Het maken van een eigen cursus is een leuke manier om extra geld te verdienen met kennis die je toch al had. We horen wel vaker dat het toch lastig is voor de instructeur om cursisten te vinden. En dat vinden we jammer, want we willen zoveel mogelijk kennis delen. Daarom krijg je vandaag wat tips om het bereik van jouw eigen cursus te vergroten. Er zijn namelijk veel dingen die jij zelf kan doen om jouw eigen cursus beter te promoten.
Waar gaat het mis?
Voor een nieuwe online cursus is het belangrijk om momentum op te bouwen. Dat doe je door cursisten in de cursus te krijgen, reviews te krijgen en in contact te komen met de cursisten. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Voor beginnende instructeurs is het vooral lastig, omdat er geen basis is, waarop je kan bouwen.
Hoe krijg je die basis die je nodig hebt?
Het is voor het vermarkten van een cursus fijn om een basis te hebben, bijvoorbeeld een eigen website, veel volgers of een e-maillijst met potentiële kopers. De volgende opties heb jij om jouw eigen cursus beter te promoten:
– Promoten op de eigen website;
– Sociale media gebruiken om de promoten;
– Promoten door de e-mailling;
– Jouw eigen netwerk inzetten;
– Op evenementen staan.
Hoe je de potentiële klanten die zich schuilhouden in deze groepen bereikt, dat lees je vandaag.
Promoten op de eigen website
Uiteraard is het mogelijk gewoon simpelweg een linkje te plaatsen naar jouw eigen cursus. Dit zorgt ervoor dat klanten de cursus gemakkelijk kunnen vinden. Wil je het iets groter aanpakken dan dat, dan kan je bijvoorbeeld nog landingspagina’s creëren voor de cursus, die gericht zijn op conversie. Ook is het schrijven van blogberichten en het gebruik van widgets die linken naar de cursus een goede manier om duidelijk te maken dat je een eigen cursus gemaakt hebt.
Volgers op sociale media aanspreken
Het spreekt eigenlijk voor zich, als jij op sociale media een groep mensen om je heen hebt verzameld hebt die dezelfde interesses en feeling hebben met het onderwerp, zal het vrij makkelijk zijn om ze naar de cursus te sturen. Je kan ze zelfs nog persoonlijke korting geven en ze aanzetten om recensies achter te laten. Dit zorgt op lange termijn voor meer overtuigingskracht op de cursus. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Facebook-groepen voor gebruiken, of contact op zoeken met de mensen in je vriendenlijst.
E-maillijst opbouwen
De e-maillijst is één van de belangrijkste bronnen van verkeer (als je het ons vraagt). Niet alleen kan je e-mail goed gebruiken om klanten op de hoogte te brengen van ontwikkelingen, je kan e-mail ook goed inzetten om te laten zien welke nieuwe producten of diensten je aanbiedt. Wil je weten welk e-mailprogramma je hiervoor het beste kan gebruiken? Lees dan dit bericht over e-mailmarketing programma’s.
Jouw netwerk inzetten
Net als het sociale netwerk, kan je jouw eigen netwerk goed inzetten. Mond-tot-mondreclame is nog steeds één van de belangrijkste manieren de bekendheid van producten te verhogen. Met de opkomst van het internet en de overvloed van (onnuttige) informatie is netwerken en de kracht van het woord nóg belangrijker geworden.
Op evenementen promoten
Uiteraard zijn leven we nu in een wereld waar online centraal staat. Maar dat betekent niet dat het persoonlijke contact dat je kan hebben met klanten niet meer relevant is. Evenementen worden nog steeds ruimschoots bezocht, en als je op de juiste plek staat met de juiste informatie, dan willen mensen met je praten. Wees dus niet bang om op een evenement te gaan staan dat relevant is voor de cursus. Deel daar visitekaartjes of flyers uit, waarop duidelijk gemaakt wordt hoe en waar ze de cursus kunnen vinden.
Een eigen cursus? Die heb ik niet.
Geen zorgen, het maken van een online cursus is geen raketkunde. In dit blogbericht lees je hoe jij gemakkelijk en gratis een cursus kan ontwikkelen. Je hebt er alleen enkele applicaties voor nodig en het belangrijkste, kennis van zaken.
Ga dus aan de slag met het maken van een cursus en bereik jouw doelgroep!