Tegenwoordig wilt iedereen alles digitaal hebben en moet het op alle apparaten toegankelijk zijn. Dat betekent dat veel ontwerpers over stappen op digitale publicaties. Zullen tijdschriften over enkele jaren nog bestaan? Misschien wel, misschien niet, maar het is zeker dat de digitale variant het gaat overleven. Hoog tijd dus voor jou om te leren over de verschillende soorten digitale publicaties.

 

Wat beschouwen we als digitale publicatie?

Veel dingen kunnen beschouwd worden als digitale publicatie. Wat wel kenmerkend is, is de dat de publicaties vaak te navigeren zijn door middel van slimme links en menu’s. Maar ook informatieve bestanden die er meer uitzien als een complexe applicatie kunnen vallen in de categorie van digitale publicatie. Kenmerkend is in elk geval:

  • Dat de digitale publicatie responsief is, oftewel op elk soort scherm mooi geschaald is.
  • Dat de publicatie interactief is, bijvoorbeeld door middel van links, video’s of andere media.

Hieronder vallen natuurlijk enorm veel soorten bestanden. Maar welke bestandssoorten worden eigenlijk het meest gebruikt?

 

De meestgebruikte soorten bestanden

Er zijn dus meerdere soorten, waaruit je kan kiezen. Gelukkig zijn de meestgebruikte op één hand te tellen. De meestgebruikte type bestanden zijn namelijk:

  1. PDF’s, in bijzonder de interactieve PDF.
  2. Interactieve eBooks.
  3. EPUBs, in bijzonder de reflowable EPUB.

 

Interactieve PDF’s

Een interactieve PDF is een PDF met bewegende beelden, animaties, media of links. Het is dus eigenlijk een soort tot levend komend boek. Wanneer het aankomt op digitale publicaties is dit waarschijnlijk de makkelijkste manier om te beginnen met interactiviteit. Hierover kan je in deze gratis cursus over interactieve PDF’s meer leren.

Een interactieve PDF kan je gebruiken voor:

  • Online boeken.
  • Brochures.
  • Vragenlijsten.
  • Presentaties.

 

Interactieve eBooks

Tegenwoordig worden eBooks, met name whitepapers, steeds belangrijker in de marketing- en acquisitiestrategie van bedrijven. Zo zien we namelijk veel korte eBooks met nuttige tips voor mensen. Deze krijg je vaak gratis of in ruil voor je e-mailadres. Een handige manier dus om een toekomstige of huidige klant iets speciaals te bieden. Het is perfect om aan te tonen dat je verstand van zaken hebt.

eBooks kan je gebruiken voor:

  • Je eigen online boek.
  • Interactieve infographics.
  • White papers.

Deze soorten publicaties zijn vooral relevant in het begin, maar ook in het midden, van het aankoopproces. Het is daardoor een ideale manier om nieuwe klanten te overtuigen en je autoriteit aan te tonen.

 

(Reflowable) EPUBs

Een ePUB is een bestandsvorm die veel gebruikt en gelezen wordt op mobiele apparaten. Ze worden voor verschillende producties ingezet. Hierbij kun je denken aan verschillende bestanden, zoals romans, studiemateriaal, jaarverslagen en rapporten. Maar ook boeken of tijdschriften met een meer illustratief (en interactief) karakter, zoals kinderboeken, kookboeken en reisgidsen, behoren tot de mogelijkheden.

 

Waarmee maak je deze digitale publicaties?

Voor de meeste digitale publicaties gebruiken designers en ontwerpers Adobe InDesign. Ook is het mogelijk om een PDF te maken met Microsoft Word. Het is dus maar net wat je zelf wilt en waar je graag mee werkt. Het is belangrijk dat je met een tool werkt waar je je fijn bij voelt. Alleen omdat de meeste mensen InDesign gebruiken, betekent natuurlijk niet dat jij dat ook moet doen!

De meest relevante tools:

  1. Adobe InDesign.
  2. Microsoft Word.
  3. Adobe Acrobat Pro.

 

Begin met leren over publicaties

Om er eentje te maken, moet je natuurlijk wel weten hoe het werkt! Wij raden je aan om dan aan de slag te gaan met een online cursus. Bijvoorbeeld over het maken van een PDF met Word en InDesign, of over Adobe InDesign in het algemeen!

 

Begin vandaag nog met leren!

11 november 2019

0 Reacties op "Welke verschillende soorten digitale publicaties zijn er?"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.