Er zijn verschillende functies, waarmee je in Excel je eigen leventje wat makkelijker kan maken. Dus waarom zou je dat niet doen? Precies, geen reden om dat niet aan te leren. Vandaag kan je lezen over twee nuttige functies / formules, namelijk Som en Gemiddelde.
Aan de slag met Som en Gemiddelde
Er zijn twee functies in Excel, waarmee je op voorwaarde van bepaalde waarden en berekeningen het gemiddelde of totaal kan uitrekenen. Die functies zijn respectievelijk “Gemiddelde als” en “Som als”.
Leer van Excel expert Martijn van Weeghel
[iframevideo] [/iframevideo]
Waarom zijn deze functies nuttig
In de instructievideo wordt als voorbeeld de verkoopcijfers van medewerkers in het eerste kwartaal gegeven. Deze zie je in een werkmap in Excel staan. Hierbij wordt ook aangegeven in welke regio deze medewerkers aan het werk zijn. Het belangrijkste is dat je hierbij eigenlijk wilt gaan kijken in welke regio de medewerkers het meeste succes hebben. Je wilt namelijk cijfers, waarop je beslissingen kan baseren.
Het nut van de functie gemiddelde
Het gemiddelde is bijvoorbeeld een indicator die je kan helpen om te bepalen of je meer óf minder medewerkers nodig hebt in een regio. Als het gemiddelde lager is in het ene gebied, dan in het andere, dan kan je daardoor beslissingen maken.
Wanneer we kijken in Excel, dan kan je met deze functie dus het rekenkundige gemiddelde van een reeks bepalen. Heel handig, wanneer je boven- of onderpresterende medewerkers wilt vinden.
Het nut van de functie totaal
Het totaal geeft je een goed beeld van wat er te halen is in een bepaalde regio, zeker wanneer je het combineert met het gemiddelde. Is er in de andere regio een lager gemiddelde en een hoger totaal? Dan weet je dat er ruimte is om medewerkers toe te voegen aan de lagere regio.
Leer nóg meer over Excel
Wil je nog meer leren over Excel? Dat kan natuurlijk in de online cursus Excel. Ook hebben we nog verschillende blogs over bepaalde onderwerpen, zoals drop down menu’s en macro’s in Excel!