Weten we nog wel wat potentieel personeel wil? Geld? Een auto of misschien wel een bakfiets? Een uur per dag betaald leren? Of zijn het toch die skippyballen die het hem doen? Veel toekomstig werknemers vormen al een beeld van een bedrijf met zowel positieve als negatieve aspecten, zichzelf vertellend wat zij zullen verwachten als ze binnen lopen. Maar wat draagt nou echt bij aan de mate van involvement van je werknemers? Wij doken de boeken in om dit uit te zoeken voor onze generatie Y genoten.
Flex-alles
Wij willen niet leven om te werken, maar werken om te leven. Flexibiliteit is ons het meest belangrijk; uit kunnen slapen, langer doorwerken of gewoon een 40 uren contract verdeeld over 7 dagen. We laten ons werk toch niet los, en dat is een van de eigenschappen die generatie Y typeert.Ā We verwachten veel van onszelf, onze verantwoordelijkheden en onze werkzaamheden, waardoor we veel van onze tijd besteden aan indirect werk.
Deze vrijheid van werktijden, maar ook de vrijheid van werkgever via flex-recruiting zorgt ervoor dat millenials, een vloekwoord, multi-inzetbaar blijven. Werken op projectbasis, of in variƫrende projectteams zorgen er allemaal voor dat deze werknemers zichzelf blijven inzetten voor het bedrijf. Ze voelen zich gehoord, betrokken en op hun plaats zolang een hoge maat van vrijheid gewaarborgd blijft.
Ik, ik en ik.
Persoonlijke ontwikkeling is volgens PWC, Deloitte & Crunchr een bijkomende arbeidsvoorwaarde die Gen-Y-medewerkers met zichzelf hebben meegenomen. De multi-inzetbaarheid creƫert ook een wisselwerking als we het hebben over de kennis die daarbij komt kijken. Omdat we van alles wat of veel willen weten steken we daar ook de tijd in. We leren veel en we leren snel, al zeggen we het zelf. Gen-Y is zelfverzekerd als wat en neemt veel hooi op zijn vork, zie de geboorte van de quarterlife crisis.
OkƩ en het leren dan?
Als werkgever is dit een aspect waar veel te winnen valt, bedrijven die een leeroplossing kunnen tailoren aan de werknemers zijn succesvoller als het gaat om de retentie van medewerkers, ontwikkeling van de bedrijfscultuur en de interne innovatie. Dit komt voort uit onze flex-wil, aangezien we alles zelf willen structureren en ondernemen moeten we ook zelf veel dingen kunnen. Zoals Photoshop, SEO, boekhoudingen en het liefst ook nog een beetje yoga of kennis over powerfoodsā¦
We willen dus ook flex-leren, persoonlijk ontwikkelen en continu dingen ontdekken. Voor werkgevers of ZZPāers zijn hier inmiddels ook veel e-learning mogelijkheden voor, en soms komt ook blended learning om de hoek kijken, maar in een klaslokaal gaan we niet meer zitten.
Betekenis
Millennials zijn meer bezig met de wil om de wereld te verbeteren dan de generaties voor hun, waarbij duurzaamheid, sociaal recht maar ook bedrijfsgerichte processen. De huidige generatie wilt de huidige bedrijfsprocessen positief verbeteren, om zodoende een impact te maken. We streven niet naar het worden van een manager of partner, we streven naar het direct en duurzaam exploiteren van de bedrijfscultuur. We denken meer na over hoe iets beter en effectiever kan dan dat het werk gemakzuchtig wordt uitgevoerd.
Met name op sociaal vlak is Gen-Y vooruitstrevend, gelijkheid van personeel en een diverse werkvloer staan hoog op de gewenste werkomgeving (Deloitte, 2016). Daarnaast is het zo dat relevantie van het eigen werk en die van het bedrijf hoog aangeschreven staat. De reden om bij een bedrijf te werken heeft inmiddels veel weg van een marketing of integriteitsonderzoek. Word er gedacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen? Hoeveel procent van de producten is duurzaam geproduceerd? En met name hoeveel levert dit bedrijf in de sociale sector op?
Hoe reageer je als bedrijf?
Als bedrijf zijnde is dit een aspect om zeer zeker rekening mee te houden, natuurlijk gaat een goede werkgever zijn inmiddels verder dan een salaris, een auto of bakfiets, een telefoon of een bonusincentive. Maar dat publiek beeld inmiddels zo ingebakken zit bij de generatie-Y dat hiervan ook afhangt of het de juiste werkgever is zorgt voor complicaties. Zo is het belangrijk om in te zien bepaalde marketingaspecten deze groep compleet mist, zoals adverteren, maar dat samenwerkingen of positieve exposure zakelijk veel met zich mee brengt.
Generatie Y Not?
Als groep die is opgegroeid met de internet ontwikkelingen zijn we gewend onze werkomgeving net zo in te schatten als de rest van ons leven; direct, open en grenzeloos. We zien niks als zeker en instabiliteit en snelle veranderingen zijn voor ons de norm, we willen voorbereid zijn op die veranderingen. Gen-Y ziet tijd als iets beperkts, wat juist moet worden gebruikt en actief gemanaged.
Kortom..
Bedrijven moeten inzien dat compensatie deze waarden, houding en leefstijlen moet vertegenwoordigen. Inmiddels zijn gratis lunch en een tafeltennistafel of ballenbak niet meer de kernwaarde van onze dienst. Deze generatie wilt ook een gok nemen, zolang de juiste doelen en tools geboden worden. Urenregistratie op basis van omzet of output, continue leermogelijkheden en verbreding van onze horizon en een sociale betekenis waarbij wij onderdeel van de oplossing. Dit is het begin van de toekomst voor werkgevers.