Het lijkt soms zo makkelijk: je maakt een cursus voor aanstormende zangers, voor wanna-be designers, voor beginnende marketeers. En hoewel dat klinkt als een doelgroep., is het geen omschrijving die je echt gaat helpen om je cursus en marketing af te stemmen op je doelgroep.
Wat moet je nou echt over je cursisten weten om van dit avontuur een succes te maken? Welke vragen moet je ze direct stellen, en welke informatie kun je op een andere manier achterhalen? In deze blog geven we je een aantal tips om je doelgroep beter te leren kennen.
Tip 1: Wees niet te oppervlakkig in je demografische gegevens
Veel mensen stoppen bij een leeftijd of opleidingsniveau, maar dat soort ‘’oppervlakkige’’ factoren kunnen enorm veel zeggen over je doelgroep. Hoe verschilt social media gebruik tussen 25 en 30-jarigen? Welke apps gebruiken ze? Hoe verschilt het per opleidingsniveau?
Natuurlijk kun je niemand zomaar in hokjes plaatsen, maar je kunt deze informatie wel als richtlijnen gebruiken om je marketing in te richten, en je cursus te creëren.
Tip 2: Praat met je doelgroep
Het is makkelijk om een beeld te vormen van generatie X, Y of Z. En om vooroordelen te hebben over aanstormende muzikanten, ambitieuze marketeers of mensen die meer over meditatie willen leren.
Maar wat weet je nou echt van je doelgroep? Als je een buyers persona wilt opstellen met je ideale klant als centrale punt, praat dan met je ideale klant – maak er geen fictie van.
Misschien leer je iets nieuws of blijkt dat je verkeerde aannames deed. Hoe dan ook, het is een goede tool om je ideeën te bevestigen of bij te sturen.
Een enquête kan je al op weg helpen, of ga het gesprek aan in gerichte Facebookgroepen of start een focusgroep.
Tip 3: Onderzoek hoe ze geld uitgeven
Wat voor investering is jouw cursus voor hen? Is het voor de lol? Betaalt de baas? Of is dit onderdeel van hun grote vijfjarenplan om een succesvolle business op te starten?
Door dit te weten kun je gerichter marketing uitvoeren en ook effectievere copy schrijven. Je weet de gevoelige snaar te raken als het aankomt op prijs en budget, en haalt zo meer cursisten binnen.
Tip 4: Achterhaal het doel van je cursisten
Waarom wil iemand leren Photoshoppen? Waarom wil iemand leren mediteren? Je denkt misschien dat het antwoord simpel is, maar er kunnen duizend-en-één redenen zijn waarom mensen jouw cursus volgen. Willen ze zelf een expert worden en cursussen of workshops geven? Is het hun hobby? Of willen ze iets compleet nieuws leren? Door dit te achterhalen kun je wederom je doelgroep beter definiëren, en zo ook je marketingboodschap.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd?
Het is helaas niet zo dat hoe groter en algemener je doelgroep is, hoe meer cursisten je kunt binnenhalen. We haalden dit al een keer aan in onze blogs over het kiezen van een niche, maar bekijk het zo: wil jij behandeld worden als een van de velen, of een cursus vinden die precies voor jou gemaak lijkt, en specifiek ingaat op jouw wensen?