Daar is ze dan, de laatste maand van dit jaar. 2020 staat voor de deur en wij zijn enthousiaster dan ooit!

Dat betekent doorgaans één ding, dat iedereen het leven weer op de schop gooit met goede voornemens.

Ook ons team. Zo hebben we iemand die minder snoep gaat eten en iemand weer een abonnement op de sportschool heeft afgesloten (favoriete machine: het koffiezetapparaat, uiteraard).

Een ding is zeker, we gaan het gewoon wéér proberen en we zien wel hoe ver we komen.

Vandaag hebben we voor jou 20 goede voornemens voor 2020 verzameld!

 

Geen idee wat te doen? Gebruik het rad van fortuin! Zet het wiel op 20 en zie wat er gebeurt, misschien wordt je verrast!

 

1. Het leren van een nieuwe taal

Je hebt er een héél jaar de tijd voor, dan kan je echt wel een nieuwe taal leren.

Meertaligheid is tegenwoordig bijna een must. Eigenlijk telt de combi van Nederlands en Engels al niet meer als meertalig.

De Nederlandse standaard neigt eerder naar het kennen van drie talen, dan van twee.

Welke raden wij aan? In principe zijn er drie talen (naast Engels) waar je wereldwijd en veel aan kan hebben, namelijk:

  • Spaans (tweede grootste taal ter wereld).
  • Russisch (veel landen in het Oostblok hebben Russisch als tweede taal).
  • Mandarijn (meest gesproken taal ter wereld).

 

2. Stoppen met roken

Stoptober is zó vorig jaar, tenminste dat ligt aan het moment waarop je dit leest.

Midden in het jaar, terwijl je misschien wel enorm veel stress van school of werk voelt, is het slechtste moment om te stoppen.

Je kan beter beginnen in het nieuwe jaar. Het vuurwerk is hét startschot dat je nodig hebt. Oktober is zo’n raar moment om te stoppen met roken.

Hoe doe je dat dan precies? Start een week voor oud en nieuw alvast met het voorbereiden. Wat moet je regelen?

  • Zorg ervoor dat je geen sigaretten meer hebt op nieuwjaarsdag.
  • Koop voor de lastige momenten een nicotine pleister of spray hebt.
  • Vraag mensen om je heen om je verantwoordelijk te houden voor je keuzes.
  • Zorg ervoor dat je een fidget of iets anders om je handen bezig te houden hebt.

Het is altijd al een van de populairste goede voornemens geweest en terecht, want wat levert het je nou eigenlijk op?

 

3. Mooiere foto’s leren maken

Wil je blijvende herinneringen creëren? Herinneringen die er zullen zijn, zelfs als jij ze even vergeten bent?

Dan moet je starten met het maken van foto’s. Misschien doe je dat al, dan kan je misschien wel nóg mooiere foto’s gaan maken!

Er zijn verschillende soorten fotografie waarmee je je bezig kan houden. Zit je veel op sociale media? Dan is food-, reis- of natuurfotografie misschien wel iets voor je.

Meer en mooiere foto’s maken van geliefden of kinderen? Dan kan moet je echt deze tips voor portretfotografie lezen!

 

4. Een instrument leren bespelen

Wanneer we het hebben over de taal die je niet kan spreken, maar alleen kan horen, dan heb je het over muziek.

Het bespelen van een instrument kan je veel meer geven dan enkel de vaardigheden.

Zo kan je bijvoorbeeld nummers spelen voor je familie, vrienden of kennissen, en kan je samen met anderen muziek maken.

Het draagt dus ook zeker bij aan het gevoel samenhorigheid, tenminste, als je het de kans geeft!

Benieuwd naar het leren bespelen van een instrument? Bekijk dan eens onze muziekcursussen!

 

5. Minder vaak op je mobiel zitten

Leg je telefoon eens weg joh! Zodra je klaar bent met het lezen van deze blog natuurlijk, zo zijn we dan ook weer!

Als je iets vaker opkijkt van je telefoon zie je meer van de wereld en van de mensen om je heen.

Uiteindelijk ga je daar veel meer plezier uit halen dan uit dat stukje metaal/glas dat je in je hand hebt.

Gematigd gebruik van je smartphone brengt je evenveel van de positieve effecten als overmatig gebruik.

Sterker nog, waarschijnlijk voel je je meer verbonden als je aandacht besteed aan de mensen om je heen!

 

6. Jezelf minder vaak laten afleiden

Grote kans dat je deze blog als afleiding gebruikt. Jezelf laten afleiden is namelijk enorm makkelijk.

Tenzij je je enorm bewust bent van elke actie/reactie die je lichaam en hersenen je voorschotelen, zal je afgeleid worden.

Toch kan je er veel aan doen om je niet te laten afleiden.

