Het is zelfs voor iemand zonder kennis van programmeren en code mogelijk om SEO goed te doen. Zoekmachineoptimalisatie bestaat namelijk uit drie pijlers, en die drie pijlers leer je vandaag kennen.

 

Pijler 1: de content

Het schrijven of maken van goede content is cruciaal voor goede SEO. Normaliter lees je op websites het exacte aantal woorden dat je moet typen en hoe je bepaalde zoekwoorden moet toevoegen aan de tekst. We weten ondertussen dat er geen exacte wetenschap achter zit, omdat niemand weet hoe Google zijn resultaten neerzet (behalve Google dan). Wat wij ervaren is dat het beter is om kwalitatief te schrijven, dan kwantitatief. Teksten en afbeeldingen moeten niet alleen van kwalitatief hoge waarden zijn, ze moeten ook relevant zijn. Hoe je het relevant houd is aan jezelf. De beste manier om dit te bepalen is het kiezen van het onderwerp, en vervolgens de kleine deelonderwerpen te bespreken.

 

Hoe kies je het onderwerp?

Je bent natuurlijk expert op jouw gebied. Je weet dus als geen ander welke onderwerpen je kan en wilt bespreken, en dus kan je dit gebruiken. Jouw onderwerp heeft kleine onderwerpen die daar goed bijpassen. Die kan je goed gebruiken in je content. Kom je erachter dat een van die kleine onderwerpen toch groter blijkt te zijn dan gedacht. Dan kan je daarover weer een apart bericht of blog schrijven.

 

Vul het aan waar mogelijk

Een goede tekst is één, maar deze kan je natuurlijk goed aanvullen met media, zoals afbeeldingen of video, die ervoor zorgen dat het onderwerp duidelijker wordt.

 

Klein stappenplan voor content

1. Bepaal je onderwerp, hou dit specifiek, maar met genoeg relevante informatie.

2. Schrijf de tekst en zorg ervoor dat het enorm gebruiksvriendelijk is voor de lezer.

3. Voeg media toe zoals afbeeldingen, video of meer. Dit zorgt voor meer expertstatus.

4. Rond je bericht af met een duidelijke call-to-action. Zet lezers aan iets te doen (zoals kopen.)

 

Pijler 2: achter de schermen

Achter de schermen van de website gebeurt ook veel, en sommige dingen hebben invloed op de zoekmachineoptimalisatie. Als je een blog of een website, dan raden wij aan dat je Yoast installeert. Deze handige plug-in, helpt je bij het verzorgen van de SEO. Achter de schermen gebeuren met deze plug-in namelijk enkele dingen vanzelf. Het maken van een sitemap bijvoorbeeld, waarmee Google snel alle pagina’s op jouw website kan bekijken. Naast de sitemap, is het ook handig om verwante artikelen en blogs te verwijzen naar andere relevante berichten. Zo krijg je een goede structuur die de gebruiker makkelijk kan volgen.

 

Pijler 3: buiten de website

Helaas is SEO niet alleen gebaseerd op wat er op jouw website gebeurt. Google hecht namelijk enorm veel waarde aan wat anderen van jouw website vinden. Daarom is het heel nuttig voor de SEO om relevante en betrouwbare websites een linkje te laten plaatsen naar jouw website of blog. Dit linkje geeft de betrouwbaarheid van de andere website door aan de jouwe, en zorgt voor meer verkeer. Aangezien mensen door kunnen klikken naar de website.

 

Wat is de makkelijkste manier om te beginnen?

Zoekmachineoptimalisatie klinkt als een vervelend, saai en lastig onderwerp, maar dat is het niet. Als je alleen al begint met het schrijven van relevante teksten met goede betrouwbaarheid en kwalitatieve informatie, heb je de belangrijkste stap al gezet. Meer leren over SEO? Bekijk dan de cursus “Scoren met SEO“!

 

Ga aan de slag met SEO en scoor hoger in Google!

 

27 november 2018

0 Reacties op "Zelf zoekmachineoptimalisatie (SEO) doen! Hoe werkt dat?"

Geef een reactie op dit artikel

top
  © 2018 Soofos B.V.