Instructeurs, laat je LinkedIn-profiel eens zien!
LinkedIn is veel meer dan een platform voor mensen die op zoek zijn naar werk of werknemers. Als je online cursussen creëert, kan LinkedIn de place to be zijn om je bereik en impact te vergroten. Je kunt er zowel je content en cursus promoten, als je personal brand. Je kunt er een community bouwen, en van anderen leren. Kortom: er is heel wat te doen.
Maar dat vraagt wel de nodige skills op LinkedIn, en je profiel en posts moeten ook naar behoren zijn.
In dit artikel duiken we daarom in een super waardevolle functie van je favoriete professionele platform: LinkedIn Creators. Wat kun je er mee doen, en hoe gaat je profiel eruit zien? Laten we het ontdekken!
LinkedIn for Creators: hoe gebruik je het als instructeur?
In maart 2022 kondigde LinkedIn een nieuwe functie aan genaamd LinkedIn for Creators, bedoeld om de enorme community van professionals te ondersteunen die hun kennis op het platform delen. Als maker van online cursussen ben je ook een Creator, en kun je hier dus ook je voordeel mee doen. Hier is hoe:
1. Je kunt nog makkelijker je expertise laten zien
LinkedIn for Creators biedt nieuwe mogelijkheden om je kennis, inzichten en expertise te delen. Je kunt berichten, artikelen, video’s, verhalen, live video’s en nieuwsbrieven delen, maar het maakt het vooral makkelijker voor je volgers om hier de juiste actie mee aan te gaan. Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe je het makkelijk maakt om via je profiel mensen zich te laten inschrijven voor je nieuwsbrief:
Lees ook: Personal branding als online instructeur: zo maak je van jezelf een succes
2. Je kunt een community opbouwen
De Creator-modus helpt je om meer volgers te krijgen en een community op te bouwen. In tegenstelling tot de traditionele ‘connecties’, kunnen ‘volgers’ nu up to date blijven met je content, zonder dat er een wederzijdse connectie nodig is. Met deze functie kunnen je posts een groter publiek bereiken. Schakel simpelweg de Creator-modus in je profielinstellingen in en start met het maken van waardevolle posts waar ook mensen buiten je netwerk interesse in hebben.
Check ook deze cursus: Klanten werven en opvallen op LinkedIn met video
3. Je kunt je bereik vergroten
Je kunt de onderwerpen waarover je post in je profiel weergeven als hashtags. Dit maakt het voor andere LinkedIn-leden om je te ontdekken en te volgen. Gebruik hier hashtags die relevant zijn voor jouw cursusonderwerp.
Een ander voordeel van je creator-modus aanzetten en je profiel goed inrichten, is dat je ook makkelijker gevonden kunt worden door mensen die op iemand anders profiel zitten. Browsen ze bijvoorbeeld het profiel van iemand in jouw branche? Als de Creator Modus aanstaat, kun je in suggesties terechtkomen.
4. Je kunt gebruikmaken van uitgebreide LinkedIn features
Nee, we hebben het hier niet over LinkedIn premium!
Als je aan de toegangscriteria voldoet, kun je toegang krijgen tot creator tools zoals LinkedIn Live en Newsletter. Ga naar het gedeelte met hulpmiddelen voor makers in de makermodus. Je ziet daar waartoe je toegang hebt.
Je krijgt bijvoorbeeld toegang tot Analytics, waar je onder andere per post analytics kunt zien, maar ook inzicht kunt krijgen in je doelgroep.
Lees ook: Zo zet je social selling in om je online training te verkopen – Maatos
5. Je profiel wordt geoptimaliseerd voor content creators
Op een ‘standaard’ LinkedIn-profielnscroll je eerst lang reacties op posts tot je terechtkomt bij werkervaring. Daartussenin kunnen ook andere delen staan, zoals geschreven artikelen.
In de creator-modus, wordt je profiel net even anders ingericht, waardoor relevant content als eerste te zien is. Dat zie je hieronder, bij instructeur Michiel Brand:
Je eigen content in je profiel in secties als Aanbevolen en Activiteit wordt naar de eerste plaats op je profiel weergegeven. Activiteit wordt relevanter: het laat niet langer meteen je vind-ik-leuks, opmerkingen en andere activiteiten zien (ze zijn nog steeds beschikbaar wanneer je op Alle activiteit klikt), maar de belangrijke acties, zoals posts.
Maak jij al gebruik van LinkedIn Creators? Check hier ook onze andere tips voor LinkedIn: 8 Tips om LinkedIn in te zetten om meer cursussen te verkopen!