Dit zijn onze 4 stappen om afleiding (zo goed mogelijk) uit te sluiten:

  1. Maak je bureau leeg van alles waarvan je weet dat het afleid (rommel, telefoon, post-its).
  2. Geef bij de mensen om je heen (thuis of kantoor) aan dat je de afleidingsvrije-zone in gaat.
  3. Zet een timer voor 25 à 30 minuten die je ongestoord gaat werken. Reageer nergens op!
  4. Neem 5 minuten pauze om je af te laten leiden en even te lopen, daarna kan je weer verder.

Niet alleen werkt dit als een malle om gefocust te blijven, ook kan je in de periode dat je gefocust werkt zeker één of twee taken afronden.

 

7. Assertiever worden

Heb je weleens het gevoel dat je een blad voor de mond neemt, of dat je niet het gevoel hebt dat je alles durft te zeggen tegen diegene die er toe doet?

Dan mag je aan je assertiviteit werken. Voor velen is het toch een gevoelige kwestie, want ja, je verandert er je karakter een klein beetje mee.

Toch kan het goed voor je werken als je meer uit relaties, werk en je privéleven wilt halen!

Door je assertiever op te stellen kan je meer uit je leven halen en laat je minder snel over je heen lopen.

Klinkt dat interessant? Dan weet je dat je aan een van de goede voornemens zoals deze moet gaan werken!

 

8. Constanter gaan mediteren

Als je veel door de blogs op het internet struint, dan zal het je al zijn opgevallen dat veel (echt héél veel) blogs over yoga en meditatie gaan.

Dat is omdat meditatie werkt, het werkt zelfs heel goed. Wil je bewuster leven, dan is meditatie de oplossing.

Hierdoor ga je uiteindelijk vanzelf je telefoon minder gebruiken, word je assertiever en kan je misschien wel stoppen met roken.

Door te gaan mediteren word je je bewust van meer emoties en gedachten, en kan je je aandacht gaan sturen.

Ga je constanter mediteren? Dan zie je langzamerhand alle onderdelen van jouw leven beter worden.

 

9. Meer bewegen en sporten

Beweging is een hele goede manier om energie bij jezelf los te maken.

Het is überhaupt gewoon fijn om in beweging te zijn.

Logisch is het zeker, want onze lichamen zijn ervoor gemaakt.

Kijk bijvoorbeeld een héél ver terug. Toen deden we alles te voet, want er was gewoon geen andere optie.

Nu gaan we van slapende houding naar zitten in de auto, zitten op werk en zitten op de bank.

Je kan mij niet wijsmaken dat dat gezond is. Ga dus eens wat vaker wandelen s’avonds of in je pauze, of ga weer een sport doen!

Sporten geeft je zelfs een gevoel van samenhorigheid. Mocht je een winnersmentaliteit hebben, dan kan je die hier ook heel goed in kwijt.

 

10. Lekkerder in je vel zitten

Het kan ook gewoon zijn dat je je wat fijner wilt voelen en niet al teveel wilt veranderen in de rest van je leven!

Helemaal goed, lekker doen. Je lekkerder in je vel voelen kan op verschillende manieren.

De beste manier om dit te doen is door negatieve gedachten over jezelf te herkennen en uit te schakelen.

Negatieve gedachten doen namelijk helemaal niks voor je.

Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kan het op twee manieren doen.

  1. Schrijf per dag de negatieve gedachten die je had op en schrijf daarna twee redenen op waarom deze gedachte niet waar is.
  2. Op het moment dat je een negatieve gedachte ervaart, dan focus je je gedachte op je ademhaling en tel je langzamerhand tot 10.

Beide manieren zorgen ervoor dat je negatieve gedachte vervangen wordt. Bij de eerste met positieve gedachten en bij de tweede door leegte.

 

11. Vaker momenten met mensen doorbrengen

Hoe je het ook went of keert, de mensen in je leven maken je leven leuk (en soms, heel soms, iets minder leuk).

Toch haal je uit je familie, vrienden en kennis waarschijnlijk meer plezier dan je doorhebt.

Spendeer dus wat vaker momenten met de mensen om je heen en probeer eens wat vaker nieuwe herinneringen te creëren.

 

12. Vaker oprecht andere mensen willen helpen

Het ervaren van plezier kan vanuit de gekste plekken komen.

Toch is een van de simpelste manieren om dit plezier te ervaren door anderen te helpen.

Wanneer je terug denkt aan alle momenten dat je iemand hebt geholpen of dat iemand je hielp, dan voel je je vast dankbaar.

Dat komt doordat het helpen van anderen de beste manier is om jezelf te helpen.

Je voelt je er beter door en ervaart meer positieve effecten. Het enige wat je hoeft te doen? Oprecht aardig en behulpzaam zijn tegen anderen.

 

13. Minder alcohol drinken en meer smoothies

Dat alcohol je eigenlijk tegenwerkt, dat zal vast niet als verrassing komen.

