Online cursus verkopen? Zo bouw je aan je profilering als expert

Zie jij een online educator, trainer, coach, instructeur of cursusmaker als je in de spiegel kijkt?

Als je pas begint met het maken van een online cursus, kan het gek zijn om jezelf als een van die dingen te zien – maar dat is uiteindelijk wel wat je bent, en hoe je cursisten je zien.

Het is dan ook hartstikke belangrijk dat je weet hoe je jezelf zo kunt profileren, zowel online als offline.

We schrijven allerlei blogs over posten op social media, landingspagina’s bouwen en zelfs personal branding – maar pas als je alles bij elkaar brengt, profileer je jezelf echt als online cursusmaker.

Dat klinkt als een heleboel werk – maar het sluit wel allemaal op elkaar aan. 

Als je het goed doet, helpt het met het opvallen in een zee van concurrenten. Het laat potentiële cursisten begrijpen wie je bent, wat je aanbiedt, en waarom ze juist jouw cursussen zouden moeten kiezen. In essentie, het verkoopt je cursussen voor jou, zelfs terwijl je slaapt.

Een robuust online profiel helpt niet alleen bij het trekken en behouden van de aandacht van de leerlingen, maar vestigt ook je autoriteit en geloofwaardigheid in jouw vakgebied. 

Dus, naast het maken van je cursusmateriaal, is het ook belangrijk dat je aan je profiel bouwt.

In dit artikel brengen we alle elementen van een sterk profiel samen, met handige links, tips en meer. Begin jij aan je avontuur als online cursusmaker? Dan is dit een must-read.

Check ook: Personal branding Cursussen 

1. Je visie, missie en USP’s

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: je bent waarschijnlijk niet de enige die een cursus over jouw vakgebied heeft gemaakt. Zelfs op Soofos vind je cursussen over dezelfde onderwerpen van diverse aanbieders. Dat betekent niet dat er te veel aanbod is en dat er geen behoefte is aan jouw cursus.

Wat je gelijktijdig met de ontwikkeling van je cursus moet ontwikkelen, is een visie over hoe je tegen je vakgebied aankijkt, hoe je kennis wil overbrengen en hoe je cursisten met die kennis aan de slag gaan. 

Het helpt om een missie en visie voor jezelf uit te schrijven, waar ook je USP’s uit duidelijk worden – je Unique Selling Points. 

Hier zijn een aantal voorbeelden van hoe zo’n formulering eruit kan zien.

Cursusmaker met als expertise crypto:

Visie: “Ik zie een wereld waarin crypto even vertrouwd is als traditioneel geld, waarin iedereen zich bekwaam voelt in deze digitale revolutie.”

Missie: “Het democratiseren van crypto-educatie, zodat Jan en alleman aan de slag kan in de wereld van digitale valuta – net zoals dat ze allemaal een bankrekening kunnen openen.”

USP’s:

  • Aangepaste lessen over regelgeving die men moet weten.
  • Focus op veiligheid en bescherming tegen fraude in de crypto-wereld.
  • Exclusieve gastlessen met Europese crypto-experts.

Cursusmaker met als expertise online marketing:

Visie: “In een tijdperk waarin elk bedrijf digitaal is, zou effectieve online marketing net zo toegankelijk moeten zijn als een Facebook-account.”

Missie: “Lokale ondernemers voorzien van de vaardigheden om te concurreren met grotere merken op het digitale toneel.”

USP’s:

  • Specifieke strategieën afgestemd op de Benelux-markt.
  • Hands-on workshops over de nieuwste tools, zoals TikTok marketing.
  • Case studies van lokale succesverhalen in de online marketingwereld.

Cursusmaker met als expertise Spaans voor gevorderden: 

Visie: “Spaans is niet enkel een taal; het is een brug naar honderden jaren geschiedenis, kunst, en levensstijlen die zich over continenten uitstrekt.”

Missie: “Beginners meenemen op een taalkundige reis, waarbij ze niet alleen de Spaanse taal, maar ook de diepe culturele nuances en rijke tradities ervaren.”

USP’s:

  • Verweving van literatuur en poëzie in de lessen voor een dieper begrip van culturele context.
  • Interactieve lessen met focus op zowel Castiliaans Spaans als Latijns-Amerikaanse dialecten.
  • Gastdocenten uit verschillende Spaanstalige landen die lokale anekdotes en verhalen delen.

2. Je verhaal vertellen: waarom authentiek zijn cruciaal is

In een online wereld waar elke hoek vol zit met informatie en iedereen een “expert” kan zijn, snakken mensen naar oprechtheid en echtheid. 

