Tegenwoordig lijkt het alsof iedereen iets online verkoopt. Of het nu een nieuw e-book, een trainingsprogramma of een cursus over het starten van een eigen bedrijf is, er is altijd wel iets nieuws te koop. Met zoveel concurrentie kan het moeilijk zijn om je cursus op te laten vallen.
Zeker als je nog de ouderwetse tactieken toepast. Social media is de laatste jaren enorm veranderd, dus het is tijd dat je mee verandert. Hier zijn onze tips voor die vier grootste platforms!
Facebook: dit is wat nog wel werkt
Wie al een paar jaar met Facebook werkt voor marketingdoeleinden, weet dat het platform enorm veranderd is. Waar je eerst nog met organisch bereik een heel eind kwam, werd dat al gauw adverteren. Sales-achtige posts verschenen op onze tijdlijnen, en we wisten allemaal precies hoe we onze ads konden targeten op specifieke doelgroepen.
Maar: dat werkt heel vaak niet meer. Op de eerste plaats omdat mensen facebook anders (lees: minder) zijn gaan gebruiken. In het eerste kwartaal van 2022 gebruikten zo’n 307 miljoen mensen in Europa dagelijks Meta’s Facebook. Dat klinkt als veel, en dat is het ook, met het is ook een daling van ongeveer twee miljoen gebruikers ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Daarbij zijn mensen steeds minder gevoelig voor ads die er ook echt als reclames uitzien. We’ve seen it all, and then some!
Daarom is het belangrijk dat je facebook op een andere manier gaat inzetten. Geen ads en sales-achtige posts op facebook, maar facebookgroepen, dat is ons advies!
Een van de beste manieren om je online cursus zo te ‘’promoten’’, is door lid te worden van relevante Facebook-groepen en actief lid te worden van de community. Dit helpt je niet alleen om relaties op te bouwen met potentiële studenten, maar het geeft je ook de kans om te pronken met je expertise.
Als je lid wordt van een groep, lees en volg de regels dan wel zorgvuldig: je wilt niet dat lid worden dat alsnog probeert om verkoop te pushen, en zo uit de groep geknikkerd te worden.
Als je eenmaal een gewaardeerd lid van de groep bent geworden, kun je beginnen met het delen van je cursusinhoud op een nuttige en niet-opdringerige manier. Als iemand bijvoorbeeld worstelt met een bepaald concept, kun je een relevante bron uit je cursus delen.
Of als er een thread is over een onderwerp dat in je cursus wordt behandeld, kunt je je eigen inzichten toevoegen en mensen laten weten dat ze meer informatie in je cursus kunnen vinden, niet door te zeggen: koop dit, maar meer als: hier kun je meer vinden. Door deel te nemen aan relevante gesprekken, kunt je je online cursus op een effectieve en respectvolle manier promoten.
En denk je dat er geen relevante facebookgroep te vinden is? Dan is het tijd om beter onderzoek te doen! Facebook heeft ontzettend veel niche groepen. Voor moeders, voor mensen die van tuinieren houden, voor moeders die specifiek van tuinieren houden, en ga zo maar door.
Instagram: niet alleen voor mooie plaatjes
Instagram is en blijft een app waar mensen naartoe gaan voor inspiratie, afleiding van hun werk, voor grappige content en voor mensen in hun community. Niet voor verkooppraat.
Stop daarom met posts die mensen naar de #linkinbio en zo naar een landingspagina pushen, maar plaats educatieve content waarmee je een community bouwt, die uiteindelijk organisch of via stories bij je cursus terechtkomt.
We gaan voor hoogwaardige, waardevolle content die je doelgroep even vasthoudt voordat ze verder scrollen. Mensen gebruiken Instagram meer dan ooit om nieuwe vaardigheden te leren en contact te maken met andere gelijkgestemden.
Door gratis nuttige content aan te bieden, kun je een community van potentiële studenten opbouwen die geïnteresseerd zullen zijn in je cursus. Misschien nog niet nu, maar wellicht wel straks.
En last but not least, communiceer met die mensen in je community – reageer op hun berichten, volg ze terug en tag en repost hun content.
TikTok: snel een nieuwe doelgroep aanboren
Geen posts waarin je over je cursus praat, maar ook video’s met snelle tutorials, educatieve content, bonusmateriaal, case studies en andere dingen.
Als je echt een expert bent in jouw vakgebied en er graag over praat op feestjes, dan zou je er ook op TikTok over moeten praten.
Met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers is TikTok een van de populairste socialemediaplatforms die er zijn, en het is een geweldige manier om een nieuw publiek te bereiken. Ja, ook oudere doelgroepen zitten op TikTok. Die willen immers ook weten waar zonen en dochters zich nou de hele dag mee bezig houden.
De sleutel tot het promoten van je online cursus op TikTok is het produceren van hoogwaardige, educatieve inhoud die niet alleen je vaardigheden en expertise laat zien, maar ook je persoonlijkheid: er zijn immers meer mensen die gelijksoortige cursussen geven, dus deze strijd win je door een persoonlijk merk op te bouwen.
Het goede nieuws? TikTok filmpjes zijn lekker kort, in tegenstelling tot die ellenlange vlogs die we vroeger allemaal op YouTube keken. Je hoeft er geen hele perfecte productie van te maken: begin gewoon lekker simpel en zo krijg je de smaak te pakken.
LinkedIn: connecties en content delen
Gebruik je nog steeds geen LinkedIn? We hebben het niet over een bedrijfspagina of posts via persoonlijke pagina waarin je een linkje naar je cursus verstopt, maar LinkedIn echt gebruiken zoals het bedoeld is: om te connecten.
Laten we eerlijk zijn, LinkedIn kan slaapverwekkend zijn (de beste app om te scrollen vlak voor het slapengaan!). Een eindeloze stroom aan artikelen met vage bedrijfsfoto’s van lachende zakenmensen, ‘persoonlijke’ verhalen over promoties, you name it.
Maar het hoeft niet zo te zijn! LinkedIn kan een geweldige plek zijn om je online cursus te promoten – en je hoeft niet eens rechtstreeks te verkopen.
Concentreer je op het uitbrengen van waardevolle, educatieve gratis content en het aangaan van verbindingen met mensen in jouw vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld een blog of podcast starten waarin je onderwerpen bespreekt die verband houden met uw cursus. Of je kunt webinars organiseren of nuttige tips en bronnen plaatsen.
Door waarde te bieden en relaties op te bouwen, is de kans groter dat je cursisten naar je toe trekt, op een organische manier.
Een van de beste manieren om uw cursussen op LinkedIn te promoten, is door contact te leggen met andere professionals in uw vakgebied. Dit gaat je niet alleen helpen bij het opbouwen van een netwerk, maar het kan ook leiden tot mogelijkheden om samen te werken of elkaars werk te promoten.
Sluit je ook aan bij relevante groepen. LinkedIn-groepen zijn een geweldige manier om in contact te komen met gelijkgestemde professionals en meer te weten te komen over nieuwe trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het is ook een plek waar je je eigen inhoud kunt delen en cursussen kunt promoten bij een breder publiek.
Toe aan een frisse start op social media?
Wil je nog meer uit social media halen? Check dan ook deze blog over hoe je Pinterest inzet om je cursus te verkopen!