Een online cursus maken die aansluit op de arbeidsmarkt: 5 tips

Misschien helpt jouw cursus wel iemand aan z’n droombaan! Met deze tips vergroot je die kans.

Online cursussen zijn razend populair – maar waarom willen mensen zo graag nieuwe dingen leren? Het is niet alleen leuk (hallo, cursus schilderen!) of praktisch (hola, cursus Spaans!), maar het heeft ook daadwerkelijk voordelen voor je carrière. 

Veel cursisten hebben al een opleiding gevolgd en een baan, maar willen nu iets totaal anders gaan doen – of juist een stapje hoger komen. Terug naar school gaan dan maar? Dat ziet niet iedereen zitten. Begrijpelijk. Het is vaak duur, tijdsintensief en de inhoud van ouderwetse opleidingen loopt achter de feiten aan. Daar heb je in de dynamische arbeidsmarkt van vandaag helemaal niks aan.

Dus zoeken veel mensen de oplossing in online cursussen: daarin bepalen ze zelf specifiek wat ze willen leren en wanneer. Zo bouwen ze dat vakje met vaardigheden op hun cv zelf op. 

Maar dan moet de cursus wel goed genoeg zijn en aansluiten op de arbeidsmarkt. Dat vraagt om specifieke content en een iets andere aanpak dan een cursus voor ‘’alle’’ geïnteresseerden. Dus: hoe kun je een online cursus maken die aansluit op de banenmarkt?

Waarom die aansluiting tot de arbeidsmarkt?

Misschien heb je al een cursus online staan die prima loopt. Waarom zou die niet goed genoeg zijn voor een aspirant-sollicitant?

Iemand kan een cursus grafisch design of online marketing voor veel verschillende redenen volgen. Je kunt een cursus grafisch design volgen om designs te maken als hobby, om content te creëren voor hun onderneming of omdat ze in die richting werk willen zoeken. Hetzelfde geldt voor online marketing: ben je ondernemer, of wil je je als werknemer beter in the picture zetten? 

Je hebt een extra Unique Selling Point

Je zou misschien denken dat die mensen allemaal dezelfde cursus grafisch design of online marketing kunnen volgen. Maar als je je als instructeur echt goed wilt positioneren, kies je juist specifieker één doelgroep, en voeg je hen doel als USP toe aan je cursus. Dat geeft de inhoud van je cursus ook richting. 

Al met al wordt je cursus een stuk waardevoller voor een specifiekere doelgroep. Dat kan enorm helpen in je marketing, want je boodschap en target market zijn super helder: ‘’Dit is geen one-size-fits-all cursus, dit is een cursus voor wie wil werken bij bedrijven als X, X en X!’’

Je maakt specifiekere inhoud

Een cursus online marketing voor zelfstandigen is misschien meer actiegericht, en gaat het erom wat je vooral zelf kunt doen. Maar voor iemand die het als werknemer wil toepassen, is het handig als ze in een sollicitatiegesprek kunnen uitleggen hoe ze data vinden, interpreteren, en hoe ze online marketing in een specifieke sector willen inzetten. De terminologie is belangrijk, want ze moeten met collega’s en stakeholders kunnen praten over strategie. Voor een zelfstandig ondernemer is dat minder van belang. Dat vraagt dus om twee verschillende cursussen, als je de diepte in wilt duiken tenminste.

5 tips voor het maken van een werkgerichte online cursus

Daar gaan we dan. Pak je bestaande cursus er maar bij, of het idee dat je voor een cursus had. Met deze tips kun je er een gerichtere cursus voor ambitieuze werkzoekenden van maken.

  1. Ga in gesprek met werkgevers en recruiters

Dit is de allereerste stap. Uiteraard helpt het als je weet waar bedrijven naar op zoek zijn in bepaalde functies. Welke tools moet een werknemer kunnen gebruiken? Welke technieken moeten ze toepassen? Wat is achterhaald en welke trends zitten er aan te komen? Gebruik deze info om je cursus vorm te geven, maar laat ook in je marketing merken dat jouw cususinhoud gebaseerd is op wat echte managers willen.

  1. Geef duidelijkheid qua niveau en toepassingen

Laat duidelijk zien op welk niveau cursisten uitkomen na het afronden van je cursus. Wat gaan ze doen tijdens de cursus en wat kunnen ze na de laatste les helemaal zelf doen? Zo help je je cursisten bepalen of het de juiste cursus voor hen is.

  1. Voeg relevante case studies toe

Baseer de voorbeelden in je cursus niet op fantasie, maar ga op zoek naar echte case studies uit het bedrijfsleven. Daar kun je ook om vragen bij andere bedrijven! Vermijd ook de standaard case studies over bedrijven als Apple, Google en Starbucks. Dat zijn vaak niet de bedrijven waar je doelgroep direct terecht wil of kan komen, en zij opereren met een compleet ander budget. Zorg dat je voorbeelden goed aansluiten op de realiteit.

  1. Voeg opdrachten toe die cursisten kunnen laten zien in een portfolio of cv

De kans is groot dat je geen officiële certificering mag of kunt geven na afloop van de cursus. Dat is maar voor een beperkt aantal cursussen weggelegd. Dat betekent niet dat je cursisten met lege handen hoeven te zitten: je kunt er namelijk wel voor zorgen dat de opdrachten die je geeft gebruikt kunnen worden in hun portfolio of cv. Bonuspunten als je laat zien hoe ze dat kunnen doen!

  1. Maak duidelijk waarom jij hier de aangewezen instructeur voor bent

Voor dit soort cursussen is social branding enorm belangrijk. Als je zelf namelijk niet echt als online marketeer gewerkt hebt en daar goede resultaten mee hebt behaald, is het niet echt duidelijk voor cursisten waarom ze überhaupt naar jou zouden moeten luisteren. We gaan er even vanuit dat je natuurlijk wel de nodige ervaring en juiste achtergrond hebt, dus laat dat ook zien. Laat cases zien uit je werk, deel ervaringen, bouw een netwerk op LinkedIn door actief te posten en bouw zo autoriteit in je vakgebied op. 

Wil je inspiratie opdoen? Check dan hier alle Opleidingen die we aanbieden. Wellicht staat die van jou hier binnenkort tussen!

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.