Begin dus niet alleen met het ‘wat’, maar vooral met het ‘waarom’. Als je een online cursus of website lanceert, geef dan een inkijkje in je eigen motivatie. Denk hierbij niet alleen aan de grotere gebeurtenissen, maar ook aan de kleine momenten die impact hebben gehad. Dus in plaats van te zeggen: “Ik geef Spaanse lessen”, kun je vertellen: “Een gesprek met een oude man in een klein café in Valencia heeft mijn ogen geopend voor de schoonheid van de Spaanse taal en hoe het bruggen bouwt tussen culturen.”

De kracht van een authentiek verhaal vertellen

Waarom zou je je als drukke cursusmaker focussen op het verhaal achter je cursus, en niet alleen op de cursus zelf? Goeie vraag. Maar juist die achtergrond helpt je met:

  • Vertrouwen opbouwen: cursisten willen weten wie er achter de schermen zit. Door jouw unieke verhaal en ervaringen te delen, kunnen cursisten zich beter met je identificeren en je vertrouwen.
  • Verhoogde betrokkenheid: cursisten zijn eerder geneigd om een cursus te volgen als ze het gevoel hebben dat ze de instructeur “kennen” en je verhaal begrijpen.
  • Emotionele connectie: door je persoonlijke reis, worstelingen en overwinningen te delen, raak je de emotionele snaar van je cursisten. Dit zorgt voor een diepere band en maakt het leren veel betekenisvoller.

Wat als je geen duidelijk en authentiek verhaal hebt?

Zonder een authentiek verhaal loop je het risico dat je verdwijnt in de achtergrondruis van het internet. Mensen voelen het als iets niet authentiek is. Dit kan leiden tot:

  • Twijfels en onzekerheid: zonder een echt verhaal, weten cursisten niet echt wie je bent. Ze kunnen zich afvragen: “Waarom zou ik deze cursus kiezen? Wat maakt deze instructeur anders?”
  • Minder betrokkenheid: mensen willen zich verbonden voelen. Als ze niet het gevoel hebben dat ze je kennen of begrijpen, waarom zouden ze dan blijven? Ze zouden kunnen denken: “Dit voelt niet echt voor mij, misschien is dit niet de juiste cursus.”
  • Gemiste kansen: dit gaat niet alleen over geld. Ja, als cursisten zich niet met je verbonden voelen, kiezen ze misschien niet voor jouw cursus. Maar meer dan dat, het gaat om de kans om echt een verschil te maken in iemands leven.

Je verhaal vertellen is niet alleen maar informatie zenden

Hoe zorg je er nou voor dat jouw verhaal ook echt wat losmaakt en je de connectie vindt met cursisten? 

Link het aan de verhalen van de mensen die geïnteresseerd zijn in je cursus. Moedig je cursisten aan om hun eigen ervaringen en verhalen te delen. Stel vragen als: “Wat heeft jou naar de Spaanse taal getrokken?” of “Welke missers heb je gemaakt met online marketing?”. Hierdoor ontstaat er een dialoog en voelen cursisten zich gewaardeerd en gehoord in hun eigen leerproces.

3. Waar ga je jezelf profileren?

Oke, nu zie je jezelf in de spiegel als cursusmaker – maar hoe gaan andere mensen dat ook zien?

Tijd om je verhaal, visie en natuurlijk aanbod te delen. Dat kun je op verschillende plaatsen doen. De place to be? Social media, natuurlijk.

LinkedIn is zakelijk en professioneel van aard. Dit maakt het dé plek om je expertise en formele kant te laten zien. Hier kun je artikelen delen die je vakbekwaamheid benadrukken, bijdragen aan relevante discussies en de fundamenten van je cursus uiteenzetten. Gebruik LinkedIn om achtergronden te geven over waarom je cursus inhoudelijk zo sterk is. Denk aan het delen van je certificaten, aanbevelingen van peers of het delen van zakelijke successen die je dankzij je expertise hebt behaald.

Disclaimer: er bestaat nogal wat onenigheid over de juiste balans tussen persoonlijk en professioneel op LinkedIn. Sommige mensen vinden dat het echt zakelijke content moet zijn, anderen delen kwetsbare verhalen en persoonlijke, leuke anekdotes (en linken die aan hun expertise). Wat voor jou goed voelt, ligt aan je eigen mening, en hoe je doelgroep er tegenaan kijkt. Onderzoek dat dus vooral voor jezelf – en als iemand zich hardop in je comments afvraagt waarom je je verhaal deelt in relatie tot je cursus, is dat waarschijnlijk niet iemand die in je doelgroep valt.

