Sociale media gericht op afbeeldingen en video’s maken doorgaans de grootste groei door. Het is dus niet gek dat Instagram ongelofelijk populair is en steeds populairder wordt. Iedereen en elk bedrijf zit erop, dus hoe zorg je ervoor dat jij in dit internetgeweld beter uit de strijd komt? Met die vraag gaan we je vandaag proberen te helpen. Met de volgende 7 Instagram tips ga jij meer uit je profiel en posts halen.

 

1. Besteedt genoeg tijd aan je bio

Wanneer je denkt aan je eigen Instagram-account, dan denk je vooral aan je berichten, volgers, hashtags en stories. Veel mensen vergeten hun bio, terwijl deze wel ongelofelijk belangrijk is, wil je gevonden worden. En dat wil je, dus is het de moeite waard deze te optimaliseren. Doorgaans zijn er enkele elementen die je zeker even moet verwerken in je biografie. Dat zijn:

  • Iets persoonlijks, kenmerkend voor jou. Dit kunnen karaktereigenschappen, hobby’s of interesses zijn. Hierin kunnen mensen zichzelf herkennen.
  • Een hashtag die bij je profiel past. In je bio kan je een hashtag opgeven die andere gebruikers of fans kunnen gebruiken. Zo kunnen anderen zich “verbinden” met jou.
  • Een klikbare link. Je profiel is een van de weinige plekken op Instagram waar je een link kan plaatsen waar een gebruiker direct op kan klikken. Hier komt ook de term “Link in Bio” vandaan.

Besteedt dus genoeg aandacht aan je bio, want het kan je veel meer volgers en fans opleveren, wanneer je deze goed instelt.

 

2. Er zijn andere apps om filters toe te voegen

Wil je af van de standaardfilters? Dan is het misschien leuk even door de app store te browsen. Daar zijn namelijk een paar apps te vinden die je kan gebruiken om betere filters te krijgen voor je foto’s en filmpjes. Er zijn, gelukkig voor jou, ook gratis bewerkingstools te vinden, die je direct kan downloaden en gebruiken.

 

Adobe Lightroom

Yes, ondertussen heeft Adobe ook al meerdere mobiele apps gecreëerd, waaronder de app voor Lightroom. Met deze app kan je gemakkelijk aan de slag om je eigen foto’s mooier te maken. Het gaat hier vooral om foto-optimalisatie en niet zozeer over fotomanipulatie. De app is kwalitatief hoogstaand en makkelijk te gebruiken.

 

VSCO

De app VSCO is een van de populairste apps voor fotografen en dat is geen toeval. Je kan er gemakkelijk foto’s en video’s in bewerken. Ook is het tot een bepaalde hoogte gratis te gebruiken en heb je keuze uit gratis filters die je meteen over je foto’s kan gooien.

 

PicsArt Photo Editor

Deze app behoort tot de meest gedownloade fotografie-apps aller tijden. Je hebt de mogelijkheid om collages te maken, effecten toe te voegen en gebruik te maken van tekentools. PicsArt is geschikt om simpele bewerkingen te maken, maar is op het gebied van collages en simpele bewerkingen wel een van de beste.

 

 

3. Maak slim gebruik van hashtags voor meer volgers (en likes)

Hashtags zijn bedoeld om allerlei foto’s te kunnen categoriseren. Daarom kan je hashtags gebruiken om te linken naar aanverwante foto’s. Er is een enorm grote groep aan hashtags die je kan gebruiken om meer volgers en likes te krijgen. Die lijst kunnen we zelf wel gaan opnoemen, maar je kan die ook lezen op deze pagina van Shopify. Het werkt het best als je wel relevante hashtags gebruikt, dus die te maken hebben met je product, jezelf of wat je wilt uitdragen.

 

4. Bespeel het algoritme voor betere resultaten

Het algoritme werkt op basis van voorkeuren die de gebruiker heeft. Vooral betrokkenheid is hierin een belangrijke factor. Wanneer een gebruiker jouw posts leuker vindt, dan die van anderen op Instagram, dan zal het algoritme jouw bericht hoger plaatsen. Het is dus belangrijk dat je posts creëert die de aandacht houden en de gebruiker aanzetten tot liken of reageren.

 

5. Stories zijn een makkelijke manier om betrokken te blijven

Stories hebben enkele voordelen. Het is een functie, waaraan Instagram zelf een hoge voorkeur geeft. Hierdoor staat het bovenaan de pagina, waardoor veel mensen het zullen zien. Hoe dan ook zien ze je naam en wie weet kijken ze je story. In dat geval hou je ze betrokken, zonder dat je daarvoor je eigen feed hoeft te vullen.

Ook spelen stories in op een belangrijk aspect van de menselijke psyche. Notificaties zorgen er namelijk voor dat je meer tijd besteedt op het platform. Dat is de reden dat jouw nieuwe story op Instagram rood omcirkelt wordt voor andere gebruikers. Op die manier zijn je volgers eerder geneigd deze te kijken.

 

6. Hou rekening met de tijd van uploaden

Wanneer je upload op Instagram beïnvloedt de performance van je post. Natuurlijk is de beste uploadtijd voor iedereen net anders, maar er is onderzocht wanneer je het beste kan uploaden (gemiddeld genomen). Onderzoek van SproutSocial wijst uit dat je het beste kan uploaden tussen 8 en 9 in de ochtend, rond 10 à 11 uur s’ochtends en uiterlijk om 7 uur s’avonds. Deze tijden komen ongeveer overeen met het reizen naar werk, het hebben van een koffiepauze en het reizen naar huis. Dit zijn doorgaans momenten dat mensen op hun telefoon zitten.

 

7. Balanceer datgene waarover je posts plaatst

Voor een goede wall is het nodig af te wisselen waarover je uploadt. Met alleen foto’s van eten kan het langer duren om volgers te krijgen, dan wanneer je dit combineert met reisverhalen of een story over de maker van het gerecht. Er is altijd meer te halen uit het soort content dat je wilt plaatsen. Je account met reisfoto’s kan je combineren met verhalen van mensen, quotes over reizen en inpaktips. Wanneer je opzoek gaat naar zo’n balans, dan zal je erachter komen dat je profiel er stukken completer uit zal komen te zien.

 

Leer meer over Instagram

Wil je Instagram inzetten voor zakelijke doeleinden, dan heb je iets meer structuur nodig. Daar komt namelijk meer bij kijken, bijvoorbeeld adverteren. Hoe dat allemaal werkt, dan kunnen we je de cursus Social Media Marketing met Instagram aanraden!

 

Ga aan de slag met deze tips en maak je Instagram-profiel ongelofelijk!

11 november 2019

0 Reacties op "Instagram tips om meer uit je profiel en posts te halen"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.