facebook_pixel

Het klinkt ideaal. Je eigen online cursus maken en verkopen. Een passief inkomen creëren door online les te geven. Toch komt hier meer bij kijken dan je denkt. Het maken van je eigen online cursus is de eerste stap. In dit artikel kun je lezen wat de eerste stappen zijn om je eigen online cursus te maken. Na het maken en plaatsen van jouw cursus is het tijd om je cursus te gaan promoten. Een van de belangrijkste manieren waarop toekomstige cursisten jouw cursus beoordelen is op het aantal cursisten en reviews in de cursus. Een goede lanceringsfase kan dan ook essentieel zijn voor de groei en verkoop van jouw online cursus. In dit artikel gaan we jou 7 tips geven om succesvol je eigen cursus te lanceren.

 

1. Plan een lanceringscampagne en fase

Jouw eerste klanten vinden is heel belangrijk voor de groei van jouw online cursus. Een goede voorbereiding is het halve werk wordt altijd gezegd. Vaak klopt dit dan ook. Een goede planning kan je helpen op verschillende manieren. Zo geef je jezelf targets en doelstellingen, zodat je daar ook naartoe werkt. Als jij jouw lanceringscampagne goed plant kun je er voor zorgen dat alle kanalen elkaar versterken. Door sporadisch het een en ander te proberen zul je niet optimaal gebruik maken van je bereik. Maak een planning wanneer je de cursus wilt lanceren, welke kanalen je gaat gebruiken, en wie jou kunnen helpen. Je kunt dit vervolgens allemaal rustig gaan voorbereiden om een succesvolle start te hebben.

 

2. Verzamel vooraf al e-mail adressen en maak een facebook pagina

Misschien doe je dit, misschien nog niet. Het verzamelen van e-mail adressen en het maken van een facebook pagina kan een belangrijk onderdeel zijn van de lancering van jouw online cursus. Facebook en e-mail zijn belangrijke manieren om mensen te bereiken. Als jij een eigen online cursus gaat geven is het belangrijk dat jij jezelf als expert positioneert. Maak dus een facebookpagina waar je regelmatig interessante tips deelt op jouw vakgebied. De mensen die jou volgen op facebook kunnen later ook interesse hebben in jouw online cursus!

E-mail adressen kun je op verschillende (slimme) manieren verzamelen. Ontvang jij bijvoorbeeld regelmatig klanten? Vraag om hun e-mail adres zodat je ze later op de hoogte kunt brengen van jouw nieuwe cursus. Ook kun je bijvoorbeeld de e-mailadressen van jouw LinkedIn contacten verzamelen en een update sturen.

 

3. Verzamel feedback van een aantal cursisten door ze gratis toegang te geven (in ruil voor een review)

Natuurlijk kun je ons altijd om feedback plaatsen. Echter werkt het ook goed om feedback te vragen aan jouw doelgroep. Geef bijvoorbeeld een paar mensen gratis toegang voor de cursus. Je kunt ze vervolgens vragen om feedback over de stof en opbouw. Vraag ze natuurlijk ook om een review te schrijven over de cursus! Dit werkt erg goed bij het aantrekken van nieuwe cursisten. Door vroeg al om feedback te vragen krijg je gelijk een aantal fans van jouw product. Grote kans dat ze vervolgens graag helpen met het verder verspreiden van de cursus!

 

4. Start met een promotie aanbieding

Zodra jouw cursus klaar is om te lanceren kan een promotie aanbieding goed helpen bij de lancering. Dit kan in de vorm zijn van een korting op de cursus, maar je kunt het ook doen door er iets bij te geven. Misschien kun jij de eerste 10 klanten wel gratis een uur (skype)consult aanbieden bijvoorbeeld. Zo maak je de drempel voor de eerste klanten zo laag mogelijk. Ook kun je natuurlijk met een korting werken om de eerste mensen te overtuigen van jouw kennis!

 

5. Breng al jouw contacten op de hoogte van jouw online cursus

In je planning is het nu tijd om jouw contacten op de hoogte te brengen van jouw online cursus. Als expert op jouw gebied zal je al veel mensen kennen die baat hebben bij jouw online programma. Laat ze weten dat de cursus er is, en geef ze de mogelijkheid om gebruik te maken van jouw promotie aanbieding! Doe dit bijvoorbeeld via Mail, LinkedIn, Facebook, Instagram en twitter. Probeer gebruik te maken van alle kanalen die je hebt!

 

6. Maak zoveel mogelijk gebruik van de mogelijkheden van Soofos

Technisch gezien bieden we verschillende hulpmiddelen voor het promoten van jouw cursus. Zo kunnen we jou verschillende type kortingscodes aanleveren, unieke links of landingspagina’s. Naast de technische mogelijkheden, hebben we ook extra marketing mogelijkheden. We helpen jou dan ook graag bij het lanceren van jouw online cursus. Standaard doen we dit al door elke week onze nieuwste cursussen te promoten via e-mail en social media. Maar in overleg kunnen we altijd meer! We kunnen een uitgebreidere campagne opzetten voor jouw cursus, zodat deze extra veel opvalt. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden zodra jij klaar bent om jouw cursus te lanceren. Door onze krachten te bundelen krijgen we het meest voor elkaar.

 

7. Bied jouw cursisten iets extra’s om jouw cursus te verspreiden

Jouw eerste cursisten kunnen jou helpen met het verspreiden van jouw cursus. Geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om jouw cursus te promoten. Ze kunnen zich aanmelden als affiliate bij Soofos en jouw cursus verspreiden. Maak bijvoorbeeld een wedstrijd wie het meest nieuwe cursisten kan aantrekken, of bied ze een extra consult aan in ruil voor promotie.

 

Conclusie

Een goede voorbereiding van jouw lancering kan de promotie van jouw cursus in een hogere versnelling zetten. Door van te voren goed na te denken op welke manieren je wilt en kunt promoten kun je dit op een juiste manier doen. Vraag ons naar de mogelijkheden van onze kant om te zorgen dat we zo succesvol mogelijk jouw cursus in de markt kunnen zetten. We helpen je graag met de voorbereidende fase, zodat jij jouw cursus succesvol kunt lanceren!

 

0 Reacties op "7 Tips voor het succesvol lanceren van jouw online cursus"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2017 Soofos B.V.