Organisaties groeien, als hun medewerkers de ruimte krijgen om dat ook te doen. Je wilt dat je medewerkers niet alleen de kneepjes van hun eigen vak leren, maar ook goede teamplayers zijn, zodat jullie samen het beste resultaat kunnen behalen. Dat maakt hun werk leuker en makkelijker, en jullie als eenheid succesvoller.
Er zijn verschillende manieren waarop je als bedrijf je positie ten opzichte van de concurrentie kan verbeteren. Veel zijn tactische voordelen die je kan opdoen door bijvoorbeeld andere keuzes te maken in processen. Maar er zijn ook veranderingen die je op individueel niveau, het niveau van de werknemer, kan doorvoeren. Een toegankelijke manier om de concurrentiepositie te versterken, is het aanbieden van e-learning binnen je bedrijf.
Met e-learning kunnen je medewerkers zelf bepalen op welke momenten ze aan hun cursussen werken. Ondertussen kun jij de voortgang bijhouden en bijsturen waar nodig, zodat alle neuzen dezelfde kant op blijven.
Persoonlijke groei is professionele groei
Je medewerkers worden niet alleen beter doordat ze meer over hun vak leren. Samenwerken, communiceren, zelfinzicht: het zijn allemaal soft skills die ervoor zorgen dat ze hun bestaande vakkennis nog beter kunnen inzetten.
Zakelijke hard skills
Deze hard skills hebben één doel, namelijk het aanleren van kennis voor een duidelijke geformuleerde taak. Zo is bijvoorbeeld het leren van Excel, zodat een medewerker cijfers kan bijhouden een gerichte taak met daarbij behorende kennis. Ditzelfde kan bijvoorbeeld gelden voor Photoshop, Word of een ander programma dat een specifieke taak heeft.
Zakelijke soft skills
Waar het bij hard skills gaat om het vervullen van een specifieke taak, draait het bij een soft skill meer om een persoonlijke taak. Zo kan je onder softskill bijvoorbeeld het leren leidinggeven, leren presenteren of assertiviteit noemen.
Deze skills hebben minder invloed op de korte termijn, maar zijn een cruciaal onderdeel van de persoonlijke groei die iemand ondergaat, wanneer een onderneming groeit. Deze groei zorgt er namelijk voor dat medewerkers op een andere manier met hun werk en met hun collega’s omgaan. Daarvoor zijn weer andere persoonlijke vaardigheden nodig.
Individuele, persoonlijke skills voor medewerkers
Om een medewerker betrokken te houden, kan het nodig zijn om de medewerker iets extra’s te bieden. Iets waar ze het liefst voor een lange tijd van kunnen genieten. Door ze e-learning aan te bieden over persoonlijke onderwerpen, zoals passies of hobby’s, geef je ze de kans om zichzelf verder te ontwikkelen. Ze doen dit vervolgens op een manier die bij hunzelf past en gaat over een onderwerp, waaraan ze de voorkeur geven.
Het implementeren van e-learning voor betere concurrentiepositie
Het opbouwen van een nieuw proces kan lang duren, zeker wanneer het nieuw terrein betreft. De makkelijkste manier om e-learning langzamer te implementeren in je bedrijfsprocessen is door nieuwe vraagstukken die zich opdoen in het bedrijf, op te lossen met een bijpassende e-learning.
Hiervoor hoef je niet al teveel moeite voor te doen. Het aanbieden van een simpele, enkele cursus is dus een goede optie. Wanneer je er uiteindelijk voor wilt zorgen dat een medewerker nieuwe dingen leert, of uit zichzelf aan de slag gaat, dan kan je ervoor kiezen om een abonnement op meerdere cursussen aan te bieden of een platform in eigen stijl te nemen.
Soofos voor ambitieuze organisaties
Is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap? Zorg dat je medewerkers op het juiste niveau staan. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van een online leerportaal voor je medewerkers.