Waar zouden we zijn zonder onze instructeurs die vol passie hun kennis en kunde delen met alle cursisten? Helemaal nergens natuurlijk, dus we zetten ze graag in het zonnetje.
Wil je je (toekomstige) instructeur beter leren kennen, of wil je weten hoe het leven van een online instructeur eruitziet? Dan is dit je kans. Dit keer vragen we copywriting- en communicatie-expert Edward Hendriks alles over z’n vak en cursus. Hij is al 20 jaar copywriter en heeft miljoenen woorden aan copy geproduceerd, voor honderden klanten. Daar willen we natuurlijk meer over weten.
Edward, een man van het woord! Vertel eens wat meer over jezelf.
“Ik ben Edward Hendriks, copywriter, schrijver en auteur. Ik ben getrouwd, heb 3 dochters en een grote voorliefde voor Italië.
Na mijn studie Communicatie heb ik jarenlang in loondienst bij verschillende reclamebureaus gewerkt. Sinds 2009 ben ik freelance copywriter en heb ik honderden bedrijven geholpen hun boodschap beter uit te dragen. Op mijn website doyoucopy.nl hou ik een goedbezocht blog over marketing, communicatie en copywriting bij.”
Meer dan marketing
Edward gebruikt zijn talent voor taal voor meer dan alleen marketing. Hij heeft ook vijf thrillers geschreven (waarvan er drie als fysiek boek zijn uitgebracht). Ook is hij de eigenaar van een aantal websites, waaronder “Dit is Italië”.
Copywriting leren van expert Edward
Maar daar houdt het nog steeds niet op. Want zijn voorliefde voor verhalen en schrijven deelt hij ook met aspirant copywriters.
“In mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen laat ik zien dat iedereen meer uit teksten kan halen door wat slimme lessen over copywriting te implementeren. Copywriting is een echte 21ste-eeuwse vaardigheid. Het succes van een bedrijf hangt er vaak direct van af. Gelukkig is dit besef nu ook bij bedrijven groot. Daarom hebben eigenlijk alle goede copywriters een volle agenda.”
En met die volle agenda, is het natuurlijk ideaal als je op de achtergrond een online cursus kunt verkopen.
“Ja, zelfs als ik slaap kan ik blijven verkopen.”
Edward
“Dat geldt ook voor mij, vandaar dat ik me er de laatste jaren op ben gaan richten om mijn kennis over te dragen. Voor sommige (startende) bedrijven en zzp’ers is het (nog) niet mogelijk om een copywriter in te huren. Ik laat graag zien dat je met wat aandacht voor psychologie en persuasieve technieken een heel eind kunt komen.”
Voor wie is de cursus bedoeld?
“Ik richt me in de cursus vooral op degenen die het meest kunnen halen uit kennis over copywriting: eigenaren van een eigen zaak, een webshop, een contentplatform. Maar ik richt me ook op degenen die meer vrijheid en flexibiliteit in hun loopbaan willen en zich om willen laten scholen naar copywriter (schrijver van reclameteksten) of tekstschrijver (schrijver van allerlei soorten teksten in opdracht).
Ik heb de Cursus Copywriting in 30 Dagen zo opgezet dat je zo min mogelijk theorie en zo veel mogelijk praktijk voorgeschoteld krijgt. Ook als onervaren schrijver of marketeer kun je er direct de vruchten van plukken. De lessen zijn eenvoudig te begrijpen en snel toe te passen, mits je de Nederlandse taal goed beheerst”
Je cursus is populair! Hoe vinden al die cursisten jou?
“Ik promoot mijn cursussen vooral via mijn blog, waar duizenden bezoekers per maand op af komen. Daarnaast heb ik een e-maillijst die ik wekelijks op de hoogte hou van de beste copytips én mijn betaalde lessen.”
Wanneer en waarom besloot je dit onderwerp in een online cursus te gieten?
“Een paar jaar geleden – mijn blog was al een succes en ik kreeg regelmatig vragen – besloot ik dat ik meer mensen zou kunnen helpen met een laagdrempelige cursus copywriting. Een cursus maken is altijd veel werk, maar als je de materialen eenmaal hebt, kun je vrij eenvoudig een groot publiek bereiken.
Dat is ook de reden dat ik besloten heb om mijn cursus via Soofos beschikbaar te maken. Wat natuurlijk ook een rol speelt is dat ik mijn cursus ook kan verkopen als ik met werk voor klanten of voor mijzelf bezig ben. Ja, zelfs als ik slaap kan ik blijven verkopen.”
Hoe zou je zelf nu leren om copywriter te worden, naast je cursus?
”Neem de tijd om te oefenen. Alleen door de technieken steeds weer te oefenen, word je er beter in. Een goede leerschool is het beginnen van een blog.”
En wat zou je meegeven aan toekomstige instructeurs?
“Een cursus maken is enorm veel werk. Want je wilt het graag goed doen, je cursisten echt iets leren. Ik ben blij dat ik heb doorgezet. Want als je eenmaal die eerste versie van die cursus hebt, is het veel makkelijker om die continu te blijven verbeteren. Cursisten kunnen daarom steeds geactualiseerde voorbeelden en nieuwe inzichten verwachten.”
“Het belangrijkste bij een cursus is de focus. Je kunt heel veel uitweiden, omdat het een onderwerp is waar je als cursusgever veel vanaf weet. Maar daar is de cursist meestal niet mee gebaat. Die wil weten hoe hij of zij van A naar B komt, op de makkelijkste en prettigste manier.”