Het verbeteren van persoonlijke vaardigheden kan je op veel vlakken iets opleveren. Zo kan je bijvoorbeeld leren hoe je sneller kan lezen of beter kan communiceren.
Deze skills kan je zowel in je persoonlijke leven als op je werk gebruiken. Vandaag gaan we nog zo’n vaardigheid bespreken, namelijk concentratie.
Het belang van beter concentreren
Het hebben van een goede concentratie is belangrijk. Waarom? Omdat het je helpt bij het afronden van taken.
Zo kan je het bijvoorbeeld gebruiken tijdens het leren, het schrijven van je boek of het doen van je werktaken.
Het kost wat moeite om te leren, maar je gaat er uiteindelijk veel aan hebben. Vandaag hebben we daarom 10 tips voor je, waardoor je makkelijker kan concentreren.
10 tips voor betere concentratie.
Hierbij snel de 10 tips voor een betere concentratie:
- Zorg voor een duidelijke to-do-lijst.
- Maak je werkplek netjes.
- Haal afleiding weg uit je omgeving.
- Luister niet naar muziek.
- Maak je geen zorgen om het eindresultaat.
- Zet een deadline voor jezelf.
- Werk in korte intervallen.
- Combineer kleine, soortgelijke taken.
- Gebruik een notitieblokje voor ideeën die opkomen.
- Maak de taak leuker voor jezelf.
We zullen per tip nog even verder uitleggen wat je eraan hebt en hoe je het kan doen!
1. Zorg voor een duidelijke to-do-lijst
Een to-do-lijst is de makkelijkste manier om je taken op te delen. Van tevoren weten wat je precies moet doen, maakt het makkelijker je op een taak te focussen.
Op je to-do-lijst schrijf je de taken op die nodig zijn. Dit doe je op volgorde van prioriteit of op basis van hoe lang het gaat duren.
Ook kan zo’n lijst je helpen gemotiveerd te blijven. Door taken af te ronden en van een vinkje (✓) te voorzien krijg je een gevoel van voldoening.
Motivatie en concentratie gaan hand-in-hand, dus doe er je voordeel mee.
2. Maak je werkplek netjes
Een nette werkplek maakt het makkelijker te concentreren. Je neemt afleiding weg door je rommel én overbodige objecten op te ruimen.
Niet alleen zorgt de rommel ervoor dat je chaos ervaart, maar het leidt je ook af.
Overbodige objecten kunnen van alles zijn. Zo kan je bijvoorbeeld je telefoon op je bureau hebben liggen, terwijl je deze niet nodig hebt. Het enige wat deze telefoon je dan biedt, is afleiding.
Heb je dus alleen je laptop nodig, leg dan de rest van je spullen in een lade of neem je laptop mee naar een werkplek waar verder geen spullen liggen.
3. Haal afleiding weg uit je omgeving
Net als het zorgen voor een nette werkplek, kan het je veel opleveren door andere afleidingen weg te nemen of stop te zetten.
Zo kan omgevingsgeluid je storen, kunnen andere mensen je afleiden en kan een bepaalde geur je uit je concentratie halen.
Los dit bijvoorbeeld op door een geluiddempende koptelefoon te dragen, mensen te vragen je het komende uur met rust te laten en de geur op te lossen.
De grootste afleiding is nog steeds je telefoon. Zorg ervoor dat deze je niet kan afleiden door deze uit of op vliegtuigstand te zetten.
4. Luister niet naar muziek
Dit gaat je misschien verrassen, maar muziek heeft geen positief effect op je concentratie. Wil je je concentreren, dan is stilte beter dan geluid.
Mocht het niet mogelijk zijn om naar complete stilte te luisteren, bijvoorbeeld door luide collega’s of een voorbijkomende treinen, zorg er dan voor dat je naar geluiden luistert die neutraal zijn.
Een goed voorbeeld van dat soort neutrale geluiden zijn natuurgeluiden of bijvoorbeeld geluiden van een koffietentje.
