Op deze manier schrijf jij betere teksten voor je website

Het schrijven van goede teksten voor jouw website is belangrijk. Niet alleen kan je ervoor zorgen dat lezers uiteindelijk fans of klanten worden, maar het geeft je ook voordelen voor SEO. Om je hierbij te helpen geven je vandaag tips voor het schrijven van betere, wervende teksten, zodat jij meer uit jouw website kan halen dan je nu doet.

Waarop oefenen teksten invloed uit?

Alle technologieën ondergaan ontwikkelingen. Voor tekst is dat niet helemaal het geval. Natuurlijk veranderen de plekken waar je teksten terug kan vinden, maar het doel en de invloed van een tekst blijft hetzelfde. Teksten op website worden door lezers gebruikt om erachter te komen wie iemand is, waar een bedrijf voor staat en waarvoor producten dienen. Dit is niet anders dan dat het was toen de krant uitgevonden werd. Alleen de locatie van tekst veranderd. De teksten op jouw website oefenen dus invloed uit op:

  • Informatie die beschikbaar is over jou en jouw bedrijf;
  • Informatie die jij beschikbaar stelt over het onderwerp;
  • Bereidheid van lezers/klanten om te kopen.

Over deze drie onderdelen zullen we verderop in deze blog meer vertellen. Eerst vertellen we je graag over het schrijven van betere teksten in het algemeen.

Het schrijven van betere teksten in het algemeen

Er zijn bepaalde regels voor het schrijven van stukken tekst. Er zijn bepaalde factoren die bepalen hoe de tekst eruit moet komen te zien en hoe deze moet klinken. De belangrijkste is natuurlijk het doel van de tekst, hiermee geef je voor jezelf aan waarom je deze tekst eigenlijk schrijft. Is het doel om te informeren over de visie van het bedrijf? Dan weet je dat je kan vertellen vanuit een persoonlijk standpunt. Verder moet je rekening houden met de doelgroep. Zijn dit vooral professionals? Dan is een ‘iets’ serieuzere schrijfstijl misschien nodig. Heb je al rekening gehouden met de plaatst waar de tekst komt? Dat is wel aan te raden. Op een verkooppagina zijn overtuigende teksten belangrijk, terwijl blogberichten beter van informatieve aard kunnen zijn. Gebruik deze checklist om jouw teksten te controleren:

Checklist voor het schrijven van betere teksten.

Hoe schrijf je betere informatieve teksten over jouw bedrijf?

Teksten op de belangrijke pagina’s van jouw website zullen vooral informatief en interessant moeten zijn. Denk bij belangrijke pagina’s bijvoorbeeld aan de homepagina, contactpagina en de “over ons”-pagina.

Teksten voor de homepagina schrijven

Voor de homepagina gelden in het algemeen unieke regels voor het schrijven van teksten. Dat komt doordat de homepagina vaak een “eerste ontmoeting” is tussen de klant/lezer en jouw website. Daarom hebben we een checklist opgesteld speciaal voor de homepagina van jouw website:

  1. Open deze pagina door te vertellen wie je bent;
  2. Vertel over wat je doet en waarom je dat doet;
  3. Geef aan wat jouw dienst, product of onderwerp is;
  4. Noem redenen om te geloven dat jij weet waarover je praat;
  5. Geef de lezer de kans op een tweede ontmoeting (doorklikken naar een andere pagina).

Dit lijkt een vrij kinderlijke opbouw van een homepagina, maar wanneer dit op een degelijke manier geschreven wordt, komt het niet zo over op de lezer. De teksten zullen vooral gericht zijn op jouw bedrijf en bedrijfsnaam en het primaire onderwerp waarop de website is gericht. Wij raden aan om op de homepagina één zoekterm te gebruiken die volledig aansluit op jouw bedrijf. Voor ons is dat bijvoorbeeld “online cursus”. Onze homepagina wordt goed gevonden op deze term én op onze bedrijfsnaam. Andere termen waarop we gevonden willen worden, behandelen we op pagina’s die daarvoor meer geschikt zijn.

Teksten voor de andere hoofdpagina’s schrijven

Waar je de homepagina kan zien als een eerste ontmoeting, zijn de andere hoofdpagina’s bijvoorbeeld de tweede en derde ontmoeting. Hier kan je dieper ingaan over onderwerpen zoals het opnemen van contact, de geschiedenis van het bedrijf en bijvoorbeeld het team. Deze teksten zijn over het algemeen enkel informatief en niet wervend of converterend. Veelvoorkomende hoofdpagina’s zijn over het algemeen:

  • Contactpagina;
  • “Over ons”-pagina;
  • Prijzenpagina;
  • Supportpagina.

