Is er van jouw goede voornemen om dit jaar dan echt te gaan bloggen nog steeds niks terechtgekomen? We nemen het je niet kwalijk.
Jij en veel andere ondernemers en instructeurs vallen vaak terug in dezelfde patronen: het belang van bloggen wel begrijpen, maar niet de tijd, zin of inspiratie hebben. Of simpelweg bang zijn om je eigen schrijfwerk open en bloot met de wereld te delen. Dat is ook best eng, natuurlijk.
Maar wij zijn er om je te helpen. Want bloggen is en blijft hartstikke belangrijk. Niet alleen voor je online vindbaarheid, maar vooral ook voor het neerzetten van een persoonlijk merk.
In deze blog lopen we samen door de belangrijkste aspecten van bloggen heen, zodat jij met zelfvertrouwen aan de slag kunt.
Stap 1: Je onderwerp bepalen
Stel, je hebt een cursus over schilderen – waar schrijf je dan je eerstvolgende blogpost over? Schilderen in het algemeen is vrij breed – en hoewel het wat waarde voor je SEO kan hebben, zit niemand te wachten op een algemene blogpost over schilderen. Denken we, tenminste.
Dus, zet een stapje terug. Kijk niet naar je onderwerp en expertise, maar naar je doelgroep. En leg de nadruk op doel. Wat is het doel van je lezer – wat is jouw doel, en hoe combineer je die twee zaken?
Wie zijn de mensen die interesse hebben in jouw cursus, en waarom spelen ze met de gedachte om hem te gaan volgen? Daar is waar je je blog onderwerp vandaan gaat halen.
Stel, iemand is namelijk op zoek naar een hobby die helpt ontspannen. Dan schrijf jij een blog over hoe schilderen je helpt ontspannen. Of iemand is geïnteresseerd in hoe kinderen gebaat zijn bij creativiteit. Dan schrijf jij over schildertechnieken voor kinderen.
Link je onderwerp dus altijd aan de lezer, en begin niet meteen te schrijven over wat jij weet – denk na over wat de lezer wil weten.
Stap 2: belangrijke zoekwoorden en long-tail bepalen
Typ je wel eens iets in Google en lijkt het alsof de zoekmachine vervolgens de rest van je gedachte kan lezen?
We’ve all been there. Google – en andere zoekmachines – worden steeds slimmer en leren steeds beter hoe wij taal gebruiken om hen vragen te stellen, zowel met voice gestuurde zoekmachines als met getypte zoekopdrachten.
Daar kun jij je voordeel mee doen. Verdiep je namelijk maar eens in hoe mensen vragen stellen in zoekmachines, en neem die structuur mee in je blogpost.
Wat bedoelen we precies?
Als je SEO een beetje begrijpt en een cursus over je eigen moestuintje hebt, zul je snappen dat je het zoekwoord ‘aardbeienplantje’ moet gebruiken.
Wie het nog beter begrijpt, gebruikt zelfs ‘aardbeienplantje verzorgen’.
Maar als je de zoekintentie echt duidelijk maakt, gebruik je vragen zoals: “waarom gaan mijn aardbeienplantjes steeds dood?”.
Hoe specifiek je het maakt, hoe minder concurrentie er op die long-tail zoekwoorden zit en hoe hoger je conversierate!
Het is dan wel belangrijk dat je begrijpt welke vragen nou echt wel en niet gesteld worden. Doe dus altijd gedegen zoekwoordenonderzoek en ga het gesprek aan met je doelgroep om te achterhalen naar welke informatie ze op zoek zijn.
Een goede tool die je kunt gebruiken ter inspiratie van long tail zoekwoorden is Answer The Public, waarin je ziet wat mensen zich afvragen over een bepaalde term. Type je bijvoorbeeld aardbeienplantje in, dan krijg je onderstaande suggesties. Hiermee kun je je blogpost structuur geven en gerichter schrijven.
Stap 3: schrijven!
Dan het gedeelte waar de meeste mensen flink tegenop zien – het daadwerkelijke schrijven.
Laten we voorop stellen dat niemand van je verwacht dat je een New York Times bestseller op papier zet, of dat je Shakespeare doet verbleken bij jouw kunsten.
Het gaat niet om het schrijven – het gaat om kennis delen. Doe dat dus zo effectief als je kunt. Vaak is het een kwestie van veel schrijven en vervolgens veel schrappen om zo tot de kern te komen. Het geschrijf kun je later zelf oppoetsen of door iemand anders laten redigeren.
Stap 4: Call to action!
Tijd voor actie. Je wilt dat je lezers niet je blog wegklikken en dan meteen weer compleet vergeten wie je was. Geef ze daarom altijd een vervolgactie mee. Een gesprek om meer diepgang te zoeken in het onderwerp, een gratis e-book met nog meer informatie, een gratis proefles – zorg er voor dat het aansluit op de buyers journey die je wilt dat je cursisten bewandelen om bij jou uit te komen.
Ready? Set…Schrijf!
Wat zijn jouw struggles wanneer het aankomt op het schrijven van een blog? Deel ze met ons en dan behandelen we ze binnenkort in onze community of in een handige blog!