Er is over vrijwel alles wel een cursus te vinden, van vaardigheden die je medewerkers bezitten tot het onder de knie krijgen van software. Toch kiezen meer en meer organisaties er voor om zelf cursusmateriaal te ontwikkelen. Het klinkt misschien als veel werk, maar met de juiste aanpak kan het een enorme meerwaarde bieden voor je organisatie. In dit artikel ontdek je hoe je zelf effectief cursusmateriaal kunt ontwikkelen en welke soorten trainingen je kunt maken om je team sterker en competenter te maken.
Waarom zelf digitale leermiddelen creëren?
Jij weet als geen ander welke skills en vaardigheden jouw medewerkers moeten beheersen om hun werk goed uit te voeren. En hoewel er algemene cursussen bestaan over verschillende technieken en theorieën, zijn deze niet toegespitst op jouw bedrijf of product Wanneer je zelf (online) cursussen of trainingen creëert, kun je deze zo relevant mogelijk maken voor jouw organisatie en zelf de meest geschikte lesmethode kiezen.
Een ander voordeel waar je niet omheen kunt: e-learning is een goedkoop en effectief alternatief voor traditionele vormen van cursussen. Daar schreven we eerder ook al een blog over!
Soorten trainingen en cursussen die je binnen jouw organisatie kunt ontwikkelen
Het maken van je eigen cursusmateriaal biedt veel mogelijkheden. Hier zijn vier soorten cursussen die je binnen je organisatie kunt ontwikkelen:
Inwerken van nieuwe medewerkers
Een goed inwerkprogramma helpt nieuwe medewerkers om snel hun weg te vinden binnen het bedrijf. Denk aan trainingen over de bedrijfscultuur, werkwijzen, en het gebruik van interne systemen. Zo voelen ze zich snel thuis en kunnen ze meteen aan de slag.
Vaardigheidstrainingen
Deze trainingen richten zich op het verbeteren van specifieke vaardigheden die medewerkers nodig hebben in hun dagelijkse werk. Bijvoorbeeld communicatie, projectmanagement, of technische vaardigheden zoals softwaregebruik. Hiermee kunnen je medewerkers hun werk nog beter uitvoeren.
Product- en servicekennis
Zorg ervoor dat je medewerkers alles weten over de producten en diensten die je aanbiedt. Dit is vooral belangrijk voor je verkoop- en klantenserviceteams, zodat ze klanten goed kunnen adviseren en ondersteunen.
Compliance training
Compliance trainingen zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat je medewerkers op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving die relevant is voor jullie werk. Dit kan gaan over dataveiligheid, ethiek, en gezondheids- en veiligheidsvoorschriften. Zo voorkom je problemen en zorg je ervoor dat alles volgens de regels verloopt.
Met deze trainingen kun je gericht aan de slag om je team te versterken, wat uiteindelijk bijdraagt aan het succes van je organisatie.
Waaruit kan jouw digitale leermateriaal bestaan?
Vrijwel alle soorten media en bestanden kunnen tegenwoordig tot leermiddelen gerekend worden. En ze worden steeds makkelijker zelf te maken. Dit zijn de verschillende vormen en hun voordelen.
Video
Als je denkt aan online leren, dan voert video vaak de boventoon. Dat is logisch, omdat je met video kan laten zien wat er gebeurt of gebeuren moet. Mensen zijn nou eenmaal visuele denkers, waardoor video het belangrijkste digitale leermiddel is geworden.
Audio
Niet iedereen zal meteen denken aan het gebruik van audio binnen de les, maar het kan enorm nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het leren oefenen van gesprekken in bepaalde situaties. Ook kunnen audiobestanden waarin theorie wordt uitgelegd een mooie aanvulling zijn op video’s en leesmateriaal. Zo kun je bijvoorbeeld ook onderweg al wat kennis meepikken.
Afbeeldingen
En dan vooral infographics! Daarmee vang je in een klap een heleboel informatie en maak je het makkelijker te onthouden.
Tekst
Het fijne van online leren is dat het interactief is. Dat betekent niet dat tekst daar geen onderdeel van kan uitmaken. Maar: hou het kort. Gebruik tekst niet als primaire middel om informatie over te brengen. Je kunt het bijvoorbeeld wel inzetten voor samenvattingen.
Toetsing
Niet alleen hoe je informatie overbrengt, maar ook hoe je test of het overkomt, is belangrijk in je leermateriaal. We leren vaak juist als we vragen gesteld worden. Neem dit dus ook mee in het ontwikkelen van je lesmateriaal. Dat hoeft trouwens geen compleet examen te zijn. Zelfs al hier en daar een vraag stellen in een video houdt ons brein wakker. Al raden we zeker ook oefenopdrachten en testen aan om de voortgang van je medewerkers in kaart te brengen.
Waar kan je al je digitale leermateriaal kwijt?
Datgene wat je creëert (of bij elkaar zoekt) kan je kwijt in een zogenoemde digitale leerportaal. Dit is de plek waar medewerkers stap voor stap kunnen werken aan de lessen, opdrachten en toetsen. Als instructeur kan je deze gebruiken om de voortgang te volgen en om nieuwe informatie beschikbaar te maken.
Leermiddelen aanbieden via Soofos
Je kunt zowel je inwerktrajecten als de doorontwikkeling van je medewerkers online onderbrengen bij Soofos! Ontdek meer over de mogelijkheden van Soofos voor zakelijk gebruik of neem contact op om al je vragen te stellen.