De optimale prijs van je cursus hangt van een heleboel factoren af. Wat wil je bereiken met je cursus? Gaat het je om de inkomsten of is je doel juist om bekendheid te genereren? Waar bied je de cursus aan? Voor hoeveel worden vergelijkbare cursussen aangeboden? Wat hebben mensen aan de cursus en het certificaat? Word jij als instructeur als legitieme expert gezien? Hoe kom je aan je expertise?
Iets wat vaak heel relevant lijkt is: hoeveel tijd heb je er in gestoken? Dat is echter voor de (potentiële) cursist juist niet heel relevant. Die koopt naar zijn idee gewoon het eindproduct en als die prijs hem/haar te hoog lijkt, blijft je cursus op de plank liggen en dat is natuurlijk ook zonde! In deze blog kijken we naar een aantal factoren die jou helpen een goede prijs te bepalen.
De minimale prijs
Laten we de vraag anders stellen. Niet hoeveel mag het kosten, maar hoeveel móét het kosten?
Je wilt er namelijk ook wat uithalen. Op zijn minst je investering. Dat is een startpunt en minimum om break-even te spelen, afhankelijk van hoeveel cursussen je verwacht te verkopen. Wat heb je uitgegeven aan software, materialen en andere tools? Zet dit af tegen het aantal cursisten dat je minimaal verwacht aan te trekken, en je hebt je basisprijs.
Wat betreft maximale prijs, raden we doorgaans een prijs aan van 100 euro – uitzonderingen daargelaten, natuurlijk. Je wilt namelijk wel dat je cursus toegankelijk en betaalbaar genoeg blijft, anders blijft ‘ie op de planken liggen. Zonde van je tijdsinvestering!
Je kennis is ook wat waard
Jij bent een expert in je vakgebied, maar ook daar heb je in moeten investeren. Boeken, opleidingen, tools en trainingen: dat ging er allemaal al aan vooraf. Als je cursisten met jouw cursus zelf bijvoorbeeld geld kunnen verdienen, kun je dat incalculeren in je prijs. Jouw cursus wordt daarmee immers nog waardevoller.
Meer dan break-even spelen?
Yes, please! Kijk allereerst naar vergelijkbare cursussen en wat zij vragen. Staar je niet blind op cursustitels of algemene onderwerpen, kijk zeker ook naar het niveau en de diepgang van de cursus. In de regel geldt: hoe gespecialiseerder je cursus is, hoe meer je ervoor kunt vragen.
Kosten van promotie
Ook na het maken en plaatsen van je cursus kun je nog kosten maken, bijvoorbeeld als je je cursus wil promoten met betaalde advertenties. Hou hier alvast rekening mee wanneer je je prijs bepaalt.
Aan de slag!
Tijd om te gaan rekenen. Nog meer weten over starten met het ontwikkelen van je cursus? We hebben een handig 10-stappenplan voor je gemaakt om je op weg te helpen. Succes!