We kennen allemaal de standaard riedeltjes met vijf redenen waarom werkgevers hun werknemers online cursussen zouden moeten aanbieden. Voortdurend leren kan ervoor zorgen dat mensen zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen. Werknemers blijven langer hangen, en ze zijn meer tevreden.
Maar het gaat veel dieper dan dat. Investeren in je team betaalt zich terug op veel vlakken waar je vaak niet meteen aan denkt. En dan hebben we het niet alleen over vakgerichte ontwikkeling: persoonlijke en professionele ontwikkeling op andere vlakken heeft ook de nodige voordelen.
In dit artikel duiken we in de redenen waarom je echt in je werknemers wilt investeren, de ROI van cursussen en hoe je dit het beste aanpakt.
De echte redenen waarom je wilt dat je medewerkers blijven leren
We horen vaak dat leren in organisaties mensen enthousiast houdt, tot hogere productiviteit leidt en goed is voor de motivatie. Maar dat is nogal oppervlakkig. Want waar komt die hogere productiviteit vandaan? Waarom is leren zo motiverend? Laten we kijken waar het echt om draait.
1. Je werknemers worden beter in besluitvorming
Werknemers die toegang hebben tot trainingen en cursussen zijn beter in staat om weloverwogen beslissingen te nemen, wat leidt tot betere resultaten voor het bedrijf.
Leren vraagt namelijk ook om een hoop zelfstandigheid en beslissingen nemen, en wanneer ze dat in een online cursus oefenen, worden ze ook beter in beslissingen nemen in andere momenten.
Door te investeren in de professionele en persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers, verbeter je dus niet alleen hun vaardigheden; je verbetert ook hun vermogen om goede beslissingen te nemen die je bedrijf ten goede komen.
2. Je verhoogt het verantwoordelijkheidsgevoel van werknemers
Wanneer werknemers de tools en training krijgen om uit te blinken in hun werk, is de kans groter dat ze hun werk echt gaan ownen en verantwoordelijkheid gaan dragen voor hun resultaten. Door te investeren in hun ontwikkeling, geef je je team een signaal dat je hen genoeg vertrouwt om nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden aan te gaan.
3. Je verbetert je bedrijfsreputatie
Bedrijven die investeren in de ontwikkeling van hun werknemers worden positiever beoordeeld door werknemers, maar ook door klanten!
Door te laten zien dat je niet alleen maar wilt dat je werknemers tijd en energie in jouw bedrijf stoppen, maar je ook wat teruggeeft, bouw je aan een positief merkimago. Daarmee kun je niet alleen toptalent aantrekken en behouden, maar ook klanten blijer maken.
4. Je spot makkelijker sterke managers, leiders en ander talent
Het aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden kan helpen bij het identificeren van potentiële toekomstige leiders binnen het bedrijf en hen voorbereiden op toekomstige leiderschapsrollen.
Met die info kun je als het ware een pipeline opbouwen van talent binnen je organisatie, en kun je intern promoten in plaats van nieuwe medewerkers aan te trekken.
5. Je geeft de innovatie in je bedrijf een boost
Wanneer je werknemers toegang hebben tot leer- en ontwikkelingsmogelijkheden, is de kans groter dat ze met nieuwe ideeën en innovatieve oplossingen komen die je bedrijf goed van pas komen.
Daar heb je echt niet alleen werkgerichte cursussen voor nodig. Juist ook in creatieve cursussen die even helemaal niks met werk te maken hebben kunnen je medewerkers nieuwe ideeën opdoen en inspiratie vinden.
6. Je verbetert de kwaliteit van het werk
We hebben het vaak over verhoogde productiviteit, wat leuk is, maar het is niet allemaal lopendebandwerk. Je wilt niet alleen dat medewerkers meer bergen verzetten, maar ook beter werk leveren.
Wanneer ze in online cursussen nieuwe dingen leren of een creatieve manier van denken en doen leren, dan kan dat doorlopen in de kwaliteit van hun werk. Dat doet ook weer je reputatie goed en maakt je medewerkers trotser op hun werk – een flink sneeuwbaleffect dus!
7. Slimmere medewerkers kunnen leiden tot kostenbesparingen
Je leest het goed: investeren in de skills en kennis van je team kan juist ook geld opleveren.
Je medewerkers worden niet alleen vaardiger en efficiënte, je vermindert ook de behoefte aan externe freelancers en adviseurs, wat je een hoop gedoe en geld kan besparen. Zorg er wel voor dat je je medewerkers meer betaalt wanneer ze meer waarde toevoegen.
Cursussen aan je medewerkers aanbieden: onze tips
Simpelweg roepen dat je leermogelijkheden aanbiedt is niet genoeg. Zo maak je van je ontwikkelingsmogelijkheden echt een succes:
Kies een cursusaanbieder
We weten zelf maar al te goed dat er heel wat online aanbieders zijn van cursussen. Toch zijn er een paar dingen waar je rekening mee kunt houden om het keuzeproces gemakkelijker te maken. Zoek naar een aanbieder die een breed scala aan cursussen aanbiedt, een gebruiksvriendelijk platform heeft en goede klantenondersteuning biedt. Of kies een LMS waarmee je zelf ook interne cursussen kunt maken.
Stimuleer je medewerkers om cursussen te volgen
Ook het stimuleren van medewerkers om van al deze leermogelijkheden gebruik te maken kan een uitdaging zijn. Zorg ervoor dat je de voordelen van professionele ontwikkeling duidelijk en regelmatig communiceert.
Maak het nog leuker om cursussen te volgen door bijvoorbeeld shoutouts of kleine prijzen te geven aan medewerkers die de meeste cursussen volgen, of maak er een vriendschappelijke competitie van.
Meet de resultaten
Meten is weten. Vraag je medewerkers regelmatig om feedback en houd in de gaten of je de doelen behaalt die je gesteld hebt. Zorg ervoor dat je medewerkers ook persoonlijke doelen stellen om te kunnen tracken.
Soofos Teams: een alles-in-een oplossing voor ambitieuze teams
Bij Soofos willen we online leren toegankelijk maken voor iedereen, ook voor teams! Je hele team krijgt direct toegang tot ál onze online cursussen: meer dan 500 Nederlandstalige cursussen.