Beoordeeld met een 9,1 door onze klanten Al 80.000+ mensen leren op Soofos
Kies direct uit 500+ cursussen Wekelijks nieuwe cursussen
Praktische en duidelijke video's 24/7 beschikbaar op alle apparaten

Zo bouw je een contentsysteem voor je online cursus promotie

Als online instructeur heb je waarschijnlijk al ontdekt dat het maken van de cursus slechts de helft van het werk is. De andere helft? Zorgen dat mensen je cursus ontdekken en kopen. Maar na de initiële lancering en de enthousiaste berichten op je socials, volgt al snel de realiteit: je hebt een constante stroom aan hoogwaardige content nodig om je cursus onder de aandacht te blijven brengen. En waar zit die waterval met ideen? 

Voor je het weet is de inspiratie op, vergeet je weer waar je die perfecte afbeelding had opgeslagen, of ben je zoveel tijd kwijt aan het bedenken van content dat je geen energie meer hebt om het daadwerkelijk te maken.

Dat kan iedereen gebeuren – maar je kunt er wel wat tegen doen. In deze blog duiken we in het opzetten van een contentsysteem dat je helpt om consistenter, efficiënter en strategischer te werken.

Waarom een contentsysteem onmisbaar is

Niet iedereen heeft aan de lopende band inspiratie, of tijd om in het creeeren van content te steken. Daarom kan een contentsysteem je helpen met:

  • Consistentie: Onderzoek toont aan dat regelmatige content je zichtbaarheid en geloofwaardigheid verhoogt. Maar zonder systeem wordt dat snel een uitdaging.
  • Tijdbesparing: Met een goed systeem kun je in één sessie content voor weken of zelfs maanden maken, in plaats van elke dag te worstelen.
  • Merkontwikkeling: Een systeem helpt je om een consistente stijl en toon te hanteren, wat essentieel is voor een sterke merkidentiteit.
  • Minder keuzestress: Een van de grootste creativiteitkillers is de constante druk om nieuwe ideeën te bedenken. Een contentsysteem elimineert veel van die druk. Lees ook ons artikel over creative limitations, als je juist op zoek bent naar meer inspiratie.

De bouwstenen van een effectief contentsysteem

Goed – wat is een contentsysteem nou eigenlijk? Het kan er in de praktijk voor iedereen net even wat anders uitzien. Maar over het algemeen heeft het een aantal onderdelen:

1. Een centrale opslagplaats

Dit is de plek waar al je content netjes georganiseerd staat. Voor de één is dit Google Drive, voor de ander Notion, en weer een ander zweert bij Airtable. Het belangrijkste is dat je één centrale plek hebt waar alles logisch is ingedeeld.

2. Een planning- en publicatiesysteem

Dit deel van je systeem zorgt ervoor dat je weet wanneer je wat gaat publiceren. Het kan zo simpel zijn als een Google Agenda met contentthema’s per dag, of zo uitgebreid als een publicatieschema in een projectmanagementtool met automatische herinneringen.

3. Een creatieproces

Hier gaat het om de stappen die je doorloopt om van idee naar publicatie te komen. Bijvoorbeeld: idee → onderzoek → eerste versie → feedback → aanpassen → plaatsen → evalueren. Door dit proces vast te leggen, maak je het makkelijker om telkens weer goede content te maken.

4. Sjablonen en formats

Dit zijn je kant-en-klare formats die je kunt hergebruiken. Denk aan:

  • Social media post-formats voor verschillende platforms
  • Email nieuwsbrief templates
  • Blog artikel-structuren
  • YouTube video-scripts

5. Een feedback- en verbeterloop

Het laatste onderdeel is een manier om te zien wat werkt en wat niet, zodat je content steeds beter wordt. Dit kan zo simpel zijn als een maandelijkse check van je statistieken, of zo geavanceerd als A/B-tests van verschillende contentformats.

Zo creëer je je eigen contentsysteem

Overtuigd van de voordelen? Mooi. Dan kun je gelijk aan de slag met het bouwen van je eigen contentsysteem. 

1. Definieeer je contentpilaren 

Begin met het identificeren van 3-5 thema’s waar je regelmatig over wilt communiceren. Deze ‘contentpilaren’ vormen de ruggengraat van je contentstrategie.

Voorbeeld voor een instructeur met een cursus fotografie:

  • Technische fotografie-tips
  • Inspirerende fotoshoots en ideeën
  • Verhalen achter iconische foto’s
  • Gear reviews en aanbevelingen
  • Praktische businesstips voor fotografen

Door deze pilaren te definiëren, weet je altijd waar je volgende post over kan gaan. Natuurlijk mag je altijd buiten de gepaande paden gaan mocht je een goed idee hebben, maar juist door categorieen te bepalen wordt het makkelijker om gericht te brainstormen over iets nieuws.

2. Ontwikkel een contentkalender 

Een contentkalender zorgt voor structuur en neemt het giswerk weg uit je contentproces. Ga verder dan simpelweg “post op maandag en donderdag”. Kijk naar:

  • Seizoensgebonden relevantie: Plan content die aansluit bij seizoenen, feestdagen of branchespecifieke momenten.
  • Contentvariatie: Wissel tussen je contentpilaren voor diversiteit, maar zorg dat er ook een logische flow is.
  • Klantreis mapping: Plan content die aansluit bij verschillende fases in de klantreis – van bewustwording tot overweging en aankoop.

