E-mailmarketing is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Om jouw marketing via e-mail goed te laten verlopen zijn er verschillende programma’s die je daar bij helpen.
MailChimp is misschien wel de grootste en meest gebruikte ESP (E-mail Service Provider) bij kleine en middelgrote bedrijven.
ActiveCampaign is een hard groeiende speler. Het is een van de betere oplossingen als je veel aan de slag wilt met automatische campagnes. .
Wat is e-mailmarketing en waar moet je op letten
E-mail is een goede manier om je huidige klanten en relaties op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Ook zijn mailings een belangrijke manier om consumenten nieuwe producten aan te bevelen en daarmee je omzet te verhogen.
Ook bij Soofos maken we gebruik van e-mailmarketing om bijvoorbeeld nieuwe cursussen bekend te maken. Natuurlijk mag je niet zomaar iedereen een mail sturen.
Er is verschillende regelgeving waarop je moet letten. Zo moet elke mail bijvoorbeeld een uitschrijf-link bevatten, moet iemand zich hebben aangemeld voor jouw lijst of het moet een klant zijn geweest.
De opbouw van een marketing e-mail
Voordat je een e-mail gaat sturen moet je goed weten wat je doel van de email is. Zo kan het je doel zijn om informatie te geven, of om iemand door te laten klikken naar jouw website of product.
Afhankelijk van je doel vul je de inhoud van de mail. Je kunt een mail sturen met alleen tekst, maar als je professioneel wil overkomen zul je ook je logo, afbeeldingen en knoppen toe moeten voegen.
Je kunt de mail opmaken met relevante afbeeldingen, teksten of tegenwoordig zelfs filmpjes zijn. Deze email kun je bijvoorbeeld in HTML opbouwen, of via sommige programma’s met drag-and-drop interfaces.
Een belangrijk onderdeel van je e-mail is de onderwerpregel. Ongeveer 64% van de mensen opent een mail op basis van de onderwerpregel (Salesforce).
De voordelen van het gebruik maken van een ESP
Er zijn verschillende voordelen die je hebt door gebruik te maken van een Email Service Provider.
Allereerst zorgen zij ervoor dat je alle geldende regelgeving aangehouden wordt. Daarnaast hebben ze vaak makkelijke interfaces, waarmee je je eigen emails kunt bouwen.
Maar misschien nog wel belangrijker: ze maken het mogelijk om te gaan testen met onder andere de inhoud, onderwerpregels en verzendtijden.
Niet elke mail heeft dezelfde aantrekkingskracht om te openen. En dat is nou precies wel wat je wél wilt! Je kunt wel de mail maken en sturen, maar als hij niet geopend en gelezen wordt, bereik je er niets mee.
Met MailChimp en ActiveCampaign kun je makkelijk testen op verschillende variabelen. Hierdoor kun jij er voor zorgen dat jouw mails ook daadwerkelijk gelezen worden.
Naast dat het een stuk makkelijker maakt om je mails op te maken en door te testen, is er nog een ander belangrijk voordeel. Als je zelf e-mails gaat versturen vanuit bijvoorbeeld je normale e-mail, loop je een groot risico dat de e-mails in de spam terecht komen.
E-mail providers zoals Gmail en Hotmail beoordelen e-mails op bijvoorbeeld hoeveel er tegelijk verzonden worden, vanaf welk IP-adres dit gebeurt en hoe mensen er op reageren.
Als je zelf dit gaat doen zonder ervaring is er een grote kans dat jouw domein in de spamboxen terecht gaat komen. Zodra dat gebeurd is het heel lastig om daar weer uit te komen. MailChimp en ActiveCampaign houden dit standaard voor je in de gaten en zorgen dat jouw e-mails in de inbox terecht komen.
Welke verschillen zijn er tussen MailChimp en ActiveCampaign
Met zowel MailChimp als met ActiveCampaign kun je marketing e-mails versturen.
MailChimp is daarbij de grootste en heeft een heel simpele interface, waarmee je zelf mails kan opmaken. Een voordeel hiervan is dat je de basis van MailChimp zo onder de knie hebt.
Toch als je er wat meer mee wilt, heb je even nodig om het allemaal te begrijpen. De mogelijkheden zijn vaak voldoende voor de meeste mensen. Wil je iets dieper duiken in e-mailmarketing, dan wordt MailChimp alweer lastiger, wat een nadeel is van dit e-mailprogramma.
De kosten van MailChimp en ActiveCampaign liggen op een vergelijkbaar niveau. Bij beide programma’s kun je ook gebruikmaken van een eerste gratis versie.
Toch heeft ActiveCampaign een aantal mogelijkheden die MailChimp niet heeft.
Zo kun je bij ActiveCampaign ook gebruikmaken van SMS-marketing. Daarnaast is de mogelijkheid om workflows te kunnen maken veel uitgebreider en een groot voorbeeld van ActiveCampaign.
Je kan verder door-segmenteren op bepaalde gebruikersgroepen, waarmee je vervolgens weer gerichtere campagnes mee kan opstellen. Toch zit daar ook gelijk het nadeel, doordat er meer mogelijkheden zijn, duurt het ook langer om alles te leren.
Het is iets minder intuïtief om mee te werken ten opzichte van MailChimp. Dat is uiteraard wel een nadeel van ActiveCampaign.
Wil je ActiveCampaign 14 dagen uitproberen? Meld je gratis aan en probeer ActiveCampaign uit.
Leer de programma’s goed begrijpen dankzij een online cursus
Uiteindelijk kun je met zowel MailChimp als met ActiveCampaign een goede start maken. De basis van MailChimp leer je wat sneller dan bij ActiveCampaign.
Wil je meer functies gebruiken en echt goed MailChimp leren gebruiken? Je doet er dan verstandig aan om de online cursus MailChimp op Soofos te volgen. Je leert hier ook de extra functies die relevant zijn om goede e-mailcampagnes op te zetten.
Om ActiveCampaign te gebruiken zul je ook wat uitleg nodig hebben. Als je wilt starten met ActiveCampaign kunnen we je deze gratis online cursus aanbevelen.
Als je besluit om ActiveCampaign in te gaan zetten voor jouw e-mailmarketing doe je er verstandig aan om ook de betaalde ActiveCampaign cursus te volgen. Hier wordt een stuk dieper ingegaan op de mogelijkheden die het programma biedt.