Op Facebook draait alles om gemeenschap. Hier kun je een community rond je merk opbouwen. Start een specifieke groep voor je cursisten, bied een platform voor discussie, deel exclusieve inhoud en ga dieper in op de ‘menselijke’ kant van je verhaal. Waar LinkedIn je professionele kant belicht, kun je op Facebook meer je persoonlijke drijfveren en passies delen. Denk aan een live sessie waar je vertelt over je reis als cursusmaker of het delen van foto’s van achter de schermen.

Instagram en TikTok bieden een uitgelezen kans om het verhaal achter je cursus en je persoonlijke reis als cursusmaker te delen. Met hun visuele focus kun je gemakkelijk een kijkje geven in je dagelijkse leven en routine. Een “dag uit het leven” in je Instagram Stories kan bijvoorbeeld laten zien hoe je inspiratie opdoet, tot de daadwerkelijke productie van je lesmateriaal.

Reels bieden dan weer een snelle manier om waardevolle content te delen die aansluit bij je visie en waarden. Misschien kun je in een korte video de impact van een specifieke leerervaring delen, of een inspirerende quote die centraal staat in je cursus visueel tot leven brengen. TikTok is ideaal om op een speelse en toegankelijke manier complexe concepten te breken, wellicht door ze te koppelen aan alledaagse situaties of gebeurtenissen.

Beide platforms zijn ook uitstekend voor het delen van achter-de-schermen beelden. Dit kan variëren van hoe je je voorbereidt op een opname, tot de momenten waarop je worstelt met een concept en hoe je tot een oplossing komt. Het maakt je benaderbaar en relatable, waardoor potentiële cursisten zich meer verbonden kunnen voelen met zowel de cursusinhoud als de persoon erachter.

Met X (Twitter) kun je op de hoogte blijven van de laatste trends en hierop inspelen. Het is snel, informatief en direct. Deel je visie in korte, krachtige tweets, reageer op actuele gebeurtenissen in je vakgebied en gebruik het als een platform voor directe communicatie met zowel experts als cursisten.

Tot slot, YouTube. Hier kun je voorbeeldlessen delen, dieper ingaan op bepaalde onderwerpen en je cursisten een voorproefje geven van wat ze kunnen verwachten. Geef ook hier weer een mix van je professionele expertise en persoonlijke drijfveren. Waarom is die ene les zo belangrijk voor je? Waarom ben je zo gepassioneerd over dat ene onderwerp?

Elk platform biedt dus unieke mogelijkheden om je verhaal, visie en missie te delen. Door een balans te vinden tussen het professionele en het persoonlijke, en deze af te stemmen op het juiste platform, bouw je een sterke online aanwezigheid op die echt resoneert met je doelgroep.

4. Reviews vertellen meer dan jij zelf ooit kunt

Jij kunt wel zeggen wie je bent als instructeur, maar na verloop van tijd is het noodzaak dat je cursisten dit ook bevestigen. Daarom moet je actief vragen om reviews en feedback. Deze kun je niet alleen delen om je profilering kracht bij te zetten, maar je haalt er ook waardevolle input uit over hoe je je kunt verbeteren. 

Lees ook:

5. Netwerken en samenwerkingen versterken je profilering

Wie je bent als persoon en instructeur is uniek, maar wordt ook bepaald door met wie je samenwerkt en hoe je netwerk eruitziet.

Je kunt samenwerkingen dan ook goed inzetten om je profilering nog sterker te maken, door samen te werken met mensen die aansluiten op je visie. Dat kun je op een aantal manieren doen:

  • Gastlessen en webinars: nodig experts uit jouw vakgebied uit om een gastles te geven of een webinar te houden. Dit biedt variatie in je cursusmateriaal en geeft cursisten een ander perspectief. 
  • Interviews en Q&A-sessies: interviews met vooraanstaande figuren in je vakgebied kunnen je cursus verrijken en je cursisten waardevolle inzichten bieden. Een Q&A-sessie daarentegen biedt interactie en verdieping, waarbij jezelf en de geïnterviewde direct vragen van cursisten kunnen beantwoorden.
  • Samenwerken aan content: werk samen met andere cursusmakers of experts aan bepaalde modules of onderdelen van je cursus. Hierdoor kan je cursus profiteren van verschillende expertisegebieden en krijgen cursisten een beter beeld van het onderwerp.
  • Crosspromotie: promoot de cursussen van je netwerkpartners en laat hen hetzelfde doen voor jou. Dit kan bijvoorbeeld door gezamenlijke kortingen, bundelaanbiedingen of via shout-outs op sociale media.

Wie ben jij als online instructeur?

Heb jij al over je profilering nagedacht, of vooral nog over je cursus? Geen zorgen: het is nooit te laat om te beginnen met je profiel opbouwen. Lees verder: Personal branding als online instructeur: zo maak je van jezelf een succes  

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.