Jouw eigen online cursus verkopen kan heel leuk zijn om te doen. Je kunt verschillende strategieën toepassen om via Social Media meer bekendheid te krijgen voor jouw cursus. In eerdere blogs hebben we je al meer verteld over de mogelijkheden van Social Media. Zo heb je kunnen lezen hoe je Facebook en Twitter kunt inzetten voor de promotie van jouw online cursus. In dit blog gaan we verder in op hoe je Instagram kunt inzetten voor de verkoop van jouw online cursus.

 

Achtergrond van Instagram

Op Instagram kun je alleen maar foto’s en korte video’s delen. Deze worden vervolgens getoond aan de mensen die jou volgen. Je kunt over de foto’s verschillende filters gooien, waardoor ze nog even wat strakker getoond worden. Oorspronkelijk kon je alleen vierkante foto’s uploaden. Tegenwoordig kun je alle formaten geschikt maken. Je kunt er vooral mooie foto’s en video’s terugvinden. Het is een zeer populaire app: in Nederland zijn er zo’n 2,1 miljoen gebruikers op Instagram. Daarvan zijn er bijna 1 miljoen dagelijks actief!

 

Instagram SM Cijfers

 

De gebruikers van Instagram

Instagram heeft veel dagelijkse gebruikers. Veel daarvan zijn redelijk jong. Van de Instagram gebruikers in Nederland is 58% in de leeftijd van 15 t/m 19 jaar. Toch vind je hier ook veel oudere mensen en voelt het niet kinderlijk aan. Er zijn veel bekenden, influencers, modegoeroe’s en creatieven actief op Instagram. Zo krijg je dus een heel divers overzicht van verschillende foto’s en afbeeldingen.

Instagram is een mooie manier om bestaande klanten actief te houden bij jouw cursus. Voor het vinden van nieuwe cursisten is het op dit moment nog niet heel geschikt. Het is wel een mooie manier om je cursisten op de hoogte te houden van jouw cursus, en om ze te inspireren tot het volgen van een nieuwe cursus en het krijgen van nieuwe kennis.

Klik hier en krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen

Krijg 7 dagen gratis toegang tot 150+ cursussen. Klik hier.

Hoe krijg je klanten met Instagram?

Je kunt op Instagram je volgers alleen maar via beeld benaderen. Dit is ofwel een video (tussen de 0 – 60 seconden), ofwel een afbeelding. Deze zullen visueel goed in elkaar moeten zitten. Op dit moment krijgen al jouw volgers de afbeelding gewoon nog te zien (op chronologische volgorde). Wel is Instagram op dit moment bezig met het uitrollen van een algoritme vergelijkbaar met die van Facebook.

Het plaatsen van afbeeldingen op Instagram is minder intensief dan bijvoorbeeld Twitter. Jouw volgers willen helemaal niet meer dan één afbeelding per dag van je zien. Ga je te veel posten krijg je een grote kans dat volgers je weer gaan ontvolgen. Op deze manier werkt het dus eerder averechts.

Het gebruik van hashtags (#) is ook belangrijk bij Instagram. Op hashtags kun je gevonden worden door mensen die jou nog niet volgen. Veel mensen kijken ter inspiratie op onderwerpen die ze zoeken. Als een afbeelding van jou daar tussen staat kun je dus zomaar een nieuwe volger krijgen!

 

Betaalde mogelijkheden

Op Instagram kun je ook betalen om je berichten te laten zien. Dit kun je doen via je Facebook advertentie account. Doordat het gekoppeld is aan Facebook krijg je ook de mogelijkheid om ver te richten op demografische kenmerken, interesse gebieden en andere kenmerken van jouw doelgroep. Op deze manier kan je Instagram goed inzetten in combinatie met het adverteren op Facebook.

Ook kun je op zoek gaan naar zogenoemde influencers binnen jouw vakgebied. Dit zijn mensen die veel volgers hebben en dus een groot bereik hebben. Aangezien Instagram op dit moment nog steeds een chronologische tijdlijn heeft, krijgen alle volgers een gedeelde afbeelding te zien. Zeker als je aan de creatieve kant zit zijn er veel influencers te vinden. Je kunt eens een influencer benaderen om te helpen bij de promotie van jouw cursus. Vaak vragen ze hier wel een vergoeding voor.

 

Hoe meet je succes?

Instagram kun je vooral inzetten om te inspireren en aan te zetten om bijvoorbeeld weer verder te gaan met de cursus. Ook kun je stimuleren op verkoop, maar let wel op dat de pagina waar je naartoe stuurt volledig geschikt is voor mobiel. De meeste gebruikers komen daar vandaan. Je kunt de resultaten van je campagnes vooral meten door het aantal mensen dat je foto / video leuk gevonden heeft, gereageerd heeft of als het gedeeld wordt. Ook kun je het aantal volgers van je account bijhouden en het aantal ontvolgers. Dit kun je bijvoorbeeld makkelijk doen door gebruik te maken van Iconosquare.

 

Tips & Tricks

Zorg dat je account goed gevuld is met een aantal foto’s en video’s. Niets is saaier dan een account waar maar 1 of 2 afbeeldingen in staan. Zorg dus dat je een aantal afbeeldingen in je overzicht hebt staan die de juiste uitstraling hebben.

Plaats niet te vaak foto’s en updates. Iedereen die jou volgt krijgt nu nog de updates te zien. Kom jij dus te vaak voor in hun tijdlijn dan zullen ze je eerder weer ontvolgen. Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Gebruik daarnaast relevante hashtags (#) om andere mensen te vinden die zoeken op de afbeelding.

 

Conclusie

Instagram kan een krachtige manier zijn om meer aandacht voor jouw online cursus te krijgen. Ook kun je op een leuke manier mensen inspireren of aanzetten tot actie. Op dit moment krijgen al jouw volgers nog jouw afbeeldingen te zien die je plaatst. Op redelijk kort termijn zal Instagram dit aanpassen en een vergelijkbaar algoritme van Facebook doorvoeren. De tijd zal moeten uitwijzen hoe dit effect gaat hebben op het bereik en vertoon aan jouw volgelingen.

Bekijk de marketingcategorie en laat je verassen door de cursussen op Soofos.

4 maart 2019

0 Reacties op "Instagram inzetten bij het verkopen van een Online Cursus"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.