Het belang en de rol van sociale media

Als bedrijf is het van belang dat je vindbaar bent voor je klanten. Dit betekent dat jij moet zijn waar je klanten zijn. Dat is tegenwoordig nog steeds sociale media. Van de belangrijke kanalen die we vijf jaar terug zagen, zijn er nog maar een paar over. Ontwikkelingen zorgen ervoor dat mensen van het een platform overstappen op het andere. Dat is goed, want dit betekent dat je als bedrijf de kans hebt om je op nieuwe kanalen te focussen. Sociale media is nu eigenlijk een plek waar bedrijven en het publiek samenkomen om content te creëren.

 

Welke content verwachten je klanten van je?

De manier waarop klanten media verwerken is ook sterk veranderd in de laatste jaren. De voorkeur veranderde van tekst naar afbeelding, en van afbeelding naar video. Door deze ontwikkelingen en de vele uren aan schermtijd die mensen hebben, is het vermogen om te concentreren ook sterk afgenomen. Korte video’s en snel leesbare afbeeldingen zijn daarom bij uitstek de best presterende mediatypen.

Dit betekent ook meteen dat kanalen waarop je deze soort media kan uploaden het erg goed doen.

 

Marketing en sociale media

Alle plekken waar de massa aan personen verschijnt, is ook meteen een marketingkanaal. Sociale media is voor bedrijven nu even belangrijk als alle andere massamediakanalen, zoals tv, radio, tijdschriften en kranten. Als een van de meest belangrijke communicatiemiddelen kan je dus niet achterblijven als bedrijf zijnde. Met de komst van marketing op zulke kanalen is het je vast niet ontgaan, maar sociale media marketing is nu een ding. Zo groot zelfs dat mensen er miljoenen mee kunnen verdienen, mits je weet hoe het werkt en hoe je er het meeste uit kan halen.

De belangrijkste sociale netwerken op dit moment

Heb je een website of bedrijf? Dan heb je veel kansen op het gebied van sociale media. Je kan deze uitgebreide netwerken namelijk gebruiken om nieuwe klanten te vinden en je huidige klanten tevreden of up-to-date te houden. Op de meeste sociale netwerkwebsites heb je de mogelijkheid om te adverteren en kan je zelfs op organische manier nieuwe fans vinden. Mits je het goed managet, kan je eigen bedrijf of website op slimme manier promoten onder een grote doelgroep. Hier hoef je niet eens een fortuin aan kwijt te raken.

 

1. Instagram

Met de opkomst van Instagram is er ook meteen een ander begrip geboren, namelijk: “influencer marketing“. Dit sociale netwerk wordt vooral gebruikt om te laten zien waar je bent, wat je doet en wat je hebt. Met afbeeldingen en video’s als voornaamste behoefte van de massa is Instagram dé beste plek om je merk op de kaart te zetten. Je volgers (followers) krijgen je beste foto’s en video’s  te zien en je kan nieuwe klanten vinden door middel van hashtags (#) en mentions (@) aan andere bedrijven of personen.

Het optimaliseren en up-to-date houden van je Instagram-account zou je eerste prioriteit op het gebied van sociale media moeten zijn, tenzij je bedrijf niks te maken heeft met afbeeldingen of video’s, dan is het waarschijnlijk de moeite niet waard. Is je account bekend genoeg? Dan kan je zelfs zo’n blauw “verified”-vinkje krijgen.

Content ideeën: sfeerbeelden, inspirerende afbeeldingen, quotes, videoproducties (via IGTV), verhalen.

 

2. Facebook

Ondanks dat het aantal Facebook-gebruikers afneemt, is het nog steeds het grootste sociale medianetwerk. Dit maakt het daarom nog steeds een goede plek om klanten te vinden. Bestaat je doelgroep voornamelijk uit jongeren? Dan heb je het meeste last van de afname in gebruikers. Meer en meer jongeren zijn te vinden op mediakanalen die op visuele media gericht zijn, zoals Instagram en Snapchat. Relatief gezien is het nog steeds een van de meest kosteneffectieve manier om je merk te promoten en nieuwe klanten of leads te vinden voor je bedrijf.

Content ideeën: quotes, vragen, korte video’s.

 

3. Snapchat

Onder de jongerendoelgroep is Snapchat een van de belangrijkste. Het is voor bedrijven erg lastig om hier als bedrijf goed zichtbaar te worden op organische manier. Gelukkig heeft Snapchat wel mogelijkheden om te adverteren. Hier kan je bijvoorbeeld focussen op het promoten van je app, je bedrijf of je website. Een nadeel van Snapchat is echter wel dat er voornamelijk jongeren op te vinden zijn en oudere leeftijdsgroepen deze app vermijden. Heb je jongeren als doelgroep? Dan kan je altijd kijken of Snapchat thuishoort in je sociale mediastrategie.

Content ideeën: sfeerbeelden, inspirerende video’s, eigen Snapchat-filter.

 

4. Pinterest

Nog zo’n visueel sterk netwerk, alleen dan gecombineerd met iets wat iedereen graag doet: lijstjes maken. Op Pinterest kan je dingen “pinnen” die je tof, inspirerend of uitdagend vind, waardoor je een lijst krijgt met afbeeldingen en links naar websites die aansluit op je eigen interesses. Het is de favoriete plek van mensen om quotes, ideeën en recepten te verzamelen. Dit netwerk is overigens populair onder meer dan alleen de jongeren, maar je content moet wel sterk en uitnodigend zijn om succesvol te zijn op Pinterest.

Content ideeën: uitnodigende afbeeldingen, links naar blogs, infographics.

 

5. LinkedIn

Voor ieder wat wils. Je hebt sociale mediakanalen die gericht zijn op vrienden, dus waarom niet voor zakelijke relaties? Precies, dat laatste is LinkedIn. Hier kan je connecten met zakelijke relaties, collega’s en kan je bedrijven vinden. Voor bedrijven die zich richten op andere bedrijven, ondernemingen of zelfs individuele professionals is LinkedIn een nuttig kanaal om aanwezig te zijn. Door middel van je connecties kan je ervoor zorgen dat je berichten zichtbaar zijn of je kan gebruikmaken van LinkedIn-marketing, om beter zichtbaar te worden.

Content ideeën: professionele sfeervideo’s, bedrijfsnieuwtjes, infographics, vragen aan netwerk.

 

6. YouTube

YouTube bestaat natuurlijk al zolang als we ons kunnen herinneren, toch blijft het gebruik van het netwerk stijgen. Nu de meeste sociale mediakanalen zich toch richten op visuele content mag je YouTube zeker niet verwaarlozen. In combinatie met de andere kanalen kan je vrijwel iedereen bereiken en ook als je net begint, kan je gebruikmaken van promotiemogelijkheden, zodat je kijkers en zelfs nieuwe klanten kan bereiken.

Content ideeën: tutorials, reviews, sfeerbeelden, nieuwtjes.

 

Aan de slag met je sociale media marketing

Sociale media mag eigenlijk niet uitblijven. Het maakt niet uit in welke markt je actief bent, want er zal een combinatie van mediakanalen zijn die bij je bedrijf past. Neem ook zeker even een kijkje bij ons aanbod van Sociale Media cursussen of marketingcursussen! Daar leer je op een effectieve manier meer over het inzetten van verschillende sociale media.

 

Succes met jouw sociale mediastrategie!

13 augustus 2019

0 Reacties op "6 belangrijkste sociale mediakanalen voor bedrijven"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.