Dit doe je omdat die soort geluiden je niet per se afleiden. Deze geluiden zijn niet herkenbaar, zoals de melodie of teksten van normale muziek. Hierdoor wordt je dus ook minder snel afgeleid.
5. Maak je geen zorgen om het eindresultaat
Maak je tijdens het voltooien van je taken geen zorgen over het eindresultaat. Zolang je je werk doet zoals het hoort, dan is het resultaat altijd goed genoeg.
Je concentratie wordt beter als je met vertrouwen kan werken aan je taken.
De beste manier om die zorgen weg te nemen is door van tevoren duidelijk uit te zetten wat je wilt bereiken en hoe je dit gaat doen.
6. Zet een deadline voor jezelf
Het is belangrijk om deadlines voor jezelf te stellen. Dit doe je omdat het een taak bepaalde kaders meegeeft. Niet elke taak verdient evenveel tijd en aandacht als de ander.
Geef dus van tevoren aan hoelang je erover gaat doen. Mocht je niet op tijd klaar zijn, dan kan je er altijd nog op terugkomen.
Deadlines zorgen ervoor dat je taken kan stroomlijnen, want een tijdslimiet zorgt ervoor dat je gemotiveerder bent om de taak af te ronden.
Lukt dit binnen de gestelde tijd, dan is dat weer een positieve boost!
7. Werk in korte intervallen
Het werken in korte intervallen helpt je concentreren, omdat je weet dat je na een bepaalde tijd even een adempauze krijgt.
Ook zorgt het hebben van pauzes tussendoor ervoor dat je gemotiveerd en energiek blijft.
Nadat je even de benen gestrekt hebt, kan je vol goede moed weer door. Ook kan dit je helpen creatief te blijven. Door je even af te zonderen van de taak kan je nieuwe ideeën bedenken.
Wat raden wij aan als interval? Wij raden je aan gebruik te maken van de Pomodoro techniek. Oftewel een interval van 25 minuten, waarna je 5 minuten pauze kan nemen. In die tijd strek je je benen of drink je even wat water.
Door 25 minuten te besteden aan een taak met de zekerheid dat je daarna even een break neemt, kan je geconcentreerd blijven werken.
8. Combineer kleine, soortgelijke taken
Heb je veel taken die in essentie op elkaar lijken? Zorg er dan voor dat je deze bundelt tot één taak. Op die manier kan je makkelijker door blijven werken.
Dit werkt goed, omdat je niet veel hoeft te veranderen in je werkwijze en dus efficiënter kan blijven werken. Het wisselen tussen compleet verschillende taken kan ervoor zorgen dat je opnieuw in de “flow” moet komen.
9. Gebruik een notitieblokje voor ideeën die opkomen
Iets wat je concentratie kan verstoren zijn je gedachten. Voorkom dit door een notitieblokje bij de hand te hebben.
Zodra er een gedachte in je hoofd schiet, dan kan je deze opschrijven, zodat je er later iets mee kan doen. In principe kan je het daarna gewoon vergeten, waardoor je er niet teveel aandacht aan besteedt.
10. Maak de taak leuker voor jezelf
Je kan je makkelijk concentreren op een taak als je deze leuker of relevanter maakt voor jezelf.
Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe zorg je ervoor dat leren of het doen van je belasting leuker wordt?
Een goede manier om dit te doen is door jezelf te belonen, bijvoorbeeld met snoepjes of een koekje. Dat klinkt vrij kinderachtig, maar het werkt wel.
Ook kan je een taak zoals leren leuker maken door bijvoorbeeld dingen visueel te maken, zoals met een mindmap of door gekleurde markers te gebruiken.
Ga aan de slag!
Met deze tips gaat het je zeker lukken om je concentratie te verbeteren! Ga dus vandaag nog aan de slag. Wil je meer leren over persoonlijke ontwikkeling? Bekijk dan onze cursussen over persoonlijke ontwikkeling!