Eerlijk gezegd zal ik het zelf ook lastig vinden om dat ene biertje of wijntje te laten staan, maar ja, dan doe ik wel een van de andere 19 dingen!

Alcohol verdoofd niet alleen je gevoel, het verstoord ook heel veel processen in je lichaam en hersenen.

Daarom voel je je de dag na je nachtelijke avontuur altijd slecht, omdat je lichaam heel veel te herstellen heeft.

Smoothies daarentegen, zijn heel erg lekker en vaak gezond.

 

14. Hoe je hersenen scherp met puzzels

Er zijn verschillende manieren waarop je jezelf scherp kan houden.

Zo kan je gaan lezen of gaan mediteren, maar dat is niet voor iedereen. Wil je liever spelenderwijs je hersenen op scherp zetten?

Ga dan puzzelen! Klinkt ouderwets, dat is het ook.

Toch kan je tegenwoordig zoveel verschillende soorten puzzels vinden: kruiswoordpuzzels, tectonics en woordzoekers.

Niet alleen blijf je er scherp door, maar je kan ook (pas op!) nieuwe woorden leren kennen.

Klinkt niet geheel slecht toch?

 

15. Focus je op prioriteiten en werk minder

Hoeveel dingen doe je nu eigenlijk op één dag. Waarschijnlijk veel! Schrijf eens een keer op wat je allemaal hebt gedaan op één dag.

Grote kans dat een kwart van al deze dingen niet hadden gehoeven of weinig prioriteit hadden.

Dat betekent dat je tijd kan winnen door de onnodige dingen uit je dag te halen.

 

16. Maandelijks echt iets nieuws proberen

Het kan zomaar gebeuren dat je na de eerste maand geen zin meer hebt om je goede voornemen aan te houden. Dat maakt niet uit.

Veranderingen kosten tijd, maar je hoeft niet te veranderen, dat is het mooie.

Wat je kan doen om het hele jaar leuk te houden voor jezelf is elke maand actief opzoek gaan naar echt iets nieuws.

Ga de ene maand vaker wandelen, de andere maand proberen gitaar te spelen en de laatste maand je eigen smoothies maken (we houden van smoothies, mocht je het nog niet doorhebben!)

 

17. Creëer een passief inkomen voor jezelf

Iets zakelijker dan de bovenstaande goede voornemens, maar je kan ook voor jezelf op zakelijk gebied iets leuks gaan doen!

Wat dacht je van het creëren van een passief inkomen? Dan heb je er een constante inkomstenbron bij, waardoor je misschien wel minder kan gaan werken.

Welke opties heb je dan? Er zijn er zo ongelofelijk veel mogelijkheden, hier vind je meer dan 20 vormen van passief inkomen!

Onze favoriet? Dat is natuurlijk de online cursus!

 

18. Gezonder en bewuster eten

Misschien wil je wel helemaal niet stoppen met roken of drinken (of doe je dat al niet).

Toch is er vaak wel ruimte voor verbeteringen op het gebied van gezondheid. Voeding speelt een grote rol daarin!

Wat je eet, hoe vaak je eet en hoeveel je eet heeft veel invloed op hoe je je voelt en wat je allemaal kan op een dag.

Wist je bijvoorbeeld dat we als mensen helemaal niet gemaakt zijn om zoveel dierlijke voeding binnen te krijgen als we doen.

Zo hebben meerdere onderzoeken uitgewezen dat het lichaam beter presteert wanneer je de ratio 40-60 aanhoudt.

40% dierlijke voeding en 60% plantaardige voeding.

Grote kans dat jouw balans anders is! Kijk er eens na en ontdek wat voeding in 2020 voor je kan gaan doen.

 

19. Meer geld opzij zetten voor leuke dingen

Als je elke week €5 of €10 opzij zet, dan kan je na enkele weken al iets leuks doen voor jezelf.

Ook zijn er veel mensen die met een groep elke week wat opzij zetten. Daarmee creëren ze samen een potje voor leuke dagjes weg.

Zet jezelf een reminder om elke week minimaal €5 in een apart potje te stoppen. Zet hierop dat dit potje voor

 

20. Meer en beter plannen, zodat je rust creëert

Wil je meer rust creëren voor jezelf, dan is het maken van betere planningen cruciaal.

Zeker wanneer je weet wat je prioriteiten zijn, kan je daarmee snel overzicht creëren en wegsnijden wat niet meer nodig is!

 

 

Succesvol je goede voornemens vasthouden?

Maak dan voor jezelf een planning wat je elke dag/week/maand wil gaan doen en zet notificaties aan!

Op die manier kan je jezelf eraan blijven herinneren om ermee aan de slag te gaan.

Wij zien niets liever dan dat jij je goede voornemen vast kan houden!

Misschien een cursus proberen? Bekijk ons totale overzicht met cursussen.

0 Reacties op "Top 20 goede voornemens voor 2020"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2020 - Soofos B.V.