Tip: Begin een podcast om je cursus te promoten

Vicky Frissen
  | 
29 september 2020

Je kan het zo gek niet maken, of er is een podcast over gemaakt. Zelfs als je googelt naar podcasts + stofzuigers, kom je een serieuze podcast over schoonmaken tegen. Waarom, zou je denken? Er kleven heel wat voordelen aan podcasts, zowel voor de luisteraars als de makers.

Niet zomaar een talkshow

Zeker sinds 2019 heeft de populariteit van podcasts een groeispurt doorgemaakt. Op Spotify vind je vrijwel alle bekende en minder bekende podcasts. Niet alleen voor crime junkies, maar ook voor professionals en dagdromers. 

Er is geen enkele beperking qua onderwerpen wanneer je een podcast wil maken. Kun je erover praten? Dan kun je er een podcast over maken. Zo is er voor ieder wat wils, als je diep wilt duiken in je favoriete onderwerpen.

Het luisteren naar podcasts is voor velen een handigere vorm van content consumeren. Je hoeft eventjes niet naar een scherm te kijken, en het kan ook onderweg. Ideaal. 

Waarom zou je een podcast maken?

Het is niet alleen leuk om naar podcasts te luisteren, ze maken is ook tof. Je kunt op de eerste plaats schaamteloos praten over je vakgebied of hobby. Maar ook als online instructeur kleven er extra voordelen aan het maken van een podcast. Zie je je cursus als een onderneming? Dan zijn dit de redenen om een podcast te beginnen:

#1 Je profileert jezelf als expert

Net als met een blog, laat je met een podcast nog meer zien dat je serieus met je vakgebied bezig bent. Dat kan voor potentiële cursisten en klanten net die laatste push zijn om voor jou te kiezen!

#2 Het kan je extra inkomsten opleveren

Waar er content wordt gemaakt, is er de potentie om geld te verdienen. Nu heb je daar, net als bij social media of blogs, wel een redelijke following voor nodig, maar er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met podcasts. Zo kun je uiteindelijk gesponsord worden, producten aanprijzen in je podcasts (en zo bijvoorbeeld je cursus verkopen) of werken met affiliatelinks.

Natuurlijk kun je ook indirect meer inkomsten genereren dankzij je podcast, bijvoorbeeld als luisteraars je aanbevelen aan anderen en zij je cursus kopen. 

#3 Je krijgt een groter bereik

Denken dat jouw doelgroep niet naar podcasts luistert, is een gevaarlijke gedachte. We herinneren je er nogmaals aan: er bestaan podcasts over schoonmaken. 

Op hoe meer kanalen je te vinden bent, hoe groter je bereik zal zijn. Als jouw naam dus ook prijkt op de podcast streaming platformen, pik je meteen een nieuw deel van je doelgroep mee.

Daarnaast is een podcast onderscheidend. Laten we eerlijk zijn, een blog is al lang niet meer speciaal, maar meer een basisvorm van content geworden. Hiermee spreek je dus ook de mensen aan die op zoek zijn naar iets extra’s.

#4 Groei je netwerk

Niet alleen je bereik, maar ook je netwerk kan groeien door een podcast. Je hoeft namelijk niet in je eentje je publiek te vermaken: nodig interessante gasten uit die hun steentje kunnen bijdragen. Daarmee profiteer je stiekem ook van hun bereik en doelgroep. 

Nieuwsgierig naar meer manieren om geld te verdienen aan je hobby? Ook daar schreven we een blog over! Ga jij een podcast maken? Met deze cursus over hoe je een podcast maakt, kom je al een heel eind.

Artikel uit de categorie:
Cursus verkopen

0 Reacties op "Tip: Begin een podcast om je cursus te promoten"

    Geef een reactie op dit artikel

    Leer onbeperkt met Soofos Plus

    • Onbeperkte toegang tot honderden Nederlandse cursussen
    • Probeer 7 dagen volledig gratis
    • Maandabonnement vanaf €19 per maand
    Probeer gratis Meer informatie over Soofos Plus
    soofos plus cursussen op laptop
    Gemaakt met in NL © 2020 - Soofos B.V.