Er zijn altijd veel onduidelijkheden over de effectiviteit van e-learning. Veel mensen zijn dan ook benieuwd wat het verschil in effectiviteit van e-learning vs klassikaal onderwijs is. Vaak maken mensen inschattingen op basis van eigen inzicht of op onderbuikgevoel. Er zijn echter ook onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van e-learning. Daaruit blijkt vaak dat e-learning positief bijdraagt aan de ontwikkeling van mensen die er gebruik van maken. In dit artikel zullen we de bevindingen van verschillende onderzoeken toelichten.

Leestijd: 10 minuten.

 

De voordelen van e-learning

Op verschillende plekken wordt e-learning al actief ingezet. Dit komt vaak door de potentiële voordelen die e-learning te bieden heeft. Zo is het aan de leerling om te beslissen waar en wanneer er wordt geleerd. Ook kunnen makkelijk voorbeelden getoond worden. Op Soofos zijn we al overtuigd van de kracht van e-learning. We horen van veel mensen dat ze blij zijn dat ze op hun eigen tempo de cursus kunnen volgen. Daarnaast leert het makkelijk omdat je voorbeelden gelijk kunt nadoen en uitvoeren.

Wat vind de wetenschap van e-learning

Ook in de wetenschap zijn ze bezig met het concept e-learning. Vroegere onderzoeken zijn vooral beschrijvend geweest over het fenomeen E-learning. De laatste jaren is er echter een stijging te zien in onderzoeken die verder gaan dan beschrijvend. Zo wordt er steeds meer onderzocht wat het verschil in effectiviteit is tussen e-learning en klassikaal onderwijs. Dit wordt zowel op vakspecifieke onderzoeken gedaan, als op globaler niveau.

 

De effectiviteit op declaratieve en procedurele kennis

Onder andere Sitzmann et al. (2006) heeft de effectiviteit van klassikaal vs e-learning onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat e-learning voor zowel declaratieve (conceptuele kennis, bijvoorbeeld feitjes, definities, wetten en formules) als procedurele (manieren om de declaratieve kennis in te zetten) kennis even effectief is als klassikaal onderwijs. Daarbij komt er naar voren dat gebruik maken van een combinatie (blended learning) uiteindelijk het meest effectief is.

 

De leerresultaten en effectiviteit van e-learning verhogen

Uit het onderzoek van Sitzmann et al. blijkt daarnaast ook dat er manieren zijn die de leerresultaten positief beïnvloeden. Zo blijkt dat veel controle op de cursus, oefenmogelijkheden en feedback een positief resultaat hebben. Het blijkt dat de mate van interactie niet van invloed is op de leerresultaten. Onderzoek van Cook et al (2008) blijkt daarnaast dat online discussies en langere cursussen een positief effect hebben op het leerresultaat. Op Soofos proberen we waar mogelijk deze technieken in te zetten. Zo hebben bijvoorbeeld cursisten de mogelijkheid om online discussies te voeren via forums en discussies onder elke les.

 

Is e-learning een alternatief voor contactonderwijs?

Uit meerdere overzichtsstudies wordt de conclusie getrokken dat e-learning minimaal net zo effectief is als traditioneel onderwijs. Dit is in ieder geval als je kijkt naar instructievormen die betrekking hebben op kennis, vaardigheden en gedrag. Om dus de benodigde vaardigheden en skills te leren kun je zeker gebruik maken van e-learning (Dankbaar, 2009). Echter zijn er een aantal dingen die toch verschillen. Er is minder sociale interactie tussen cursisten onderling. Zo zal je dus niet snel een netwerk opbouwen vanuit een online cursus. Echter is het voor het leren van nieuwe vaardigheden en skills vaak niet nodig om deze sociale interactie te hebben.

 

De ervaring van de cursisten zelf

De effectiviteit van e-learning is in potentieel dus minimaal gelijk aan dat van klassikaal onderwijs. Maar, effectiviteit is niet alles. Ook de ervaring van de cursisten speelt een belangrijke rol. Als jij iemand op cursus stuurt, en die heeft een goede ervaring, dan is er een grotere kans van overspill op andere medewerkers. Dus hoe zit het met de ervaring van cursisten? Zijn die even blij met leren via e-learning? Doordat e-learning extra mogelijkheden biedt, zoals makkelijke herhaling en het volgen van een cursus in je eigen tempo, wordt e-learning door veel cursisten als een prettig alternatief gezien. De cursisten zijn dan ook even tevreden als met klassikaal onderwijs, ongeacht of ze kiezen voor deze methode of dat ze de methode toegewezen hebben gekregen.

