Tegenwoordig is het niet vreemd dat we meer dan 50% van de dag weggestopt zitten achter een scherm. Daar gebeurt voor ons gevoel namelijk alles. De rest van de tijd slapen, proberen we tekenen te vertonen van sociale vaardigheden en zijn we bezig met onze eerste levensbehoeften. De balans is soms ver te zoeken tussen offline en online. Dat terwijl een balans tussen deze twee werelden juist veel kan opleveren. Zo ook op het gebied van educatie. Hier speelt blended learning, oftewel gemixt leren, een steeds grotere rol.
Wat is blended learning?
Blended learning is gemixt leren. Hierbij maken docenten of instructeurs gebruik van een combinatie van klassieke educatie en het ‘nieuwe’ digitale leren. De klassieke educatie bestaat dan bijvoorbeeld uit lessen in een klaslokaal, practicums, schriftelijke overhoringen of andere onderdelen van de offline les. Het digitale gedeelte, de e-learning, bestaat daarentegen uit video, afbeeldingen, quizzen en andere soorten interactieve content, en is dus online of via een platform te vinden.
Nu kan je je afvragen of deze twee varianten wel even effectief zijn, maar bewijs heeft aangetoond dat het effect van e-learning opweegt tegen de effectiviteit van klassieke educatie. Je hoeft dus niet bang te zijn dat e-learning een negatief effect heeft op het eindresultaat. Blended leren is dus meer dan geschikt voor het een rol in de educatie.
Waaruit bestaat blended learning?
1. Offline
We hebben het al even gehad over de vormen die onder offline leren vallen. Hieronder vallen dus onder andere standaard lessen in een klaslokaal, practicums en praktijklessen en alle verschillende toetsen en overhoringen. Omdat dit een offline ‘iets’ betreft, betekent dat automatisch dat er bepaalde voorwaarden zijn. Zo moet er voor offline leren een leraar aanwezig zijn om de les te geven. Ook de studenten zijn een vereiste en zonder locatie kom je niet ver. Dit zijn niet alleen voorwaarden waaraan voldaan moet worden, dit zijn óók dingen die je meestal niet gratis krijgt.
Het klassieke leren begint steeds meer terrein te verliezen ten opzichte van het digitale leren. Dit is goed te zien bij hogescholen en universiteiten, waar steeds minder fysieke aanwezigheid verwacht wordt. Dankzij het streamen of opnemen van de lessen kunnen deze ook aan de student worden getoond.
2. Digitaal
Onderdeel van het blended learning is dus ook het digitale leren. Tegenwoordig is er geen garantie meer dat een training volledig offline gegeven wordt. In veel scholen en opleidingen worden er al een of meer vormen van digitaal gebruikt om extra informatie te verschaffen aan de leerling of cursist. Zo worden applicaties zoals Moodle en Blackboard bijvoorbeeld gebruikt om extra bestanden beschikbaar te maken. Opleidingen die digitaal leren hebben omarmd, gebruiken de mogelijkheden om hele lessen te geven met video’s en ondersteuning.
Zoals eerder vernoemt is het dus een groot voordeel dat er geen docent of student op één bepaalde plek aanwezig hoeft te zijn. Zelfs het afnemen van testen en het beoordelen van stukken kan gewoon via een portal gedaan worden.
Hoe maak je blended learning effectief?
Om blended learning effectief toe te kunnen passen is het nodig om een balans te vinden tussen zowel de educatie in het klaslokaal als de lessen die digitaal te volgen zijn. Hier moet vooral de docent goed over nadenken, omdat deze van dichtbij meemaakt wat de studenten nodig hebben. Het is voor effectieve blended learning nodig om de intrinsieke motivatie van studenten aan te spreken, zodat ze autonoom kunnen werken in het digitale deel van de les. Er komt namelijk wel verantwoordelijkheid bij de student te liggen, omdat deze de kans krijgt om op een zelfgekozen tijdstip en locatie te gaan leren.
Toepassingen van blended learning
Onderwijs
De toepassingen van blended learning voor het onderwijs lijken onuitputbaar. Met de nieuwe mogelijkheden die nieuwe technologieën teweegbrengen, kan het onderwijs blijven innoveren. In het onderwijs is de combinatie van klassiek klassikaal onderwijs en e-learning handig. Niet alleen zijn er dankzij het klassieke onderwijs contactmomenten met studenten, maar is er ook ruimte om persoonlijk op onderwerpen of knelpunten in te gaan.
Met de digitale mogelijkheden maken docenten het mogelijk voor studenten om door naslagwerken heen te lezen of samenvattingen terug te kijken. Ook kan ondersteunend materiaal via een digitale omgeving beschikbaar gemaakt worden, zodat studenten extra diepgang kunnen genieten.
Inwerktrajecten
Ook voor de educatie binnen bedrijven en organisaties is blended learning een geschikte oplossing. Het inwerken van nieuw personeel kost namelijk veel tijd (en geld). Omdat het werken voor een bedrijf betekent dat je én de systemen moet leren kennen én de manier van werken. Is het gebruik van blended learning nuttig. De onderdelen die geen persoonlijke begeleiding vereisen kan je dan gemakkelijk via een digitale omgeving laten lopen. Grote kans dat er gedeelten zijn waar een begeleider of coach een belangrijke rol speelt. Daarvoor is het offline gedeelte van het blended leertraject bedoeld. Zo bespaar je tijd waar dat kan.
Trainingen op locatie of intern
Ook voor trainingen kan een blended training positieve effecten teweegbrengen. Niet alleen geef je mensen meer vrijheid, omdat een gedeelte online of digitaal gevolgd worden, maar hiermee bespaar je ook op reistijd en potentieel op geld. De combinatie van beide manieren van leren zorgt ervoor dat de training tóch zo effectief als mogelijk is.
Waarom is “blended leren” zo populair?
Met de opkomst met alles dat online en digitaal is, is ook het digitale leren populair geworden. De reden dat bedrijven en scholen niet meteen staan te popelen om volledig over te stappen op online is dat het vaak een grote investering vergt. Dit is echter niet helemáál waar, aangezien je, net als met alles, met kleine stapjes kan beginnen. Zo is het digitaliseren van kleine onderdelen al een goede eerste stap!
Voordelen én nadelen van blended learning
Hieronder zie je de grootste voor- en nadelen van blended learning overzichtelijk tegenover elkaar staan.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Mogelijkheid om ook te leren buiten klaslokaal | Grote afhankelijkheid van technologie |
Toegankelijkheid wordt vergroot | Opstart traject om te wennen |
Vergroting autonomie en zelfredzaamheid | Minder controle over acties van studenten |
Toetsing en monitoring wordt makkelijker | / |
Wees niet bang om de mogelijkheden van blended learning te ontdekken!