Tools die hierbij helpen:

  • Notion voor uitgebreide contentplanning
  • Airtable voor een database-achtige aanpak
  • Trello voor een visuele kanban-stijl planning

Wees niet bang om verder vooruit te denken dan 1 maand. Hoe meer er gepland staat, hoe meer rust je hebt, en hoe meer plek je in je hoofd creeert om over nieuwe dingen na te denken. Het is pas wanneer je weet dat er niks gepland staat en je moet posten, dat het lastig wordt. 

3. Bouw een contentbibliotheek 

Een van de grootste tijdvreters is zoeken naar dat ene bestand of die quote die je ooit hebt gebruikt. Een gestructureerde bibliotheek lost dit probleem op.

Zo zet je een effectieve contentbibliotheek op:

  1. Categoriseer alles: Organiseer beelden, quotes, onderzoeken en content per thema, niet alleen per datum.
  2. Gebruik consistente naamgeving: Bijvoorbeeld: “THEMA_TYPE_DATUM_VERSIE.bestandstype”
  3. Creëer templates: Maak basistemplates voor verschillende contenttypen, zodat je niet elke keer vanaf nul begint.
  4. Bouw een swipe file: Verzamel inspiratie, concurrentieanalyses en geweldige content die je tegenkomt in een aparte map.

Aanbevolen tools:

4. Implementeer een repurposing strategie 

Recyclen gebeurt niet alleen in de keuken. Als je het slim aanpakt, doe je het ook met content. 

Veel instructeurs maken de fout om voor elk platform unieke content te willen maken. Dit is onhoudbaar. In plaats daarvan kun je je zelf ook enorm veel tijd en moeite besparen:

Creëer een repurposing-workflow:

  1. Maak eerst je “pilar piece” (bijvoorbeeld een blogpost of video)
  2. Breek deze op in kleinere stukken voor social media
  3. Pas de format aan per platform, maar gebruik dezelfde basisinformatie

Voorbeeld-workflow:

  • Schrijf een diepgaande blogpost over “10 veelgemaakte fouten in portretfotografie”
  • Maak van elk punt een aparte Instagram/LinkedIn post
  • Gebruik de belangrijkste punten voor een YouTube short of TikTok
  • Bundel de tips in een infographic voor Pinterest
  • Gebruik de vragen achter de blogpost voor een FAQ op je website

Tool-suggestie: Repurpose.io kan helpen bij het automatisch hergebruiken van content over meerdere platformen.

5. Produceer content in batches

Dit is de stap die voelbaar het meeste verschil gaat maken: stop met het maken van content per dag of zelfs per week. Je gaat er beter van slapen, waarschijnlijk. 

Voorbeeld van een effectieve batch-aanpak:

  1. Contentideation-dag: Besteed één dag per maand of kwartaal aan het bedenken en uitwerken van ideeën
  2. Productiedag: Plan een dag om al je content voor de komende periode te maken
  3. Optimalisatie- en planningsdag: Bewerk, optimaliseer en plan alles in

En als we zeggen plannen, dan bedoelen we ook echt een afspraak met jezelf maken. Zet het in je kalender, blok al het andere, en werk echt aan je content. 

Deze aanpak werkt omdat je in de “flow” van een bepaald type werk blijft, in plaats van constant te schakelen tussen verschillende taken. 

Ook creeer je rust in je hoofd omdat je weet dat er op die dag aan de content gewerkt gaat worden, in plaats van dat je met jezelf afspreekt dat je wacht tot inspiratie toeslaat.

6. Branding en visuele identiteit systematiseren

Herkenbare content is krachtige content. Systematiseer je visuele identiteit:

  1. Maak een styleguide: Documenteer je kleuren, lettertypen, logogebruik en visuele stijl
  2. Ontwikkel contentsjablonen: Creëer herkenbare layouts voor verschillende contenttypen
  3. Gebruik vooraf gedefinieerde beeldbewerkingspresets: Voor consistente fotografie of video-look

Pro-tip: Maak een eenvoudig document dat je (of je VA) altijd kan raadplegen voor branding-beslissingen. Dit bespaart eindeloos veel tijd en zorgt voor consistentie.

Geef je cursus structuur met Soofos

Ben je op zoek naar meer tips over het promoten van je online cursus? Op Soofos delen we regelmatig handige tips en inspiratie voor instructeurs

Wil je zelf een online cursus verkopen? Als instructeur bij Soofos krijg je toegang tot ons platform waar je eenvoudig je cursus kunt uploaden, verkopen en promoten. Zo kun jij je focusen op je contentcreatie en promotie. 

Artikel uit de categorie:

Relevante onderwerpen:

Maak van jouw cursus een succes

Wil jij een echt goede online cursus maken? In onze 2 uur durende gratis cursus delen we al onze tips en tricks om jouw eigen online cursus te lanceren.
10% korting op jouw volgende cursus? 🎁

🏢 Ontdek Soofos Teams

We helpen je graag verder met e-learning in jouw organisatie. 

Wij horen graag van je

Vul het formulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op

Liever een live gesprek? Plan een demo in →

Dit formulier is beveiligd met Google reCAPTCHA.