Challenge recap: in 3 weken meer cursisten

Zag jij op onze Facebookcommunity de challenge voorbij komen waarbij we je tips geven om meer cursisten binnen te halen, maar had je geen tijd, motivatie, of misschien nog geen cursuspagina om dit mee te doen? No worries: we vatten de challenge hier voor je samen. 

Deze challenge is bedoeld als opfrisser van je marketing. Het kan je helpen een boost te geven aan je resultaten, zeker als je vastloopt of de basis nooit helemaal goed gelegd was.

De challenge bestaat uit verschillende opdrachten. Hier zie je ze op een rijtje, zodat je ze snel kunt doorlopen om je cursus in de spotlight te zetten. 

Opdracht 1: Bied gratis proeflessen aan

“Stel, je ziet een prachtig ingepakt cadeautje. Je weet niet wat erin zit, maar de verpakking belooft veel goeds. Er staan woorden op zoals professioneel, uniek, entertaining, en zo gaat het nog even door. 

Maar, je moet er 89 euro voor betalen. Zonder dat je het eerst open mag maken.

Dat is wat je cursisten ervaren als ze je cursus zien. Natuurlijk ziet het er op papier allemaal goed uit, maar ze willen weten hoe het echt zit.”

Veel instructeurs zijn huiverig om delen van hun cursus gratis weg te geven. Daar hebben ze hard voor gewerkt, en wat als cursisten niet verder kijken dan het gratis materiaal? 

Het gaat er om dat je gericht kiest welke delen van de cursus het meest logisch zijn om gratis aan te bieden. Lonne gaf de volgende tips: “Wees niet bang om te veel gratis weg te geven. Je cursus biedt toch veel meer waarde dan die drie lessen los van elkaar? Het geheel is meer dan de som der delen!

Kies voor deze tip drie lessen uit die voldoen aan de volgende criteria: 

  1. De les is representatief voor je cursus. De les (en jij) ziet er goed uit, het is niet een one of a kind les binnen je cursus. Je vertelt leuk en positief, je expertise komt goed over.
  2. De les voegt op zichzelf al waarde toe, omdat deze gaat over een veelvoorkomend probleem of vraagstuk rondom jouw cursusonderwerp of geeft een totaal nieuwe kijk op jouw cursusonderwerp.
  3. Markeer deze lessen als gratis proeflessen en promoot ze op social media.”

Wil je het er nog professioneler uit laten zien? Maak van deze gratis proeflessen dan een minicursus. Zorg dat ze logisch op elkaar aansluiten, maar dat het alsnog niet teveel weggeeft van je totale cursus. 

Hier zie je hoe Francine van Just Add Copy na deze challenge gratis proeflessen aanbiedt!

Opdracht 2: Kies een opvallende cursusafbeelding

Ga eens naar onze homepage. Welke cursus valt je direct op, en waarom?

Grote kans dat deze cursus een uitstekende cursusafbeelding heeft. Zorg ervoor dat hij niet alleen opvalt maar ook goed leesbaar is indien er tekst op staat. Hier een voorbeeld van een instructeur die meedeed aan de challenge! Deze afbeelding is van de cursus Geld Verdienen met Bloggen! Wat vind jij ervan?

Opdracht 3: Zet je klanten in als marketeers en sales reps

Je cursisten kun je ook verleiden om je mee te helpen met je marketing. Daar willen ze uiteraard wel iets voor terug. Met een refer-a-friend systeem beloon je cursisten die andere cursisten binnenhalen. Zo start je een heus sneeuwbaleffect. Het enige wat jij hoeft te doen om het balletje rollende te houden, is deze actie regelmatig promoten onder je cursisten.

Opdracht 4: Creëer lekker gevulde pakketten

Stel, je wilt een flesje parfum kopen. Je gaat naar de winkel, en ziet daar dat ene flesje in een goed gevuld cadeaupakket, voor maar een tientje meer! Waarom ook niet, denk je, en je loopt met veel meer naar huis dan gepland. 

Dat kun je ook met je cursus doen. Door pakketten te creëren met een iets hogere prijs, gevuld met producten als een e-book of extra opdrachten. Het kost jou niks extra’s om deze toe te voegen, maar je kunt wel een iets hogere marge behalen en meer cursisten overtuigen om je pakketten aan te schaffen!

Opdracht 5: Tick-tock! Kondig flash sales aan, voor het te laat is!

Wie houdt er niet van korting? En van die adrenalineboost die je krijgt wanneer je ziet dat vandaag nog 3 uur, 15 minuten en 21 seconde 21% korting op alle producten is! Dat is een teken: nu moet je wel kopen.

Flash sales zijn een goede manier om mensen over de streep te trekken. Kondig ze regelmatig aan en zet duidelijke grenzen, zodat je ook echt een gevoel van exclusiviteit creëert. 

Wij deden dit met de Back to School actie, en dat leverde de volgende resultaten op:

  • Tijdens de Back to School actie is 45% meer omzet gedraaid dan in de (rustige zomer) week ervoor.
  • Tijdens de actie waren er 26% meer bezoekers dan in de week ervoor.
  • Tijdens de actie zijn er 32% meer Soofos Plus abonnementen verkocht dan in de week ervoor.

Opdracht 6: Geef gratis 1-op-1 calls

Heb je een high-value cursus en wil je grote klanten/cursisten binnenslepen? Dan doet persoonlijke aandacht in de customer journey echt wonderen. 

Geef mensen de mogelijkheid om een gratis korte call in te plannen om je voor te stellen en om met ze af te stemmen of de cursus iets voor hen is. Daar wordt het ook een stuk exclusiever mee: je laat zien dat je niet zomaar iedereen wilt binnenhalen.

Waar zou jij een challenge voor willen zien op onze Facebookpagina? Laat het ons weten, en wie weet gaan we met jouw idee aan de slag. 

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.