 

De kwaliteit van de cursus blijft belangrijk

Dit is misschien een klein inkoppertje. Het maakt dus eigenlijk niet uit op welke manier er geleerd wordt, klassikaal of via e-learning. Wat wel belangrijk is en blijft, is de kwaliteit van de cursus. De manier waarop de cursus gegeven wordt is dus minder belangrijk. Een klein voordeel van een online cursus daarbij is dat de kwaliteit minder afhankelijk is van de docent. Bij klassikaal onderwijs is de instructeur degene die het onderwerp overbrengt. Als die een slechte dag heeft, zal de kwaliteit van de cursus minder zijn. Bij een online cursus kan het materiaal opnieuw opgenomen worden op een goede dag van de instructeur. Je kunt bij een online cursus dus elk onderdeel blijven verbeteren tot de gewenste kwaliteit gegeven wordt.

 

Wat kun je in de praktijk met deze informatie?

De effectiviteit van e-learning is dus niet meer te ontkennen. Voor cursisten is het een prettige en effectieve methode om nieuwe kennis en vaardigheden te krijgen. Uiteindelijk gaat e-learning een belangrijk onderdeel worden voor de ontwikkeling van mensen. Je kunt hier als organisatie en als instructeur op een verstandige manier mee omgaan.

 

Organisaties

E-learning is een effectieve methode om jouw mensen te trainen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Maak samen met jouw medewerkers een leerplan. Bedenk wat ze willen gaan leren, hoeveel tijd ze hier aan gaan spenderen, en wat ze er uiteindelijk aan hebben. Controleer de voortgang hierop, zodat je ook weet dat de medewerker echt vooruit gaat. Natuurlijk hoef je niet zelf alle cursussen te ontwikkelen. Op Soofos staan meer dan 150 verschillende cursussen. Deze zijn volledig in te zetten in het leertraject met jouw werknemer. Over het algemeen is het veel voordeliger voor bedrijven om gebruik te maken van e-learning trajecten dan klassikale trainingen. Voor bedrijven hebben we gerichte oplossingen. Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een gratis demo aan.

 

Docenten / Instructeurs

E-learning zal nooit een volledige vervanging worden van klassikaal onderwijs. Wel kan het een mooie aanvulling zijn op jouw lesprogramma, of kan het als studiemateriaal gebruikt worden. Het is daarvoor niet nodig om volledig eigen e-learning trajecten te maken. Het is veel sneller en makkelijker om gebruik te maken van bestaande e-learning programma’s en deze in jouw eigen lesprogramma te integreren. Bij Soofos hebben we speciaal voor scholen en docenten de mogelijkheid om gebruik te maken van onze eigen e-learning programma’s, in jouw eigen jasje. Bekijk hier de mogelijkheden voor Soofos voor scholen. Je kunt daar als docent tevens een volledig gratis account aanvragen.

 

Jouw ervaring

We zijn benieuwd naar jouw ervaring. Wordt e-learning al ingezet in jouw organisatie? Of heb jij zelf een ervaring met het volgen van een online training, en wat vond je ervan? Ben je een instructeur en wil jij jouw ervaring met e-learning delen? Laat het hieronder weten in de comments, we zijn benieuwd!

 

 

Bronnen:

  1. Sitzmann T, Kraiger K, Stewart D, Wisher R. Comparative effectiveness of webbased and class- room instruction: a meta-analyses. Personnel Psychology 2006;59:623-653.
  2. Cook D, Levinson A, Garside S, Dupras D, Erwin P, Montori V. Internet-based learning in the health professions, a meta-analysis. JAMA 2008;10:1181- 1196.
  3. Dankbaar, M.E.W De effectiviteit van e-learning en de implementatie in het medisch onderwijs, Tijdschrift voor Medisch onderwijs, 2009;28:212-222
6 juni 2019

0 Reacties op "Wetenschappelijk bewezen: E-learning minstens even effectief als klassikaal onderwijs"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.