In the race voor woord van het jaar: webinar! Nu de hele eventindustrie tot een (offline) halt is geroepen, zijn webinars nog populairder geworden. Er worden zelfs complete online conferenties georganiseerd, waar je gewoon vanuit je huiskamer aan kunt deelnemen.
Talloze sprekers en ondernemers organiseerden dit jaar – en ook daarvoor al – webinars, en daar hebben ze goede redenen voor. En ook jij als online instructeur kunt er je voordeel mee doen. Wat die voordelen dan wel niet mogen zijn, leggen we je in deze blog uit.
Webinars als extra inkomstenbron
De sprekerswereld kan vrij lucratief zijn. Maar hoe zet je jezelf op de kaart, als je nog geen ervaring hebt?
Spreken op offline events is fantastisch. Maar: je moet wel uitgenodigd worden. Je kunt natuurlijk ook zelf een avond organiseren waarin je de microfoon pakt, maar daar kleven kosten en risico’s aan. Je bent zelf verantwoordelijk voor de promotie ervan en een geschikte en betaalbare ruimte vinden kan lastig zijn. Zeker als je niet zeker weet wat de opkomst gaat zijn. Ook voor een halflege zaal moet je betalen.
Daarnaast ben je qua doelgroep beperkt tot een bepaalde regio, en dan nog eens de mensen binnen die regio die op dat moment tijd hebben. En dat is jammer, want wie weet zit er een digital nomad in Spanje die graag mee zou luisteren naar jouw verhaal.
En toen waren er de webinars: opeens is je event toegankelijk voor iedereen, waar dan ook. En zelfs tijd is geen probleem meer: je kunt namelijk een replay van je webinar beschikbaar stellen, tegen betaling zelfs.
Zelfs al vraag je een klein bedrag voor je webinar, dan kan het een mooi extraatje zijn. Vooral omdat de kosten minimaal zijn: je hoeft je publiek immers geen koffie en thee te serveren, of voor catering te zorgen. Tel uit je winst!
Het is waardevolle online content
Hoe kun je tegenwoordig nog opvallen op social media en online? Nog een Instagram-post, nog een blog, nog een Pinterest-board? Gooi het eens over een andere boeg: ga echt diep in op kennis delen in webinars. Je kunt webinars zowel op je website als op je social media kanalen promoten. Weer eens wat anders!
Je zet jezelf echt neer als autoriteit
Niet iedereen heeft het lef om een webinar te organiseren, dat beseft je doelgroep zich vast ook. Als jij dit wel doet, onderscheid je je van de concurrentie door echt te laten zien: ik ben een expert, kom maar op.
Doe daar nog een schepje bovenop en ga in je webinar ook het gesprek aan met je publiek. Een Q&A is daar perfect voor. Wil je je toch wat beter voorbereiden, vraag dan vooraf aan degenen die zich inschrijven welke vragen ze hebben en beantwoord deze in je webinar. Dat is nog eens waarde toevoegen voor je doelgroep!
Toch nog nerveus?
Oké, vanuit je eigen huiskamer plots een spreker worden, kan nog best een grote stap zijn voor sommigen. Ben je niet zo’n fan van het idee om een uur lang in de camera te moeten kijken? Overweeg dan eens of een podcast een idee is voor de promotie van jouw cursus!
Welke webinar software kun je gebruiken?
Er zijn veel verschillende tools beschikbaar voor het geven van webinars. Bij online instructeurs zijn er een paar duidelijke favorieten. Twee programma’s die we daarbij vaak voorbij zien komen zijn Webinargeek en Webinarjam.
Welke het beste is hangt af van jouw persoonlijke voorkeuren. Zowel bij WebinarGeek als bij WebinarJam hebben we met de software getest. Een groot voordeel van WebinarGeek is dat deze ook Nederlandstalige support heeft. Als je dus net start, is dat een goede plek om te beginnen.