Toen wij nog op school zaten, werden we al enthousiast als er een tv het lokaal binnen kwam rollen. Want dan wist je dat je even niet de boeken in hoefde te duiken. Tegenwoordig begint de balans te verplaatsen en worden boeken steeds vaker verdreven door technologie. Datzelfde enthousiasme dat wij voelde met de tv, dat voelen studenten en leerlingen nu wanneer ze online mogen gaan voor een vak of opdracht.

 

Vooral de leerlingen veranderen

Als het aan school zou liggen, dan wordt er het liefst zo min mogelijk geïnvesteerd in technologie. Het is gewoon duur om e-learning in te zetten op school. Maar daar kunnen de resultaten flink onder lijden. Leerlingen behoren tot gen Z, de digitale generatie die ook wel de internetgeneratie genoemd wordt.

Deze leerlingen reageren niet meer hetzelfde als dat wij vroeger deden, toen de tv binnen kwam rollen. Digitaal is een levensstandaard geworden en dit zie je vooral in de verlaagde concentratiespan, ze kunnen er niks aan doen, het is tegenwoordig normaal.

 

Wat hebben de leerlingen nodig?

Om studenten weer te laten concentreren, en enigszins enthousiast te maken voor bepaalde vakken, is het dus nodig in te spelen op de dingen die ze doen én willen doen. Leren is nou eenmaal een kwestie van willen.

De digitale generatie heeft dus een goede balans nodig tussen technologie en ouderwetse boeken, en dan het liefst het eerste. Een belangrijke ontwikkelingen hierin is onder andere gamification. Dit verwijst naar het spelenderwijs doen. Gamification houd in om bepaalde principes uit de gamewereld over te nemen om zo te sturen op gewenst gedrag. Voor scholen is dit een enorm relevante manier om studenten aan te zetten tot actie.

 

Hoe past e-learning binnen het onderwijs?

De belangrijkste principes van e-learning passen enorm goed bij de groeiende vraag naar vernieuwende concepten binnen de educatie. Aan de hand van deze principes laten we je zien welke rol e-learning kan nemen binnen de educatie.

De vier principes zijn:

1. Educatie is voor iedereen

2. Aanmoediging van actief leren

3. Nadrukkelijk letten op de tijd

4. Respecteer de diversiteit aan talent

 

1. E-learning maakt educatie toegankelijk

In alle vormen van educatie zullen er altijd mensen zijn die beperkt zijn tot bepaalde bronnen van informatie. E-learning kan hier een wezenlijk verschil in maken, hier kunnen namelijk functies aan toegevoegd worden die toegankelijkheid voor alle studenten mogelijk maken. Zo kunnen blinden en doven ook gebruik maken van dezelfde lesstof als andere studenten. In e-learning is dit soort toegankelijkheid vaak verplicht, en dat maakt het een goede vervanger. Ook vanwege de grote schaalbaarheid van e-learning kunnen daarmee ook kosten gedrukt worden.

 

2. Aanmoedigen van actief leren

Scholen willen graag dat leerlingen veel onthouden van de stof, zodat het later op een regenachtige dag nog eens van pas komt. Om dat te bewerkstelligen, is het nodig dat studenten actief leren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want daarvoor moeten ze wel willen leren.

In onze ogen is gamificatie hiervoor ideaal. Met de principes van gaming, met name het gebruik van voortgang in levels en beloningen, kunnen studenten aangezet worden tot actie. Leaderboards en uitdagingen zorgen voor extra aanmoediging.

 

3. Tijdgebonden leren

Zoals in klassiek onderwijs, moeten er bepaalde grenzen zijn op onder andere het gebied van tijd. Toetsen en inlevermomenten moeten gewoon gehaald worden en ook deze zijn met e-learning goed op te vangen. Dankzij dripfeeds, online toetsen en leerprogramma’s, kunnen dit soort deadlines gestroomlijnd worden. In combinatie met een hoge betrokkenheid kunnen online lessen bijvoorbeeld volgens een tijdschema vrijgegeven worden. En kunnen toetsen beschikbaar worden, op het moment dat de lessen gevolgd zijn. Niet alleen makkelijker voor de student, maar ook voor de docent.

 

4. Respecteer de diversiteit aan talent

De ene student is de andere niet. Dat klopt, en daardoor kan je e-learning niet inzetten als een one-size-fits-all optie. Gelukkig is het in het digitale leren mogelijk om toetsen te maken, na te kijken, feedback te geven en zijn er bijvoorbeeld ook forums en chatgroepen, waarin nabesproken kan worden. Docenten kunnen dit inzetten om scholieren persoonlijk feedback te geven en bij te sturen waar nodig. Zo krijgt elke leerling exact wat hij of zij nodig heeft.

 

Leerlingen hebben dat extra steuntje nodig

Ze vinden school niet tof, dat begrijpen we natuurlijk volledig. Het is dus de taak van scholen en docenten om de lessen dusdanig beter te maken dat leerlingen weer willen leren. E-learning kan voor een gedeelte van die ervaring zorgen. De leerlingen zijn gewoon meer digitaal dan de vorige generaties.

 

Wat adviseren wij?

Wij adviseren scholen en docenten om eens te experimenteren met digitalisering van het onderwijs. Een hele simpele, en effectieve test is het gebruiken van Kahoot! Hierin kan de docent een quiz maken en kunnen studenten een naam invoeren en strijden voor de eerste plaats. Het gebruik van onderlinge strijd zorgt voor hoge betrokkenheid en geeft de leerlingen veel energie. De docent kan dan een kleine beloning aan de winnaar(s) geven. Dit is een gratis manier om technologie te proberen in de klas!

 

Wees niet bang om e-learning binnen klassiek onderwijs een plek te geven.

E-learning voor Scholen

Met onze e-learning oplossingen kunnen jouw leerlingen gebruikmaken van de beste online kennis. Scholieren meer bieden dan de basis? Dat doe je met Soofos. Je krijgt een volledig eigen leeromgeving compleet in de stijl van de school. Geef jouw leerlingen datgene wat ze nodig hebben om zichzelf verder te ontwikkelen.

E-learning voor Scholen

Met onze e-learning oplossingen kunnen jouw leerlingen gebruikmaken van de beste online kennis. Scholieren meer bieden dan de basis? Dat doe je met Soofos.

12 augustus 2019

0 Reacties op "De rol van e-learning binnen klassieke educatie"

    Geef een reactie op dit artikel

    © 2019 - Soofos B.V.