Deze pagina’s zijn vooral ondersteunend aan de diensten en geven extra uitleg over uiteenlopende onderwerpen. Ondanks dat deze pagina’s weinig extra’s bieden op het gebied van vindbaarheid zijn ze nuttig voor klanten en kan je als website eigenlijk niet zonder. Deze teksten overtuigen klanten dat je betrouwbaar bent en geven inzicht in de diepgang achter het bedrijf.

Hoe schrijf je betere teksten over het onderwerp?

Teksten over het onderwerp komen vooral terug in informatieve stukken. Dit zijn eigenlijk altijd artikelen of blogberichten, waarmee jij kan aantonen dat je veel weet over het onderwerp. In het geval van een website kan het zijn dat je hier verteld over trends en ontwikkelingen, tips geeft aan lezers of een vergelijking maakt tussen producten. Het doel van de artikelen op jouw website moet zijn om te informeren en je neer te zetten als expert. Blogberichten zijn over het algemeen een goede manier om beter te vindbaar te worden en is dus een cruciaal onderdeel van SEO in het algemeen. Waaruit bestaan zulke artikelen? Met de volgende paar tips schrijf jij betere teksten voor jouw blogberichten:

  1. Blijf dichtbij huis. Vertel in artikelen over onderwerpen die passen in het grote geheel van jouw website. Een nichemarkt is beter dan géén markt.
  2. Wees compleet over het onderwerp. Schrijf bijvoorbeeld over toepassingen, gebruik synoniemen en geef aan hoe het in het grote geheel past.
  3. Help de lezer. De lezer is opzoek naar antwoorden. Door deze te geven krijg je vanzelf meer expertstatus over het onderwerp.
  4. Schrijf op een natuurlijke manier. Het halen van een bepaald aantal woorden heeft geen zin. Schrijf zoveel (of weinig) als nodig is om je punt te maken.

Tip: Deze teksten kan je het beste aanvullen met media, zoals afbeeldingen en video’s, zodat je meer verduidelijking geeft over het onderwerp.

Het schrijven van wervende teksten

Wanneer een klant terechtkomt op een product- of dienstenpagina, dan wil je dat er iets gebeurt. Dan wil je dat deze koopt, een demo aanvraagt of een e-mailadres achterlaat. Dit noemen we ook wel een conversie. Het schrijven van converterende, ofwel wervende, teksten is een vak apart. Toch zijn er bepaalde onderdelen die altijd werken. Dit zijn:

  • Reviews van bestaande klanten, waarmee je kan aantonen dat iets de moeite waard is, van hoge kwaliteit is of goed werkt.
  • Duidelijk overzicht van datgene wat je krijgt, omdat het altijd gaat om de waarde die je als klant ontvangt.
  • Informatie over de producent of aanbieder, omdat de klant wil weten van wie hij/zij iets koopt.
  • Garanties, waarmee je de klant gerust kan stellen. Mocht er iets fout gaan, dan wordt het opgelost.
  • Antwoorden op veelgestelde vragen, waarmee je de klant direct antwoord kan geven op potentiële vragen.

Meer leren over wervende teksten en SEO?

Hopelijk weet je nu meer over het schrijven van betere teksten voor jouw website. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van jouw internetmarketing. Ben je benieuwd hoe je op het gebied van zoekmachineoptimalisatie nóg meer kan winnen? Bekijk dan eens de SEO cursus “Scoren met SEO”, waarin je alles leert over het optimaliseren van jouw website en teksten op het gebied van SEO!

Veel succes met het schrijven van jouw teksten!

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Ontdek onze cursussen, gratis.

Ben je nog niet uitgeleerd? Maak kennis met onze instructeurs. Echte mensen die hun passies met jou delen. Maak een gratis account en begin direct.

Blijf op de hoogte​

We willen je graag inspireren om nog meer uit jezelf te halen. Kom op onze e-mail lijst om op de hoogte te blijven over online leren, nieuwe cursussen en toffe acties.
Krijg de beste Learning & Development tips in jouw inbox
10% korting op jouw volgende cursus? 🎁

🏢 Ontdek Soofos Organisaties

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.