7 tips voor het succesvol lanceren van jouw online cursus

Klaar voor lancering? Ho, stop, wacht nog even. Al voordat je je cursus live zet, kun je een aantal dingen doen die ervoor zorgen dat je meer verkoopt en mensen bereikt. Check hier onze vijf praktische tips.

#1 Start je sales processen niet pas na lancering 

We weten dat er heel wat bij komt kijken om je cursus af te krijgen, maar vergeet ondertussen niet ook al je sales en marketing in gang te zetten. Zorg ervoor dat je via social media spanning opbouwt, teasers laat zien.

Geef mensen die zich al eerder inschrijven of aanmelden voor een nieuwsbrief early bird korting. Op die manier kun je alvast leads verzamelen die klaarstaan op de dag van lancering.

#2 Test je cursus uit

We weten dat je staat te springen om je cursus live te zetten, en dat je er ontzettend veel hard werk in gestoken hebt. Maar vergeet niet vooraf je cursus uitgebreid te testen, en het liefst te laten testen. Na al die tijd er dicht bovenop te hebben gezeten, kan het namelijk moeilijk zijn om foutjes te herkennen.

Je kunt met een testronde feedback verzamelen van cursisten, en er een promotionele draai aan geven: geef bijvoorbeeld je cursus gratis weg aan 20 mensen, in de ruil voor feedback. Vergeet niet om positieve feedback en reviews ook openbaar te maken!

#3 Spread the word via LinkedIn, Instagram en Facebook

Als je zomaar met een cursus komt aanzetten, zullen veel van je contacten nog niet bereid zijn om te kopen. Zat het er echter al een tijdje aan te komen en heb je ze nieuwsgierig gemaakt, misschien zelfs wel om feedback gevraagd, dan is de kans groter dat ze je cursus kopen of aan iemand aanraden.

De truc hierbij is om social selling toe te passen, en er dus geen advertenties van te maken. Ga het gesprek aan met anderen in je branche, discussieer in de comments en breng terloops je cursus ter sprake.

#4 Zorg dat je expertise ook al op andere plekken te checken is

Zowel voor je online vindbaarheid als voor de autoriteit die je uitstraalt is het verstandig om al voor je je cursus lanceert andere content te plaatsen. Met bijvoorbeeld een blog, om je SEO te ondersteunen en al aan te tonen dat je kennis hebt van dit onderwerp. Of door geregeld artikelen op LinkedIn te plaatsen.

Als je ‘vanuit het niets’ met een cursus en content komt aanzetten, kan het even duren voordat daar beweging in komt te zitten, zeker als mensen niks terug kunnen vinden van voor die tijd. Daarnaast is het ook veel werk om in een keer alles tegelijk te doen.

#5 Creëer een sneeuwbaleffect met referral programma’s

Heb je een cursist binnengehaald? Probeer dan daaruit te halen wat erin zit: met referral programma’s kun je mensen overtuigen om vrienden, familie en collega’s aan te sporen jouw cursus te kopen. Zij krijgen in ruil daarvoor korting, jij krijgt twee klanten voor de prijs van, zeg, anderhalf. 

Ben je op zoek naar meer inspiratie voor het promoten van je cursus – of die nou al live staat of nog niet? Check al onze cursussen en blogs over het maken en verkopen van je cursus!

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.